Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32527
    BjorneJ

      Min motorlampa börja lysa och när jag kolla koden på den så fick jag upp följande
      P0410 Secondary Air Injection System Valve Pump Failure
      Är det någon här som har fått följande fel på sin bil?
      När jag söker på koden på nätet så hittar jag ingen bra reparations hjälp utan allt alla säger är att köpa ett blanknings kit och sedan mapa bort allt som har med Secondary Air Injection System och om man skulle göra det kommer man igenom besiktningen med bilen då…

      #270198
      pettsun
      Deltagare

        Min pump och en ventil gav upp i vintras. skit dåligt system som kommer fortsätta rackla även om man köper nya grejer(som kostar mycket!)

        Jag pluggade den trasiga ventilen och demonterade relä och säkringar tillhörande sekundära luftsystemet. Fick sedan flasha över en ROM som inte har felkoderna, för att få bort checkengine lampan. Lätt värt att få bort de och slippa framtida rackel.

        För att se om nån ventil står fast i öppet läge så är de lättast att rycka ur säkringarna till systemet och demontera slangen till luftpumpen och starta bilen, kommer det avgaser ur slangen så så är en av ventilerna paj.

        #270200
        BjorneJ

          ja det ser ut att bli något sådant för mig med

          Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

          #270201
          BjorneJ

            Min pump och en ventil gav upp i vintras. skit dåligt system som kommer fortsätta rackla även om man köper nya grejer(som kostar mycket!)

            Jag pluggade den trasiga ventilen och demonterade relä och säkringar tillhörande sekundära luftsystemet. Fick sedan flasha över en ROM som inte har felkoderna, för att få bort checkengine lampan. Lätt värt att få bort de och slippa framtida rackel.

            För att se om nån ventil står fast i öppet läge så är de lättast att rycka ur säkringarna till systemet och demontera slangen till luftpumpen och starta bilen, kommer det avgaser ur slangen så så är en av ventilerna paj.

            Hadde du några problem att besikta bilen efter att du tog bort det?

            #270199
            pettsun
            Deltagare

              Hadde du några problem att besikta bilen efter att du tog bort det?

              Nej. De är inget som kontrolleras. Den är där enbart för att sänka NoX halten i avgaserna på tomgång/låglast. NoX halten kontrolleras inte.

              #270203
              Simon.x
              Deltagare

                Dom har mätning på fel koder via canbusen om den inte syns där så är det lugnt 😀

                //Simon

                #270206
                zanoii
                Deltagare

                  Dom har mätning på fel koder

                  Bara för tydlighets skull (no offence): De kollar felkoder. Jag fick läsa några gånger innan jag insåg att de inte kollade på fel koder.

                  #270204
                  Simon.x
                  Deltagare

                    Bara för tydlighets skull (no offence): De kollar felkoder. Jag fick läsa några gånger innan jag insåg att de inte kollade på fel koder.

                    Hej

                    Vad läste du nu då ?

                    På min bil så kollade dom med en mätare in bilens uttag under ratten (Model 2011) Nu i 2014 första bes på denna bil ialf.

                    Så något kollar dom efter. 😀

                    Detta kolla dom inte på min bil från 2001 pg årsmodellen.
                    På denna va detta tillval. 🙂 Tog den inte pg jag kan mäta dessa på Bilia och viste redan vad den har för fel koder 😮

                    Detta är vad jag har vart med om med mina bilar i Sthlm.

                    Jag inte svara på hur dom andra stationerna jobbar.

                    Vid oklarheter ring o tala med en bes man på den statinon du ska till.

                    //Simon

                    #270207
                    zanoii
                    Deltagare

                      Alltså, det blir lite förvirrat. Felkoder är vad bilen ger. Fel koder är koder som inte är de rätta koderna. Jag trodde du menade att de läste av fel felkoder.

                      Men under besiktningen läser de av om bilen ger några felkoder, det är solklart. För att återgå till ämnet så ger inte bilen några felkoder om man programmerar bort det ur systemet.

                      #270205
                      Simon.x
                      Deltagare

                        Alltså, det blir lite förvirrat. Felkoder är vad bilen ger. Fel koder är koder som inte är de rätta koderna. Jag trodde du menade att de läste av fel felkoder.

                        Men under besiktningen läser de av om bilen ger några felkoder, det är solklart. För att återgå till ämnet så ger inte bilen några felkoder om man programmerar bort det ur systemet.

                        Detta är ju lite förvirrat… (ditt tidigare inlägg) –> Jag fick läsa några gånger innan jag insåg att de inte kollade på fel koder.

                        ——-

                        Nej det är solklart.
                        Finns den inga felkoder så är allt ok.

                        Det är bara att nollställa dom koder man finner i bilens minnes box och hoppas att dessa inte återkommer 😉 (om man har tillgång till dessa pc system som det behövs till att nolla bilen)

                        + Fixa problemet om det finns något d—0.o—b

                        Trevlig kväll 😀

                        //Simon

                        #270208
                        TommyToad
                        Deltagare

                          Edit: Jag svamlade
                          Edit2: Nej, jag tror jag hade rätt. Tar om det.

                          Saxat från bilprovningens sida:

                          Bra att veta – Notering
                          Notering av begynnande fel i protokollet sker när bristens omfattning ännu inte innebär anmärkning. Här informeras även om vissa miljörelaterade OBD-felkoder som inte ska medföra anmärkning.

                          Inte helt hundra på vad dom menar med “vissa miljörelaterade OBD-felkoder” men det låter ju som att det omfattar alla felkoder som har med miljö att göra.
                          Jag var nämligen nästan hundra på att dom skiter i felkoder, bara dom kan koppla upp sig mot ECU. Om dom inte får kontakt så blir fordonet underkänt.

                          #270202
                          BjorneJ

                            Ja nu har jag kollat av min ECU och hittat vad det är jag ska tabort för att få igenom bilen 🙂

                            #270196
                            Gerra
                            Deltagare

                              Hej,

                              Ny har det gått några år sedan diskussionen ovan, men jag har fått samma problem med min Impreza STI 2008. Jag har ett COBB-kit installerat men skulle behöva hjälp att programera om så att bilen inte varnar för detta fel (ta bort felkoderna).

                              Hur gjorde ni detta?
                              Någon som vet någon firma som kan hjälpa mig ta fram en fil/mappningsfil som jag kan ladda in i bilen med min COBB?

                              Tacksam för svar som kan ta mig vidare.

                              Mvh,
                              Gert

                              #270197
                              Patrick P931
                              Deltagare

                                Du har en Accessport? En usdm bil mao… Är det en Cobb rom i eller en annan mappares?

                                #270209
                                DGPappa93
                                Deltagare

                                  Någon som kan hjälpa mig med detta på min forester i södra Sverige?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.