› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Plocka isär bromsar för att måla?
- Detta ämne har 15 svar, 1,320 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2007 kl. 08:52 #5738
rickey
DeltagareJag funderar på att lacka bromsoken på bilen så det ser lite fräschare ut där inne och hörde att det lättaste viset att göra det på är att plocka bort dem helt.
Om man plockar bort dem får man dit dem igen då tro?
27 juli, 2007 kl. 08:58 #74991Mats
DeltagareOm du menar plocka bort dem från bilen för att måla så är det snabbt gjort.
2 skruvar på baksidan av navet och bromsslangen så är oket löst. Skall du däremot dela på oket helt så blir det 4st skruvar till + lite packningar som du skall byta på samma gång. lite pilligare men absolut inget svårt.Men skall du bara ta loss oket från navet så är det hur lätt som helst. 2 bultar + bromsslangen så är det loss. Se till att ha ordentliga verktyg när du skall ha loss de 2 bultarna bara. De kan sitta som f*n. En mutterknack är guld värd här!
Mats GBG/som haft isär bromsarna några gånger…
Type R ’9927 juli, 2007 kl. 18:22 #74989Palm
DeltagareMina ok var målade men att bara göra det är ju lite fusk eller i alla fall i mitt fall då rost och packningar var ihopmålade med kärvande kolvar till följd, gör det ordentligt är mitt råd så håller grejerna längre.
27 juli, 2007 kl. 23:48 #74994.zip
DeltagareMåla på plats, det gjorde jag och det blev riktigt bra.
Borsta bort smuts och skit med en stålborste, efterputsa med en dremel i skarvar och trånga platser där borsten inte kom åt.
Torka av oken med T-röd/hemkört/absint eller liknande.
Maskera med tejp och kleta på färg.Men om du ska få det riktigt gjort så är det bort med hela oken och sand/glasblästra, och sedan pulverlacka dom. Bättre kan det inte bli.
//.zip
28 juli, 2007 kl. 11:48 #74998Fransson
DeltagareMåla på plats, det gjorde jag och det blev riktigt bra.Borsta bort smuts och skit med en stålborste, efterputsa med en dremel i skarvar och trånga platser där borsten inte kom åt.Torka av oken med T-röd/hemkört/absint eller liknande.Maskera med tejp och kleta på färg.Men om du ska få det riktigt gjort så är det bort med hela oken och sand/glasblästra, och sedan pulverlacka dom. Bättre kan det inte bli.//.zip
Jag gjorde likadant jag, körde med spary färg, dock bara sidan utåt av oket, innanför syns ju ändå inte..
Resultat: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=ssi1130&id=Kopia_av_P1010059Lycka till.
//Nicke30 juli, 2007 kl. 14:45 #75000rickey
DeltagareSå som slutsats så skulle man kunna säga att det nog är enklast att måla när de sitter på plats egentligen för det är ju bara det utvändiga som syns.
Om man spreymålar dem, ska eller bör man klarlacka utanpå då för att färgen ska sitta kvar och för att skydda den? För själva oket blir väl inte så varmt.. eller?
30 juli, 2007 kl. 15:35 #74992specialized
DeltagareNu kanske jag låter gnällig men…:)
Om man nu bestämt sig för att fräscha till oken…. HUR JOBBIGT är det då egentligen att lossa två `17` bultar för att kunna få loss oket och lacka HELA ?????
Enligt mig är det inte alls jobbigt 🙂
Mvh.Mattias – Som har haft nere bromsarna XX gånger UTAN att lacka oken 😉
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉30 juli, 2007 kl. 18:36 #74995.zip
DeltagareOm man lossar hel oken, måste man inte avlufta + fylla på ny/mer olja efteråt? Oljeslangarna måste bort hur som helt, och dom håller väl inte riktigt tätt?
Jag målade med hammarlack. Sitter som tusan och tål värme.
//.zip
30 juli, 2007 kl. 18:58 #74993specialized
DeltagareOljeslangarna måste bort hur som helt, och dom håller väl inte riktigt tätt?
Varför då? Lossa bara `17`bultarna för att få loss oket, men bryt eller lossa ej bromsslangen från oket. Nu kan du iaf vrida och snurra på oket som du vill. Och därmed lacka HELA 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉30 juli, 2007 kl. 20:01 #74996.zip
DeltagareOk, trodde du menade blästring och ”riktig” lackning (mao pulverlackning)
Men målar man som jag gjorde med pensel så går det fint att komma åt även på baksidan. Men det valet är upp till rickey hur han vill göra. Jag tog den enkla vägen och resultatet blev lika bra som om jag skulle ha plockat bort hela oket.
//.zip
31 juli, 2007 kl. 15:05 #75001rickey
DeltagareÄr det så lätt som specialized säger så skruvar jag av det och spraymålar det ordentligt istället. 🙂
Men om jag inte får ihop det så knackar jag på din dörr med fyra ok och med bromsslangarna uthängande från fickorna!;-)
Vad sa vi om målningen förresten, skulle man klarlacka utanpå?
20 augusti, 2007 kl. 13:30 #74990Digits
DeltagareNu vet jag ju inte riktigt hur mycket folk i allmanhet bromsar, men ibland blir mina falgar till och med ratt varma, sa anvand nagot som tal varme hyffsat (t.ex. hammarlack verkar vara ok i de flesta fallen).
Anvander du hammarlack behover du inte klarlack heller = bonus 🙂
22 augusti, 2007 kl. 19:14 #74999_bystrom_
DeltagareHammarlack! Bytte själv belägg och skivor förra veckan och tyckte det vore fint med röda ok. Blev dock fulsnål när jag skulle köpa färg, så det blidde hammarlack. Plockade loss, stålborste och duktigt med avfettning. Målade 3ggr tror jag. Pallar 240grader eller nåt sånt, duger fint.
Kopparpasta – sicken gåva…!
6 september, 2007 kl. 12:57 #75002rickey
DeltagareLåter bra, då ska man bara hitta någon fin färg!
Kanske STi guld 🙂
6 september, 2007 kl. 14:56 #74997Rallyrille
DeltagareDu skulle köpt min STI Rickey, så hade du bara behövt VAXA oken en gång om året! 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.