SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Problem med bilen vid körning på bana

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1523
    Just try
    Deltagare

    Hej på er gubbar! Har tyvärr ett irriterande problem med min impreza gt-99. När jag kör hårt på bana tex knutstorp och bilen är riktigt varm så är det något som strular. Det känns som om något stänger av motorn i framför allt kurvorn, släpper jag gasen och väntar lite så kommer den igen. Är inte helt hundra men det känns som om felet oftast upp kommer när jag svänger åt höger, men som sagt kan vara inbilning också. Modifieringarna på bilen är 3 tums avgas, front mattad ic, kallare stift, warlbro 255 bränsle pump samt ecu mappad av per på a-tech och öppet filter. Det som är konstigt att jag körde samtidigt som många andra imprezor och ingen annan hade samma problem. Är det någon här som varit ute för samma fenomen? Lösning på problemet? Det konstiga är att hur hårt jag än pressar på vanlig väg så får jag inte fram felet. Själv så är jag inne på att det är något med bränslet som strular men vad?

    Tacksam för hjälp gubbar( och tjejer ) .

    Mvh Magnus

    #45351
    Pedersen
    Deltagare

    Klassikern är att pumpen suger luft i högerkurvor när man har mindre än 3/4-1/2 tank och kör med varma r-däck.
    Ännu mer irriterande är att inte alla bilar är lika drabbade, en del går fint ner till 1/4 tank…

    Subaru försökte lösa problemet på de nyare bilarna (JDM Spec C samt USDM MY05+, -MY05 i sverige har dem INTE iaf de senare vet jag faktiskt inte) med en liten anti-skvalp tank monterad i tanken.
    Finns även 3e parts produkter på samma tema (Hyperflow, MRT osv).

    (Det är den lilla lådan som ser ut som ett bregottpaket monterat över filtret)

    Subaru:
    http://www.mrtrally.com.au/shop/images/products/musse008ab.jpg

    MRT:
    http://www.mrtrally.com.au/shop/images/products/musse008ag-s.jpg

    Jag monterade Hyperflows (identisk med MRTs) och det fungerar i princip inte alls så jag skulle nog inte bry mig om den varianten.

    Ska man lösa problemet för gott så är det nog tyvärr en extra pump och en extern skvalptank som gäller…

    #45353
    Just try
    Deltagare

    Är med på detta men det konstiga är att det händer även vid full tank. Känns nästan omöjligt att det skulle vara det då eller? Annars så förstår jag precis vad du menar. Tackar för ditt snabba svar.

    Mvh Magnus

    #45349
    griml0ck
    Deltagare

    Jag får samma att min dör i kurvor så fort den är under 1/2 tank. Brosan har samma på sin 05:a STi. Det var även aå på hans bil ny och även efter han bytt pump och behöll original filtret som man ska. Jag har gjort samma men det blev inge bättre. Det är bara o åka o tanka så fort man kört halv tank för mig.

    #45352
    Desen
    Deltagare

    Verkar vara en del bilar som är drabbade av detta, är det någon som diskuterat problemet med Per Johansson eller någon annan mappare och fått förklaring och lösning?

    /Andreas, Skåne, Kristianstad

    “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

    SS 2006 1.43.13 GT-99
    SS 2007 1.31.10 GT-99
    SS 2008 1.29.65 GT-99

    #45350
    b20mannen
    Deltagare

    Lite märkvärdigt att det bara verkar drabba en del.

    Jag har en Walbro GSS340 i min tank, och har aldrig haft några problem med detta. Och hade det inte heller med originalpumpen.

    Detta trots rigid coiloverinställning och “vansinniga” camberinställningar och ett eller annat hjullyft i kurvorna.

    Tycker däremot att tanken i GTn inte ser helt perfekt bafflad ut.

    Bästa är kanske att de som drabbats tar en kik i tanken och ser efter hur pumpen och upptagningsfiltret är monterat.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.