› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Problem bromsok STi MY03
- Detta ämne har 13 svar, 1,458 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
9 december, 2007 kl. 16:57 #5778
dragster
DeltagareHar äntligen efter Emmabodas misshandel av bromsarna lyckats få i sär allt, bättre sent än alldrig.:+
Och det var ingen rolig historia, verkar som att M12 bultarna som håller oken har värmenypt, nån som varit med om det.Efter att man med en 1m lång hävarm lyckats gänga bort bultarna som håller oken så visar det sig att bultarna tagit med sig allt som heter gängor.;(
Nåväl dert går väl alltid att gänga om till en större dimension i värsta fall tänkte jag.
Sen ska jag ta bort bromsslangarna då gåt först en av dom små ”stöden” som håller bromslangen på plats av sen när jag gängar bort skruven till bromsslangen så tar även denna med sig alla gångor.:o ;(Jag har kommit fram till att det ända som kan ha orsakat detta måste ha varit att bromsbeläggen varit anliggande hela vägen från Emmaboda hem till Nyköping.
Men kan det verkligen bli så varmt? 🙁Har någon några tips var man kan väda sig eller blir det billigare att försöka få tag i bättre begangnade.
Här är en bild på hur eländet ser ut:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=album636&id=Bromsproblem2
9 december, 2007 kl. 18:16 #75299SPiKE
DeltagareKolla med Nobtec i Norrköping om dom kan hjälpa dig. Dom är duktiga och det brukar gå fort.
http://www.nobtec.se/13 december, 2007 kl. 15:45 #75301camino cielo
DeltagareDags att skaffa bromskylluftsslangar?
7 januari, 2008 kl. 20:58 #75289Wiklundh
DeltagareHar haft samma problem på en av de 2 bultarna som håller fast oket fram.
Går att göra nya gängor i samma dimention som det var original i bromsoket med helicoil.30 januari, 2008 kl. 19:35 #75300sti_erik
DeltagareHur gick det med luftningsnipplarna då? dom är ju ganska veka
30 januari, 2008 kl. 22:10 #75298GT99
DeltagareTror inte han har provat öppna dom ännu
blir väl nästa grej vi sitter och svär åt i garaget 🙂4 februari, 2008 kl. 09:32 #75295dragster
DeltagareMåste börja med att tacka för alla svar.:-)
Nu har oken legat på Nobtec som jag blev rekomenderad i ca en månad men dom kunde tyvärr inte gör nådot åt dom. ;(
Har kollat lite på det här med helicoil, verkat ju bra, vilka utför sådant?
Gärna i Stockholmsområdet.
Börjar känna lite panik då bilen ska till Autotec 4/45 februari, 2008 kl. 10:10 #75292arellano
DeltagareHej Roger
TurboCenter i Stockholm/Tumba hjälpte mig att gänga om ett av oken.
Arne
5 februari, 2008 kl. 17:43 #75296dragster
DeltagareHej RogerTurboCenter i Stockholm/Tumba hjälpte mig att gänga om ett av oken.Arne
Får prova och ringa dom i veckan.
Måntro om JRM fixar sånt också, ska förbi dom o morgon och handla på mig lite olja nu när det är 20% rabatt.22 mars, 2008 kl. 17:16 #75297dragster
DeltagareFår ta och väcka liv i den här tråden igen. 🙂
Har äntligen fått ording på gängorna som håller oken på plats.
Blev helicoil till slut passade på att sätta helicoil i samtliga gängor på samtliga ok för att vara lite framåt seende. 😉Tyvär så får jag ingen ordning på banjobulten till oljetillförseln på oket, och vet inte var jag ska vända mig längre.;(
Alternativet är helioil där också. Men det kan nog bli dyrt då jag först måste köpa en M10x1,0 helicoil sats till grundsatsen.
Sen måste oket delas för att få ut alla borr och gängspån.
Och då till nästa problem, nu har jag hört 3 olika säga att delar man ett STi ok får man det aldrig tätt igen.Och om två veckor ska bilen mappas på Aututech…uj uj
Någon som har några tips :7
22 mars, 2008 kl. 18:00 #75290Wiklundh
DeltagareLåter konstigt att inte STI oken inte skulle bli täta om man en gång delat dom, fast det vet jag inget om.
Skulle nog testa att ta isär dom och köra helicoil för bromsvätskebulten.
Finns det inga ställen som har rätt satts med diameter som samt gängstigning för helicoilen?
Någon måste väll köpt till den storleken om det inte är udda på något sätt?
Enda alternativet är väll att köpa nytt annars och det lär kosta flis.16 april, 2008 kl. 06:49 #75293Lefty
DeltagareEfter att ha råkat ut för i princip samma problem som dragster, iaf med bultarna som håller OKet, så kan jag ju säga att de säkraste är att sätta i helicoil när man ska byta skivor på en STi. Det är iaf att räkna med att man kommer få gängpaj!
17 april, 2008 kl. 17:45 #75291Janne248
DeltagareNär jag bytte skivor på min STi MY04 förra våren så gick det smärtfritt! Bultarna satt som f*n och det var svårt med vertyg som passade så bra där i hjulhuset men det gick bra utan gängpaj. Därimot kändes det som man borde haft fyra nya bultar …..
17 april, 2008 kl. 19:48 #75294Lefty
DeltagareJag vågade inte chansa… på ena sidan gick bulten av och på andra så blev det gängpaj men nu är det bytt. Köpte även 4 nya bultar så det är ju också rekommendabelt 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.