Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33913
    dlehtihet
    Deltagare

      Hej,

      Tänkte bara beskriva ett problem jag har haft som kan ha ganska stora implikationer på bla trafiksäkerheten. Problemet är jag dessvärre inte ensam om att ha, kollar man t.ex nordamerikanska subaruforum så är det extremt många som drabbats och många utav dem har även anmält problemet till deras trafiksäkerhetsmyndighet.

      Bakgrunden

      Hade min bil (En 2005 års Legacy 2.5 med 7000 mil på mätaren) inne på auktoriserad verkstad här i stockholm för ett år sedan. Då var problemet att bakluckans lås inte fungerade när jag aktiverade/avaktiverade centrallåset. Verkstan hittade problemet vilket visade sig vara en kabel som gått av och låset fungerade fint efter detta.

      För en månad sedan så märkte jag att intervallerna på bakrutetorkaren inte fungerade riktigt som de skulle. Torkararmen gick aldrig tillbaka till sitt ursprungsläge (en full “cykel”) utan tvärnitade på olika platser hela tiden (mitt på rutan, etc, etc).

      Var iväg till verkstan och bad dem titta och när jag ringde dem i slutet av dagen (ja, de skulle förstås ringa mig när de var klara men jag har aldrig någonsin varit med om att en verkstad har ringt och sagt att bilen är klar – på 25 år – aldrig någonsin….) så sa de att torkarmotorn var slut och behövde bytas till en kostnad av 3500 + arbetskostnad. Jag avböjde eftersom jag kände att det inte var riktigt kritiskt (gick ju att vara på hugget och slå av med reglaget vid ratten i “rätt ögonblick”).

      Började förstås googla och hittade de amerikanska forumen som beskrev problemet i form av de kablar som löper inuti gummidamaskerna på vardera sida på bakluckans inre ovansida (vänster = vätskor + antenn, höger=all el till bakvagnen).

      Jag pillade försiktigt upp min egen högra damask idag och fick se följande förödelse:

      Som synes är de flesta kablar skadade på flera ställen (saknar isolering osv) och den kabel som styr intervall var i mitt fall redan avgnagd. Vad värre är visade sig vara en reparation som (den auktoriserade) verkstan gjorde förre året. Här snackar vi ful-lagning och ett par varv eltejp runt (en reparation som de tog en bit över 1000 kronor för 🙁 ). Jag gjorde om deras lagning och skarvade på en ny tåt på den avklippta sladden för intervallen (men mer ordentligt med lödning och krympslang runt det hela).

      Problemet?

      det går ett antal (12 el. 14) ledningar i denna damask. Vissa av dem styr baklyse, bromsljus, etc. Vad händer om man ligger i 110 på motorväg och behöver bromsa och bakomvarande inte ens märker att du bromsar?? Illa… väldigt illa. Jag har kontaktat Subaru om detta nu. Hur de kan använda kablar av så otroligt dålig kvalitet som de gjort övergår mitt förstånd. Problemen verkar röra Legacy/Outback mkIV (04-08?) men finns säkert även på senare årsmodeller/modeller också. Av alla de Subarus jag/vi ägt sedan 1991 fram till denna så har denna typ av problem aldrig ens förekommit.

      Har varit i kontakt med Subaru och de viftar undan problemet helt och hållet. Det är tydligen upp till ägarna att bekosta någon form av reparation av detta (förmodligen skulle samma dåliga kvalitet användas igen -> samma problem kommer att dyka upp)

      Surt

      #277732
      LegacyLarsa
      Keymaster

        Subaru Sverige är bara intresserade av att sälja bilar, så fort du har nyckeln i handen och du är utanför bilhallen så är dina problem dina…

        #277733
        akesson_83
        Deltagare

          Det händer på nästan varje bil oavsett märke eller årsmodell. Kablar gillar inte att bli bända titt som tätt. Att dina gamla inte har drabbats av ett sånt bekymmer måste va rena turen

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.