SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem i gen!!! motor elektronik, blir så jäkla les

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Fricke.w
    Deltagare

Ja som sagt i dag när tjejen hade bilen så började indikationslampan för motorelektronik lysa med ett fast sken ej blinkande, alltså den symbolen som ser ut som en orange motor med fläkt i fram, vet ju inte hur de är med subaru, men på audi och bmw är de ju oftast LMM eller en lambda som brukar krångla, när denna lyser, så jag vill gärna veta om de är nå fler på forumet som råkat ut för samma sak? och vad de var i erat fall som hände i sådana fall, sedan tror ni att min garanti täcker sådanna här problem?
      Bilen är en Impreza STI pse3 2006a.

Fricke

GrizzlyBear
      Deltagare

Vanligt att motorlampan tänds… Tja, det händer väl även om det händer mer sällan på en Subaru 🙂
        Vad det beror på? Det finns säkert ett 10-tal orsaker som kan få motorlampan att tändas och säkert minst dubbelt så många felkoder som kan genereras och lagras i ECUn. Det är omöjligt att säga vad som hänt i ditt fall om du inte har mer info att ge 🙁

Går bilen som vanligt? Gör den det, prova att starta om bilen 5ggr och kolla om lampan fortfarande lyser/tänds igen. Du kan även lyfta av en av batteripolerna en stund men jag tror att felkoden rensas helt då vilket kan vara dumt. Det är helt klart klokt att kolla vad felkoden säger senare om du inte har tillgång till en felkodsläsare nu.

rallymarkus
        Deltagare

Har du garanti kvar på bilen så e de väl klart den gäller..
          Men nog är det bara åka till närmsta verkstad o kolla..

Fricke.w
          Deltagare

Hej i gen, jo de är sant att de kan vara vilket fel som helst, kan ju vara magnetventilen, lmm, lambda mm mm, är ju som sagt omöjligt att veta utan att kola felkoder som ni sakt, men de jag mest ville ha reda på, va om de finns nå riktigt farligt som kan skada motorn när den lampan tänds på just subaru, vill ju inte köra den till verkstan om de är fara för maskineriet, då får den bärgas dit, men bilen går ju som vanligt nu i alla fall, har ju dock inte kollat hur den går på högre varv med ladtryck, eftersom de är jäkligt onödigt om de är så att de eventuelt skulle kunna skada motorn 🙂
            Men ringer subaru på måndag så får dom ta in den och kolla över bilen, för de ska vell garantin täcka, dom får även gå igenom diffarna en gång till, för de ska banne mig vara schyst innan garantin är förbi.

Fricke.w
            Deltagare

I dag vart bilen hämtad med bärgare genom subaru asistans 🙂 så hoppas de går i genom bilen ordentligt nu bara, men de verkade de som de skulle, var väldigt trevlig på nyboms bil, så jag berättade alla misljud och dyligt jag haft med bilen så skulle dom titta över de, så man får vell dra en lättnadens suck och längta tills man får hämta den, när den är tiptop 😉

Fricke.w
              Deltagare

Ringde verkstaden i dag, de verkade i alla fall som de var lambdan, efter katt och den så kalade bränlse och syre givaren före(måste ju också vara en lammbda tycker ja?) de var i alla fall dessa 2 som de vissade fel koder på, missljuden skulle dom ta när givarna hade kommit hem så klart 🙂 men känns skönt att dom hittade nå fel i alla fall, men ja ja de kan ju lika gärna vara LMM också, de har man ju varit med om för 🙂

GrizzlyBear
                Deltagare

Att bägge lambdorna skulle ge upp samtidigt låter långsökt! Tänker de byta bägge? De är inte några gratis-grejer (till min 2.5RS kostade de 3500kr resp. 2500kr) så jag skulle nog be dem börja med den mest troliga. Eftersom de samarbetar kan det räcka med att en är knäpp för att båda ska ge konstiga värden.

Gick bilen dåligt? Om bilen gick som vanligt var det nog inget allvarligt fel enl. ECUn och du hade nog kunna kört den till verkstaden. Om det är något allvarligt fel ska ECU gå in i ett nödläge för att förhindra att något går sönder. Bl.a. flyttas varvstoppet till 3-4000rpm har jag för mig.

Fricke.w
                  Deltagare

Jo jag vet, låter ju som de bara skulle vara en givare som fixar fel värden för båda, men va fan dom byter dom ju gratis, har ju fortfarande nybilsgaranti på den så då spelar de ingen störe roll för min del i alla fall 🙂
                    Lika så bärgaren var ju också utan kostnad så de vart ju bara behändigt, komm och hämtade bilen medans jag var på jobbet så man ska vell inte klaga precis =)

GrizzlyBear
                    Deltagare

Aaa, justde, du hade garanti ja. Då är det ju bara att låta dem byta allt som kan fela 🙂

Fricke.w
                      Deltagare

Precis:D hoppades nästan att dom skulle byta Lmm också, så allt är fräscht till JRM tripen, man börjar längta nå hemskt nu.
                        Men hoppas dom även hittar någon förklaring på misljudet, skulle ju var fint de.

Fricke.w
                        Deltagare

Då var bilen hemma i gen då 🙂 fan va mycket bättre boten vrid de vart i den efter lammbda bytena, så dom har vell varit halv kass ett tag i alla fall kan jag tänka mig, som sagt bilen går somk en spjut, men ocj men, de var de dä miss ljudet, ni kan ju glöma de jag skrev om att de upp kommer i vänster kurvor, för de kommer även vid aceleration rakt fram, ljudet kommer strax före 5000r/min och lixom stegrar i ljud fram till växling, för att aedan komma till baks vid nästa växel, och de låter ta mig fan exakt som en rakskuren låda? men de konstiga är att om de skulle vara lådan som är kass tycker jag inte den skulle vara så pass fast och fin som den är, i växlarna, känns som ny lådan, och de borde den vell göra också med endast 4000mil på mätaren, men de ’är ingen annan med samma bil som har de här ljudet då?

MVH
                          Fricke.w

Fricke.w
                          Deltagare

Har i alla fall varit i kontakt med JRM om ljudet och dom har varit med om de för på Imprezor, dock har dom inte hittat något fel som kan härledas till ljudet, så de är vell tydligen inget farligt då .

Fricke.w

challe
                            Deltagare

Du tror inte det kan vara insugsljud då? Eftersom du sa att det kommer vid samma varvtal hela tiden.
                              Det kan ju låta lite lustigt ibland

Låter det likadant även om du segdrar iväg och inte smackar pellen i backen

Fricke.w
                              Deltagare

Har i och för sig alldrig provat att seg dra den i dom varvtalen, men rent spontant känns de som de inte skulle upp komma då, nja nå insugs ljud tror ja inte på, skulle snarare tro att de satt V-tec på den i sådana fall :), för så pass markant skillnad blir de i ljudet vid 5000r/min ?

Får lov att bli en tur till subaru i gen.

Fricke.w
                                Deltagare

Jopp min 2.5 har variablaventil tider den med, men endast på insugs sidan har jag för, men tror ju inte att de är så markant som på en V-tec 😉 tror ju att den ligger med och vrider sig från riktigt låga varv, hella tiden, utan att de blir som sagt någon V-tec effekt högre upp, mer åt bmws vanos håll skulle jag tro?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.