Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2204
    ExOrdis
    Deltagare

      Erfarenheter säger att man ber om problem genom att byta luftfilter
      till annan typ än orginal med orginal ECU.
      Mitt tips är att köra med orginal och byta regelbundet.
      Det fungerar jag lovar, Subaru har testat ett par timmar
      innan man valde filterdimension och filtreringsgrad… 😉

      #50243
      ExOrdis
      Deltagare

        Tja, om du siktar på att sjunka djupt in i trimträsket så..
        Annars har du väl förhoppningsvis redan bytt downpipe med svajjet
        du beskriver är ett annat alternativ som såhär:
        Köp en LMM för 1500:- att ha i reserv.
        Mappa ECU´n med TEK-2 för bättre bränsle/tändnings optimering för det nya luft-flödet. ca 8000:-
        Byt orginal restriktor till en dimension större för anpassning mot
        det nya flödet. Du gör själv eller köper.
        Kör med oktanbooster varma sommardagar och/eller då det ska belastas hårt.
        Det blir hur som helst lätt ett dyrt luftfilterbyte oavsett fortsättning. 😉

        #50244
        ExOrdis
        Deltagare

          Tek2 är tillräcklig efter vad jag förstår att du tänker göra, dvs inte byta turbo.
          En Tek3 är en anpassad Tek2 dvs skall vara optimerad för din bil, där man betalar för tiden det tar att mappa.
          Man kan oxå se det som ett sätt att frångå den säkerhet som
          en Tek2 innebär eftersom den inte är lika aggressiv som en
          Tek3 kan bli…
          Jag efterlyser synpunkter från er med TEK2 respektive 3.
          Är alla nöjda, kör ni problemfritt till vardags respektive när ni tar i? Bränsleförbrukning jfr orginal map osv…
          Kanske dax för en separat tråd?

          #50245
          FRBxxx
          Deltagare

            Bytte häromdan luftfiltret till BMC dubbelkonat filter.. jag satte det förövrigt nere i fronten så den inte får någon varm luft utan bara härlig å fin kall luft… men den vill inte gå riktigt rent nu… Känns som att laddrtycket svajjar lite nu… vad göra?`….Vad jag förstår är detta ganska vanligt på impreza å att om man mappar bilen så ska det lösa sig?..Det kan inte vara så att LMM:en har gett upp?
            funderingar?… lösningar?… erfarenheter?

            tacksam för hjälp..
            //Björne

            #50246
            FRBxxx
            Deltagare

              Förvisso, men jag byter helst inte tillbaka för bygget blev (utan att skryta) väldigt bra;) … Om jag byter ECU så bör problemet vara löst?…

              #50247
              FRBxxx
              Deltagare

                det ungefär nått sånt jag hade tänkt att göra, just nu är det bara pengarna som sätter stopp. Mappningen gör väl jag efter att jag mekkat på de andra prylarna? just det, vad är det för skillnad på Tek2 och Tek3?

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.