› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Passar nyare sti bromsar även på en sti 95:a?
- Detta ämne har 4 svar, 862 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
Just try.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2009 kl. 18:01 #5888
Just try
DeltagareHej alla goa medlemar! Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med min fråga! Funderar på om tex en gt eller sti med 4-kolvs oken passar på en äldre sti från 95, som orginal har dom äldre typen av ok. Naturligtvis med tillhörande skivor. Funkar det med gt/sti 4kolvs ok så borde det ju även fungera med ok och skivor från ännu nyare sti:er. Hoppas någon vet hur det ligger till! Är lite bråttom så snabba svar vore kanon!
Mvh Magnus
21 april, 2009 kl. 05:50 #76013Adam K
DeltagareDe gamla 2kolvs bromsarna har om jag inte minns fel mindre skivor än GT/WRX 99- 4kolvs gjutjärnsoken. Hubben passar men du behöver antingen skyddsskivan/fästet eller ett adapterfäste för oket (och isåfall skära/böja till OE skyddskivan.
Newage Brembo bromsarna passar också hubbarna (fram t o m -04) Men, återigen, ännu större skivor så dumpa skyddskivan/fästet och adapter eller skära till skivan och ändå adapter.
Då passar inte heller några 16″ fälgar! (inte heller vissa 17″…)21 april, 2009 kl. 09:12 #76015Just try
DeltagareDe gamla 2kolvs bromsarna har om jag inte minns fel mindre skivor än GT/WRX 99- 4kolvs gjutjärnsoken. Hubben passar men du behöver antingen skyddsskivan/fästet eller ett adapterfäste för oket (och isåfall skära/böja till OE skyddskivan.Newage Brembo bromsarna passar också hubbarna (fram t o m -04) Men, återigen, ännu större skivor så dumpa skyddskivan/fästet och adapter eller skära till skivan och ändå adapter.Då passar inte heller några 16″ fälgar! (inte heller vissa 17″…)
Okej med andra ord så passar det inte direkt på, Skydds skivan löser sig ju lätt men det verkar bli lite värre med oken då. Med hubben så menar du alltså navet till skivan eller? Problemet blir alltså att få dit oken. Men om dom nyare bilarna har större skivor borde inte även oken ha mera djup? För att lösa detta utan adaptrar skulle jag alltså behöva nedre fästet från en nyare bil ( 99-00 ) komplet med lager mm. Då till min nästa fundering, passar sti:ns driv axlar i fästet/lager från en gt?
Tack för dit svar, och hoppas någon har den informationen jag behöver.
Mvh Magnus21 april, 2009 kl. 11:01 #76014Adam K
DeltagareHm, är inte säker på att jag förstått dig rätt.
Du har redan ett par 4-kolvsok från en GT?
Isåfall är det väl bara att försöka bulta på dem o se om det passar, bromsverkan blir ju inte sämre än de gamla 2kolvsoken iallafall!
Jag vet inte om skivorna är olika djupa.21 april, 2009 kl. 19:29 #76016Just try
DeltagareHåller med om att jag skrev lite snurrigt. Men som sagt bara att prova och se! Tack för din hjälp och information.
//Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.