› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem med bensinförbrukningen efter byte till Forge dumpen
- Detta ämne har 10 svar, 1,034 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2002 kl. 21:18 #1971
Niklas
DeltagareHar idag kontrollerat och fått det bekräftat att bilen drar mer soppa nu efter att jag satte i min Forge atmosfäriska dumpventil. En ökning från 0.8-1.0l/mil till 1.1-1.3l/mil vilket jag tycker är en allt för stor ökning för att en icke prestandahöjande grej skall få sitta i bilen. Det lustiga är att inte alla råkar ut för detta problem, en av de lyckliga är förra ägaren av dumpen till exempel. För tillfället är jag inte villig att betala så mycket för pys-ljudet som det känns.
Jag har hört talas om att Imprezor som har detta problem kan nolla ECUn och låta motorn köra in sig på den nya dumpen. Dock vet jag inte om detta medför att förbrukningen sjunker. Jag har ställt frågan på några olika forum och fått spridda skurar med svar:
http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?ThreadID=153231
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&postid=727050#post727050För att få ner bensinkostnaderna så skall jag…
A: …nolla ECUn genom att ha batteriet urkopplat i X antal minuter och därefter ställa in nya värden enligt viss metod.
B: …slänga på orginaldumpen igen, klarar du inte av en ökning av bensinförbrukningen kanske du inte skall ha en sådan dump.
C: …låt bilen stå ännu mer än vad den gör idag.Vad säger ni? Behöver all hjälp och expertis som ni kan bidra med! Alla tips är välkomna!! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/sad/sad2.gif
http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/sad/shrug.gif
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
24 november, 2002 kl. 22:22 #48295Mange
DeltagareJag är då förra ägeren och jag har en MY99
25 november, 2002 kl. 06:47 #48299Niklas
DeltagareOrdis: Vad har du för dump då? Min Forge jag köpt går inte att ha som återcirkulerande…väl?
http://subaru.frontnet.org/gallery_021022.html
http://subaru.frontnet.org/gallery_021026.htmlhttp://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
25 november, 2002 kl. 21:42 #48294Allan
DeltagareEller så mappar du din styrbox efter dina modddar. EcuTek 3 kanske =)
___________________________
http://lightsnsirens.freeyellow.com/images/cartman_anim.gifI’m a cop and you will respect my authoritah!
26 november, 2002 kl. 07:51 #48300Niklas
DeltagareMappa låter dyrt, jag har inte råd med ett piss just nu. Julklappar skall köpas och så vidare… 🙁
Hade gärna haft kvar min atmo-dv men plånboken tycker något annat. Får se vad som händer i framtiden. Vad kostar EcuTek1/2/3 föresten? 😉http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
26 november, 2002 kl. 07:58 #48296Mange
DeltagareSka vi säga 8000-10000kr.
Kolla in http://www.prospeed.nu för lite mer info.Synd att dumpen inte funkade bra för dig. Ångrar nästan att jag sålde den 🙁
/Manage
26 november, 2002 kl. 07:59 #48291SecretAgentMan
DeltagareSå länge nui kör med ett ”sprut” som använder MAF kommer det att strula…byt ecu. 😉
EcuTEK mappar om originalboxen – MEN den jobbar på precis samma sätt, så MAF:en är kvar.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?26 november, 2002 kl. 20:29 #48297FLeXible
DeltagareEn liten fråga..
Vad gör Dawes device med MAF’en?
Hur mycket effekt får man ut och finns det några nackdelar?//Chris
26 november, 2002 kl. 20:34 #48292SecretAgentMan
DeltagareEn sk ”Dawes device” är enbart en laddtryckskontroller. MAF:en är kvar och används av ECU:n för att bestämma hut mycket soppa som skall in.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?26 november, 2002 kl. 20:37 #48298FLeXible
DeltagareHär går det undan! 😀
Snabba puckar, tack för svaret.
Är Dawes att rekomendera?//Chris
10 juni, 2004 kl. 18:40 #48293ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Nov-24-02 AT 10:54PM (GMT)
Skillnaden kan bero på vilken ECU som sitter i bilen.Grön = MY00
Röd = MY99
Svart = MY99Det är tre olika mappningar i dessa boxar varav den gröna går ”fetast” med mest bränslepåslag, om förra ägaren hade en röd eller svart ECU kan det vara en förklaring.
Jag är tveksam till om en reset verkligen ger dig lägre förbrukning då
de statiska tabellerna knappast förändras av det, men det kostar inget
att pröva och det kan inte bli sämre av det. Om det inte blir någon skillnad
försök skaffa en recirkulerande dump istället eller montera tillbaka orginaldumpen.
Själv tycker jag att min Forge recirc fungerar utmärkt, både ljudmässigt
och förbränningsmässigt! 😉Lycka till
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.