SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Plocka isär bromsar för att måla?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

Jag funderar på att lacka bromsoken på bilen så det ser lite fräschare ut där inne och hörde att det lättaste viset att göra det på är att plocka bort dem helt.

Om man plockar bort dem får man dit dem igen då tro?

Mats
      Deltagare

Om du menar plocka bort dem från bilen för att måla så är det snabbt gjort.
        2 skruvar på baksidan av navet och bromsslangen så är oket löst. Skall du däremot dela på oket helt så blir det 4st skruvar till + lite packningar som du skall byta på samma gång. lite pilligare men absolut inget svårt.

Men skall du bara ta loss oket från navet så är det hur lätt som helst. 2 bultar + bromsslangen så är det loss. Se till att ha ordentliga verktyg när du skall ha loss de 2 bultarna bara. De kan sitta som f*n. En mutterknack är guld värd här!

Mats GBG/som haft isär bromsarna några gånger…
        Type R ’99

Palm
        Deltagare

Mina ok var målade men att bara göra det är ju lite fusk eller i alla fall i mitt fall då rost och packningar var ihopmålade med kärvande kolvar till följd, gör det ordentligt är mitt råd så håller grejerna längre.

.zip
          Deltagare

Måla på plats, det gjorde jag och det blev riktigt bra.
            Borsta bort smuts och skit med en stålborste, efterputsa med en dremel i skarvar och trånga platser där borsten inte kom åt.
            Torka av oken med T-röd/hemkört/absint eller liknande.
            Maskera med tejp och kleta på färg.

Men om du ska få det riktigt gjort så är det bort med hela oken och sand/glasblästra, och sedan pulverlacka dom. Bättre kan det inte bli.

//.zip

Fransson
            Deltagare

Måla på plats, det gjorde jag och det blev riktigt bra.Borsta bort smuts och skit med en stålborste, efterputsa med en dremel i skarvar och trånga platser där borsten inte kom åt.Torka av oken med T-röd/hemkört/absint eller liknande.Maskera med tejp och kleta på färg.Men om du ska få det riktigt gjort så är det bort med hela oken och sand/glasblästra, och sedan pulverlacka dom. Bättre kan det inte bli.//.zip

Jag gjorde likadant jag, körde med spary färg, dock bara sidan utåt av oket, innanför syns ju ändå inte..
              Resultat: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=ssi1130&id=Kopia_av_P1010059

Lycka till.
              //Nicke

rickey
              Deltagare

Så som slutsats så skulle man kunna säga att det nog är enklast att måla när de sitter på plats egentligen för det är ju bara det utvändiga som syns.

Om man spreymålar dem, ska eller bör man klarlacka utanpå då för att färgen ska sitta kvar och för att skydda den? För själva oket blir väl inte så varmt.. eller?

specialized
                Deltagare

Nu kanske jag låter gnällig men…:)

Om man nu bestämt sig för att fräscha till oken…. HUR JOBBIGT är det då egentligen att lossa två `17` bultar för att kunna få loss oket och lacka HELA ?????

Enligt mig är det inte alls jobbigt 🙂

Mvh.Mattias – Som har haft nere bromsarna XX gånger UTAN att lacka oken 😉

———————————-
                  SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

.zip
                  Deltagare

Om man lossar hel oken, måste man inte avlufta + fylla på ny/mer olja efteråt? Oljeslangarna måste bort hur som helt, och dom håller väl inte riktigt tätt?

Jag målade med hammarlack. Sitter som tusan och tål värme.

//.zip

specialized
                    Deltagare

Oljeslangarna måste bort hur som helt, och dom håller väl inte riktigt tätt?

Varför då? Lossa bara `17`bultarna för att få loss oket, men bryt eller lossa ej bromsslangen från oket. Nu kan du iaf vrida och snurra på oket som du vill. Och därmed lacka HELA 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

.zip
                      Deltagare

Ok, trodde du menade blästring och ”riktig” lackning (mao pulverlackning)

Men målar man som jag gjorde med pensel så går det fint att komma åt även på baksidan. Men det valet är upp till rickey hur han vill göra. Jag tog den enkla vägen och resultatet blev lika bra som om jag skulle ha plockat bort hela oket.

//.zip

rickey
                        Deltagare

Är det så lätt som specialized säger så skruvar jag av det och spraymålar det ordentligt istället. 🙂

Men om jag inte får ihop det så knackar jag på din dörr med fyra ok och med bromsslangarna uthängande från fickorna!;-)

Vad sa vi om målningen förresten, skulle man klarlacka utanpå?

Digits
                          Deltagare

Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket folk i allmanhet bromsar, men ibland blir mina falgar till och med ratt varma, sa anvand nagot som tal varme hyffsat (t.ex. hammarlack verkar vara ok i de flesta fallen).

Anvander du hammarlack behover du inte klarlack heller = bonus 🙂

_bystrom_
                            Deltagare

Hammarlack! Bytte själv belägg och skivor förra veckan och tyckte det vore fint med röda ok. Blev dock fulsnål när jag skulle köpa färg, så det blidde hammarlack. Plockade loss, stålborste och duktigt med avfettning. Målade 3ggr tror jag. Pallar 240grader eller nåt sånt, duger fint.

Kopparpasta – sicken gåva…!

rickey
                              Deltagare

Låter bra, då ska man bara hitta någon fin färg!

Kanske STi guld 🙂

Rallyrille
                                Deltagare

Du skulle köpt min STI Rickey, så hade du bara behövt VAXA oken en gång om året! 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.