› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Plockade isär växellådan
- Detta ämne har 17 svar, 1,939 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2009 kl. 10:25 #4414
STIred
DeltagareHade lite problem med lådan och passade på plockade ner den och tog isär den nu i veckan. Undrar varför man inte fick in trean fyran och femman. Nånting ser ut o inte stämma 😀 😉 Tur att ettan tvåan funkade iaf så den gick köra hem till garaget.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/galna_kossan/GearBox_002.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/galna_kossan/GearBox_005.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/galna_kossan/GearBox.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/galna_kossan/GearBox_004.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/galna_kossan/GearBox_003.sized.jpg
/r
17 maj, 2009 kl. 11:00 #65333.zip
Deltagare🙂 Härligt att det verkar lösa sig iaf.
Storträffen får inte bli lidande pga en rasad v-låda 😀//.zip
17 maj, 2009 kl. 11:13 #65326STIred
Deltagare🙂 Härligt att det verkar lösa sig iaf.Storträffen får inte bli lidande pga en rasad v-låda 😀 //.zip
De e sant de :D. Får se bara så man kan skramla ihop lite pengar för o köpa delar till lådan med ;). Ivärsta fall får man väl komma upp vara moraliskt stöd på vodka/redbulldrickande 😀 😉
/r
17 maj, 2009 kl. 16:15 #65332challe
DeltagareSe där ja, det va ju inte så farligt 😉
Plockade du ner lådan hemma i garaget eller har du varit iväg nånstans och pillat ur den?
17 maj, 2009 kl. 16:51 #65327STIred
DeltagareSe där ja, det va ju inte så farligt 😉 Plockade du ner lådan hemma i garaget eller har du varit iväg nånstans och pillat ur den?
He he nej exakt, men var aldrig skruvandet jag var orolig för utan snarare konstaden fär de trasiga delarna 😉 Och det kommer kosta en hel del kronor, så jag får se om jag beställer nya grejer nu eller om jag avvaktar lite och låter bilen vila i garaget ett litet tag. Men fick lärt mig hur man plockar av och isär lådan på köpet iaf.
Tog isär den hemma i garaget, bilen upplyft på pallbockar. Var lite bökigt, framförallt när den skulle lyftas ner från bilen tycker jag. Tjejen fick rycka in lite som domkraftsförare precis när jag lyfte ner lådan. Lite svårt göra det helt själv annars.
Resten gick rättså smidigt. Gäller bara få ihop allt igen sen 😉
/r
18 maj, 2009 kl. 13:02 #65325Yonaz
DeltagareMen Kokarkompis så du kör…
Skönt att inte vi i SSI kan få skit för sämre tider och pengar i madrassen. Hej hå hej hå till lådaffär’n vi gå lalalalalalalala hej hå hej hå hej hå… :+
18 maj, 2009 kl. 15:40 #65335ricco
Deltagareser inte bilden så vet inte va som var fel, men har annars komplett sti-drevsats (5-växlade) med synkringar å allt helt nytt, om de är intressant? PM isf.
18 maj, 2009 kl. 16:09 #65328STIred
DeltagareMen Kokarkompis så du kör…Skönt att inte vi i SSI kan få skit för sämre tider och pengar i madrassen. Hej hå hej hå till lådaffär’n vi gå lalalalalalalala hej hå hej hå hej hå… :+
Haa haa lådaffärn kontaktad, får se om madrassen räcker till bara ;( . Jag körde faktiskt jävligt snällt annars, måste varit materialfel eller nåt 😉
/r
ser inte bilden så vet inte va som var fel, men har annars komplett sti-drevsats (5-växlade) med synkringar å allt helt nytt, om de är intressant? PM isf.
Bilderna funkar inte eftersom de ligger i impreza galleriet och servern verkar vara nere för tillfället. Denna var en dogbox annars. Felet är att ingående axeln är av efter treans drev.
Men orig sti passar ändå inte utan iså fall om man skulle bytt ut allt. Kommer din från en typer R eller? Gillar i så fall inte ritigt utväxlningen på dem.
/r
22 maj, 2009 kl. 10:49 #65334mikel_83
DeltagareSer inte så värst skoj ut det där…
Hoppas det löser sig.
Nu är det så att jag har fått en del oljud från min låda ( GT-99 )och undrar hur svårt det är att plocka ner lådan o öppna för att se vad som är fel. Killarna på subaruverkstan trodde det va ett lager på 3-4-5-axeln. Tror ni det är svårt att fixa om man är hyffsat händig med sånt? Eller ska man lämna in det och få det fixat för en hutlös timpenning på verkstan? 🙂Mikael
22 maj, 2009 kl. 14:30 #65329STIred
DeltagareSer inte så värst skoj ut det där…Hoppas det löser sig.
Löser sig gör det ju alltid på ett eller annat sätt. Det sura är att det ser ut som att jag åker på byta hela drevsatsen eftersom PAR dreven inte verkar vara kompatibla med PPG. Så om jag skaffar ny ingående axel från PPG måste med all sannolighet alla drev på den bytas mot PPG med. Mao allt ska bytas i så fall…. Jag tror bilen får vila på pallbockarna ett tag 😀
Alternativet är skaffa nån sti låda(om jag hittar en billigt), men det får bli en tillfällig lösning i så fall. Jag är nog kär i dogbox :7, svårt köra med nåt annat efter man provat det en gång. 😉
Killarna på subaruverkstan trodde det va ett lager på 3-4-5-axeln. Tror ni det är svårt att fixa om man är hyffsat händig med sånt? Eller ska man lämna in det och få det fixat för en hutlös timpenning på verkstan? :)Mikael
Inte så jättesvårt plocka ner den faktiskt. Bara ta det systematiskt. I princip gäller det plocka bort allt som sitter fast i lådan och sen lossa den från motorn. Ta ner även alla fästen och avgassystem så att lådan får plats när du ska lyfta ner den.
Har du inga verktyg strunta i det eller skaffa verktyg först(åtminståne spärrskaft+hylsor bör du ha). Sen själva nerlyftet är lite bökigt men det går även liggandes under bilen, tar lite längre tid bara.
Ska du ha isär axlar och sätta dit nya drev eller lager så blir det lite lurigare. Den biten kan man eventuellt lämna bort till verkstan.
Men bara testa se hur det går, kan inte annat än i värsta fall skita sig 😉
För min del är jag inte beroende av bilen så kvittar om den skulle bli ståendes en längre tid. Det får man ta med i beräkningen med.
/r
26 maj, 2009 kl. 12:23 #65336NickeH
DeltagareSer inte så värst skoj ut det där…Hoppas det löser sig. Löser sig gör det ju alltid på ett eller annat sätt. Det sura är att det ser ut som att jag åker på byta hela drevsatsen eftersom PAR dreven inte verkar vara kompatibla med PPG. Så om jag skaffar ny ingående axel från PPG måste med all sannolighet alla drev på den bytas mot PPG med. Mao allt ska bytas i så fall….
Nu vet jag inte direkt hur den ingående axeln ser ut i detalj men nån CNC-mupp(kanske finns nån på forumet) borde väl kunna svarva till en ny ingående axel, det måste ju bli billigast.
I värsta fall får du svetsa ihop axeln, lite obalans kan man leva med bara det är billigt.. 🙂
26 maj, 2009 kl. 13:42 #65324SecretAgentMan
DeltagareUmmm…det är precisionstoleranser det är frågan om, dreven på ingående och bottenstocken går i varandra…och svetsa ingående axel, janej… 😉
Det är av den där anledningen PPG-satsen (och de flesta dyrare prylarna) har en tvådelad ingående axel, då kör man den första halvan i lite segare material, och den andra halvan med lite frästa drev på (som måste vara hårt av bara helvete) kan härdas mer.
Kraften förs över med en splineskoppling precis innan första lagerläget på ingående axeln. 🙂
/J
26 maj, 2009 kl. 16:37 #65337NickeH
DeltagareDagens lektion i lådrenovering säger allså att svetsa inte är ok :* jag svetsade dock ihop en ”liknande” axel på skotern, det vibrerar men det var billigt.
Men finns det verkligen ingen CNC/industri/företag/privatperson som kan tillverka en sån där axel, PPG-killarna är väl knappast magiker som trollar fram axlarna 🙂 eller så är dom det, vad vet jag.
26 maj, 2009 kl. 18:23 #65330STIred
DeltagareTror kostnaden för att lämna bort en sån här axel på specialtillverkning skulle nog bli rättså hög, om nån skulle kunna klara av göra det ordentligt. Speciellt med tanke på hur den är gjord, med alla splines, några drev inbyggda i axeln, etc. Sen ska ju de inbyggda dreven matcha dreven på utgående axel med annars blir det skit. Dessutom ska den ju tåla en hel del påfrestningar..
Drevsatsen i min låda är från PAR engineering. PPG sägs vara av mycket bättre kvalite. Par har haft lite olika konstiga fel på sina lådor. PAR är ändå hyfsat stora på dogboxar och ändå suger deras kvalite emellanåt, så PPG är nog ganska duktiga gissar jag, iaf duktigare än vad PAR är 😉
Svetsa ihop den…. tror inte heller den idén är så bra 😉
Jag tror också på att vissa grejer går att trixa ihop själv, med hjälp av kompisar, etc, men i det här fallet tror jag det blir säkrast köpa nytt. Tyvär.
/r
14 juni, 2009 kl. 17:56 #65338kaakaa
Deltagarejag tog ner min växellåda idag för att byta packbox till ingående axel(den som syns i översta bilden till höger)..
men när jag fick ner den insåg jag att man var tvungen att dela lådan för att byta den…tänkte höra om det är svårt att ta isär lådan?
något man ska tänka på? eller är det bara att dela på skiten? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.