SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem med bensinförbrukningen efter byte till Forge dumpen

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1971
    Niklas
    Deltagare

    Har idag kontrollerat och fått det bekräftat att bilen drar mer soppa nu efter att jag satte i min Forge atmosfäriska dumpventil. En ökning från 0.8-1.0l/mil till 1.1-1.3l/mil vilket jag tycker är en allt för stor ökning för att en icke prestandahöjande grej skall få sitta i bilen. Det lustiga är att inte alla råkar ut för detta problem, en av de lyckliga är förra ägaren av dumpen till exempel. För tillfället är jag inte villig att betala så mycket för pys-ljudet som det känns.

    Jag har hört talas om att Imprezor som har detta problem kan nolla ECUn och låta motorn köra in sig på den nya dumpen. Dock vet jag inte om detta medför att förbrukningen sjunker. Jag har ställt frågan på några olika forum och fått spridda skurar med svar:
    http://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?ThreadID=153231
    http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&postid=727050#post727050

    För att få ner bensinkostnaderna så skall jag…
    A: …nolla ECUn genom att ha batteriet urkopplat i X antal minuter och därefter ställa in nya värden enligt viss metod.
    B: …slänga på orginaldumpen igen, klarar du inte av en ökning av bensinförbrukningen kanske du inte skall ha en sådan dump.
    C: …låt bilen stå ännu mer än vad den gör idag.

    Vad säger ni? Behöver all hjälp och expertis som ni kan bidra med! Alla tips är välkomna!! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/sad/sad2.gif

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/sad/shrug.gif

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #48295
    Mange
    Deltagare

    Jag är då förra ägeren och jag har en MY99

    #48299
    Niklas
    Deltagare

    Ordis: Vad har du för dump då? Min Forge jag köpt går inte att ha som återcirkulerande…väl?
    http://subaru.frontnet.org/gallery_021022.html
    http://subaru.frontnet.org/gallery_021026.html

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #48294
    Allan
    Deltagare

    Eller så mappar du din styrbox efter dina modddar. EcuTek 3 kanske =)

    ___________________________
    http://lightsnsirens.freeyellow.com/images/cartman_anim.gif

    I’m a cop and you will respect my authoritah!

    #48300
    Niklas
    Deltagare

    Mappa låter dyrt, jag har inte råd med ett piss just nu. Julklappar skall köpas och så vidare… 🙁
    Hade gärna haft kvar min atmo-dv men plånboken tycker något annat. Får se vad som händer i framtiden. Vad kostar EcuTek1/2/3 föresten? 😉

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!

    #48296
    Mange
    Deltagare

    Ska vi säga 8000-10000kr.
    Kolla in http://www.prospeed.nu för lite mer info.

    Synd att dumpen inte funkade bra för dig. Ångrar nästan att jag sålde den 🙁

    /Manage

    #48291
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Så länge nui kör med ett “sprut” som använder MAF kommer det att strula…byt ecu. 😉

    EcuTEK mappar om originalboxen – MEN den jobbar på precis samma sätt, så MAF:en är kvar.

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48297
    FLeXible
    Deltagare

    En liten fråga..
    Vad gör Dawes device med MAF’en?
    Hur mycket effekt får man ut och finns det några nackdelar?

    //Chris

    #48292
    SecretAgentMan
    Deltagare

    En sk “Dawes device” är enbart en laddtryckskontroller. MAF:en är kvar och används av ECU:n för att bestämma hut mycket soppa som skall in.

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48298
    FLeXible
    Deltagare

    Här går det undan! 😀
    Snabba puckar, tack för svaret.
    Är Dawes att rekomendera?

    //Chris

    #48293
    ExOrdis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Nov-24-02 AT 10:54PM (GMT)
    Skillnaden kan bero på vilken ECU som sitter i bilen.

    Grön = MY00
    Röd = MY99
    Svart = MY99

    Det är tre olika mappningar i dessa boxar varav den gröna går “fetast” med mest bränslepåslag, om förra ägaren hade en röd eller svart ECU kan det vara en förklaring.
    Jag är tveksam till om en reset verkligen ger dig lägre förbrukning då
    de statiska tabellerna knappast förändras av det, men det kostar inget
    att pröva och det kan inte bli sämre av det. Om det inte blir någon skillnad
    försök skaffa en recirkulerande dump istället eller montera tillbaka orginaldumpen.
    Själv tycker jag att min Forge recirc fungerar utmärkt, både ljudmässigt
    och förbränningsmässigt! 😉

    Lycka till

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.