SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Pluggad slang WRX -01 ???

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Juka
    Deltagare

Var och kollade på en Impreza WRX -01 idag. Fanns lite småbrister på den bland annat var kopplingen nästan slut, men med rätt pris kan den vara intressant. Vi håller på å förhandlar om det nu 🙂
      Men en grej undrar jag över som ni nog kan hjälpa mig med. Det var en slang som var pluggad.

http://200sx.kicks-ass.net/juka/img4a06cd028e44c.jpg

Nån som vet vad den har för funktion och om det gör nåt att den är pluggad?

b20mannen
      Deltagare

Är du säker? Det där du pekar på är slangen som går till expansionskärlet för kylvätskan. Är den pluggad så kan man få sjukt höga tryck i kylsystemet med haveri som följd.

Juka
        Deltagare

Ja jag e säker. Han sa att den börjat att läcka och att verkstan hade pluggad den. Men det tror jag inte på, det är väl nåt bonn mek. Men kan bilen ha tagit skada av det redan nu? Hur märker man det i så fall?

specialized
          Deltagare

Ja jag e säker. Han sa att den börjat att läcka och att verkstan hade pluggad den. Men det tror jag inte på, det är väl nåt bonn mek. Men kan bilen ha tagit skada av det redan nu? Hur märker man det i så fall?

Är det den slangen så köp inte den bilen 🙂 Luktar bondmek och dessutom så kanske motorn tagit skada.

Men, är du verkligen säker på att det inte är en tunnare slang som går lite nedanför/ bakom den som pilen pekar på på bilden ?

Sitter det en dawes device på bilen, så är ju det i så fall den pluggade slangen till solenoiden 🙂

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Juka
            Deltagare

Ja jag e ganska säker på att det faktiskt är den, men kanske får åka å kolla på bilen en gång till då för att va säker.
              Man vad är det som tar skada i motorn, kan den ha blåst packningar och grejjer så det kommer in kylarvatten lite överallt då eller?

b20mannen
              Deltagare

Man vad är det som tar skada i motorn, kan den ha blåst packningar och grejjer så det kommer in kylarvatten lite överallt då eller?

I västa fall så kan det (nästan bokstavligen) vara ”droppen som får bägaren att rinna över” för topplockspackningarna. Men annars så har vi alla slangar på kylsystemet som stressas lite väl hårt, och man riskerar en slangsprängning med snabbtömning av kylsystemet som följd. Det går också att lyckas trycka av en gavel på kylaren om man har väldigt lite otur.
                Synd att behöva bryta mot grundprincipen att kylvattnet ska vara i motorn, och inte på motorn. 😮

Sen är det närmast garanterat att vattenpumpen går sönder förr eller senare om kylsystemet inte har en tryckbegränsning. Och om lager och tätning på vattenpumpen ger upp så hamnar kylvattnet på kamremmen. Och med lite otur så har man sen en överkuggad kamrem och en dagsfärsk ventilsallad som man kan stirra sig mätt på.

Min gissning är att ”nån” upptäckte att antingen expansionskärlet ute i hjulhuset, eller röret som går till det, hade börjat läcka, och sen gjorde en ”snabblösning” efter eget huvud.

Om jag hade varit spekulant på den bilen så hade jag prutat av kostnaden för byte av vattenpump, samt återställning av expansionskärlet till som det ska vara.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.