Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #498
    Motin
    Deltagare

      Alltså…. jag har haft Subban i nästan en vecka (imorn) och nu imorse så hörde jag ett ljud ur motorrummet som jag inte hört en enda gång hittills. Ett pipigt ljud .. kan det vara något med generator eller nån rem? När jag stänger av motorn så slutar pipet på ett lite gnisslande sätt… svårt att beskriva ..

      Nån som har en liten aning ? Detta måste kollas upp iaf..

      Man blir ju SÅ orolig !!

      #38302
      Motin
      Deltagare

        Någon som har några funderingar ?

        #38309
        Niklas
        Deltagare

          Låter det både när motorn är kall och varm?

          #38303
          Motin
          Deltagare

            Ska kolla detta .. motorn var kall imorse när jag märkte det iaf .. o så var jag ute på ett ärende innan lunch.. lät likadant.. men den blev aldrig varm.

            Återkommer !

            #38295
            griml0ck
            Deltagare

              Vanligt rem gnissel? Är rätt vanligt för subborna när det blir kallt. Försvinner på sommaren.

              #38304
              Motin
              Deltagare

                Kan ju kanske vara det ja .. för det låter som det är nån rem som gnisslar .. men jag är ju bara en simpel lekman/newbie/amatör så vad vet jag.

                Ska varmköra bilen så får vi se om det blir annat resultat.. om inte .. då börjar jag bli litte orolig.

                #38310
                Niklas
                Deltagare

                  Kör motorn varm och se om det låter då. Kör lugnt i 10-20min och stanna sen. Låter det fortfarande på tomgång bör du kanske kolla upp det. Om den blir tyst då den är varm är det nog remgnissel.

                  #38290
                  OzO
                  Deltagare

                    Min AC rem (+ de “hjul” som remmarna dras runt av) gnisslar som faen ibland. Har trotsat rekommendationer från andra och sprejat smörjmedel kring lagren och då försvinner det ett tag. Förmodligen har man förstört befintliga smörjeriet totalt nu… 🙂

                    Kanske inte är vad du har. Men det låter ungefär som om du har osmörjda lager nånstans.

                    ________________________________________
                    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                    “I would be unstoppable… if I could just get started!”

                    #38292
                    hogmark
                    Deltagare

                      Jag har ett bra tips:

                      Starta bilen, öppna huven, och lystna vart ljudet kommer ifrån 😉
                      Nya remmar kostar typ 100 spänn styck på mekonomen.
                      Ett annat alternativ är att köpa friktionsspray och se om det hjälper, men det är mer en tillfällg lösning.

                      lycka till.

                      /Hogis

                      #38301
                      FRBxxx
                      Deltagare

                        eller gör som Bosse bildoktorn å häll lite potatispulver på rullarna/remmen……:) …..funka kanon!…

                        Bosse regerar!:D

                        #38305
                        Motin
                        Deltagare

                          Hehe.. kan bli svårt.. då dessa är allt för Volvohjärntvättade ;).
                          Men det hindrar ju inte mig från att ta egen bil in… blir lite dyrt men hmm äsch.

                          Ses den 19:e Ola

                          /Fredda

                          #38291
                          jraberg
                          Deltagare

                            lider av samma “problem” generatorremmen slirar lite och jag har inte fått tummen ur att spänna.. testade remspray (duckar för ev. flygande föremål) och det blev tyst. så i mitt fall är det remmen som är slapp/sliten.
                            -JR

                            #38297
                            deegan_
                            Deltagare

                              Har exakt samma syndrom på min.
                              Testade div sprayer och spänningar på remmarna utan något bestående resultat..
                              Senare när jag monterade oljetrycksgivaren så fick jag ju ta bort generatorn och då passade jag på att byta remmarna samtidigt..och det blev knäpptyst… inget gnissel alls!

                              Så tipset är nog att byta remmarna om ni inte kan stå ut med ljudet..
                              Remsprayer verkar bara vara en tillfällig lösning.

                              //Johan

                              #38298
                              deegan_
                              Deltagare

                                Hogis. Bilen funkar förresten finfint fortfarande.
                                Bara så du vet..

                                #38293
                                hogmark
                                Deltagare

                                  Kul att höra !
                                  Fan, jag böt ju remmarna precis innan jag sålde bilen !?!?

                                  Man har helt klart saknat bettan från å till 🙂
                                  Blir nog en WRX till våren ändå,
                                  en begagnad EVO6 kostar ju fläsk… som en ny WRX.
                                  Å garanti är alltid trevligt 😉

                                  /Hogis

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.