SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med avgasvärden, fet gång

• Detta ämne har 12 svar, 1,289 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Turbovin.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Turbovin
    Deltagare

Hallå

Fick tyvärr inte igenom min bil genom besiktningen igår. Lambda ligger på 0.84, CO både normal och förhöjd ligger på 2-3 nånting. HC en bit över 200.

STI Type R, ecutekad.
      Original downpipe inför bes
      Provbytt LMM, ingen skillnad.
      Kopplat loss lambdasond, ingen större skillnad.
      Oljan bytt innan avställning i höstas så den är knappast dålig.

Går bra jäkla fett gör den iaf. Vad finns det för tempgivare för kylvätskan? Finns det en separat för ECU:n eller går en och samma till mätaren i instrumentpanelen? Inget onormalt eller check engine där. Ska kolla med dator imorgon för säkerhets skull.

Enda skillnaden mot föregående år är att jag bytt till en Hybrid FMIC men jag tycker inte det borde ställa till avgasvärdena så pass. Ska hur som helst in till Autotech om en månad.

Tacksam för idéer.

Lirkus
      Deltagare

Men bilen går väl sämre om man drar ur lambdan ? alltså den fettar på för mycket, samma sak som om lambdan är pajj?
        Har själv bytt 3 lambdor på nåra veckor, då jag fick fel lambdavärden å HC tokhögt har jag för mig.
        Då var det lambdasonden som hade gått å lagt sig, Reagerade inte ett smack på datorn.

Kan ju även vara att Katten i downpipen (om det nu sitter en där) har gått å lagt sig. Eller att du inte varmkörde bilen ORDENTLIGT innan 🙂

Ett annat knep är ju att hälla i lite k-sprit innan besiktningen för att få ner värdena, vet inte hur mycket det gör men lite hjälper det nog till, sen vilka värden de sänker är ju en annan fråga.

Men det får du väl se hos Autotech, om de e lambdan som gått å lagt sig eller något annat.

Turbovin
        Deltagare

Nja utan lambdasond i borde den gå grundvärdena i mappen i styrsystemet tycker jag. Visst den går säkert för fett då också men inte så här mycket.

Min erfarenhet av dåliga lambdasonder är annars en ganska ryckig motorgång och Check engine.

Min förra Saab gick bättre när jag drog ur lambdasonden som då var trasig. Styrsystemet gick ju in i open loop enbart då.

Lirkus
          Deltagare

När min lambda inte fungerade som den skulle, så fick jag inte ett felmeddelande när vi kollade, ingen lampa som lös eller någonting, det var bara tur att jag ville kolla att lambdan var ok då jag
            precis bytt. Avgasvärdena var åt skogen.

Han såg när han kopplade in datorn att den inte reagerade på signalerna, den reagerade lite men inte alls som den skulle så då registrerades väl inget fel eftersom den fungerade, men väldigt lite. knasigt. 😀

Men kan ju vara många olika fel så att kolla upp den innan man börjar byta nånting kan nog vara bra 🙂

Snowman
            Deltagare

Tja!
              Jag har precis bytt lambdasond i min GT då jag fick förhöjd HC på hög tomgång. Dock tändes min CE ett par gånger under uppvärmning av motorn, men den var bara tänd i c:a 20 sekunder.

Jag frågade JRM och de sa ”byt lambdan”. Tydligen ganska vanlig fel som kan ge många olika sympton och olika/inga felsignaler…

/Markus

Turbovin
              Deltagare

Hmm jo vi kollade med OBD2-dator idag och det verkar som att lambdan är död. Den står konstant på 0.34V, ändras inget när man lossar kontakten ens. LMM å övriga tempsensorer verkar som de ska.

Funkar biltemas sond okej på Imprezan? Eller nån annan universal. Original för 2600 känns ju lite saftigt.

Palm
                Deltagare

Det finns en lambda som ersätter orginal bosch enligt uppgift hos Autoexperten. Kan ta reda på vad den heter i så fall.

Lirkus
                  Deltagare

Det finns en lambda som ersätter orginal bosch enligt uppgift hos Autoexperten. Kan ta reda på vad den heter i så fall.

Ta gärna reda på det för lambdor brukar ju kunna gå lite titt som tätt 🙂

När min originallambda gick så böt ja till en biltema, men de va den som fungerade men inte reagerade. Kan ha varit nå måndagsEx oxå. Köpte en beggad från skroten för en 500ing eller så. Fungerar klockrent, men finns det nån som ersätter rakt av å inte kostar så mycket så är ju det kanon.

Turbovin
                    Deltagare

Har provbytt till en annan som ska funka nu. Ska in och mäta värdena imorgon men jag är allt skeptisk. Tycker fortfarande det luktar som att den går jäkligt fett.

Turbovin
                      Deltagare

Visst fan var det lambdan som var boven. Gick igenom med klockrena värden i princip.

Den missar dock en del vid 2500 varv så nya stift och en finjustering av mappen för FMIC gör nog gott.

Artikelnummer på Bosch universal sond som passar tar jag gärna emot. Har blivit avrådd att köpa Biltemasonden.

Snowman
                        Deltagare

Visst fan var det lambdan som var boven. Gick igenom med klockrena värden i princip.Den missar dock en del vid 2500 varv så nya stift och en finjustering av mappen för FMIC gör nog gott.Artikelnummer på Bosch universal sond som passar tar jag gärna emot. Har blivit avrådd att köpa Biltemasonden.

Frågade faktiskt JRM om vilken sond jag skulle köpa oxå, dom sa bara ”köp original”, men om det finns en Bosch så borde ju det vara lika bra.

/Markus

Palm
                          Deltagare

Lambdan jag nämnde är inte en bosch, Den heter NTK tror jag men ska ta reda på detta exakt.

Turbovin
                            Deltagare

Original kostade hela 3085 här i Skövde. Aldrig i livet att jag betalar det för en lambdasond.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.