- Detta ämne har 91 svar, 19,727 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2010 kl. 20:37 #208225STIredDeltagare
Som jag skrev tidigare så pågår även arbetet med att bygga ihop topparna. Hade lite funderingar ett tag på att återigen skaffa Cosworth toppar precis som jag gjorde när min förra bil byggdes. Efter att ha sett dem topparna, och efter att ha pratat med några andra som byggt subaru motorer i utlandet så vet jag att just när det gäller toppar så är det svårt få bättre grejer än Cosworth. Jag känner till folk som har flödestestat dessa toppar och jämfört med andra portade, ombyggda, etc, etc. toppar men det är svårt att överträffa Cosworth topparnas flöde.
Min nästa fundering var om jag verkligen behöver toppar som flödar så bra som Cosworth topparna gör. För ca 500-550hk som planen var från början för denna bilen så var svaret nej. Onödigt lägga mer pengar på grejerna än vad man verkligen behöver. När jag sedan fick tag i nästan nya Spec C GDB toppar(hade gått ca 500km) till ett riktigt bra pris så bestämde jag mig för att glömma Cosworth topparna. Spec C topparna skulle klara flöda tillräckligt för runt 500Hk utan någa modifieringar alls egentligen.
Sen kom funderingarna igen, varför inte bygga liiite vassare toppar när man ändå bygger en bottendel som i teorin skulle kunna klara 8-900hk, eller kanske tom mer. Inte för att jag nånsinn kommer ha så mycket effekt men det är inte fel att veta att grejerna håller och det finns marginal.
Till slut bestämde jag mig iaf att satsa på mycket vassare kammar. Kör man vassare kammar så leder det i sin tur till att man nästan blir tvungen uppgradera ventilfjädrar. Så jag bestämde mig att det är lika bra uppgradera topparna helt när man ändå ska byta både kammar och ventilfjädrar.
Det blev därför cosworthkammar med AVCS + ett gäng supertech delar, typ, dubbla ventilfjädrar, inconel avgasventiler, nya insugsventiler, ventilstyrningar i bronz, ventilsäten, retainers i titan, etc… Allt detta ihop med spec C toppar som sagt. Kommer säkert duga till att flöda lagom med luft så inte bilen upplevs för slö ;).
I slutändan blir topparna långt ifrån så billiga som jag hade hoppats på från början, dock fortfarande billigare än om jag hade skaffat Cosworth topparna. Så jag får nog vara ganska nöjd ändå.
Alltid lika kul med paketkort, och desutom suddiga sådana 😀
Jag räknar med att topparna är ihopsatta inom några veckor. Sen är det dags bestämma kolvar till bottendelen och försöka få bottendelen helt klar med. Under tiden ska jag se om jag orkar fortsätta skrapa lite underrede :D.
/r
5 september, 2010 kl. 12:03 #208205KvarnisDeltagareKommer bli fint med supertech i C topparna kokarn 🙂
Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna 😀
5 september, 2010 kl. 12:26 #208216bowserDeltagareKommer bli fint med superteck iC topparna kokarn 🙂
Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna 😀
supertech är mumsiga grejor =)
5 september, 2010 kl. 17:12 #208226STIredDeltagareKommer bli fint med supertech i C topparna kokarn 🙂
Ska nog handla en uppsättning av allt det där själv nu när jag ska ge mig på avacs topparna 😀
Jepp spec c+supertech duger nog fint :).
Helt rätt bara handla på få i ordning de där topparna, nästa säsong vill jag kunna åka med som passagerare i åtminstone en av dina bilar ;).
Här kommer liten bild på mina senaste slipverktyg med :D. Går ju åt några stycken.
Nu är det bara ner till garage, skrapa och slipa vidare. Sen blir det lacknafta och aceton på hela underredet så det blir kliniskt rent innan primer. En del underredsmassa kvar att få bort innan jag kommit så långt dock.
/r
5 september, 2010 kl. 20:04 #208262BodyshotDeltagareWow. Fan vilken prylporr blir fint det där! Heja stired heja!
21 november, 2010 kl. 15:31 #208271sladdenDeltagareser bra ut… 🙂
5 december, 2010 kl. 12:47 #208227STIredDeltagareBlev lite ändringar i planerna. Inte så mycket i de långsiktiga planerna utan mer i de kortsiktiga.
Eftersom jag inte kört nån bana eller liknande i sommar så känner jag att jag vill gärna ha nån bil som man kan åka på lite träffar med iaf nästa sommar. Vänta till sommaren 2012 som jag hade tänkt från början känns lite länge. Därför blev nya planen slänga ihop en “lågbudgetmotor”(eller “snik” motor som subarumicke skulle sagt ;)) och förhoppningsvis få bilen körklar med den till nästa sommar.
Budgetbottendelen blir en STi 2.5a med budgetkolvar/stakar, typ mahle/eagle. Målet är att bottendelem ska klara max 500Hk. Kommer använda mina spec C toppar för denna motorn som de är + förbränningsrumsmatchning.
Alla delar till “budgetbygget” är beställda och snart på väg hem, hoppas toppar och botten för den motorn kommer finnas hemma ihopsat redan i slutet på januari.De mer lånsiktiga planerna för “racemotorn” är oförändrade. Skillnaden blir att jag komme använda andra toppar till den. Köpte hem en uppsätnnig riktigt billiga begagnade STI JDM toppar med avcs för ändamålet. Duger fint då det ändå blir portning och allt invändigt utbytt som sagt. Slänger upp ett par bilder på dem topparna, helt ok skick och billigt som sagt.
Sen är det inte helt fel heller ha två stycken byggda motorer hemma, man vet ju aldrig när saker och ting går sönder.
/r
5 december, 2010 kl. 13:22 #208228STIredDeltagare5 december, 2010 kl. 21:09 #208206KvarnisDeltagareBlir fint de där kokarn 😀
5 december, 2010 kl. 21:24 #208265challeDeltagareFaan va ballt Raul 🙂 du får skrika till när du behöver motorlyft och stativ
6 december, 2010 kl. 18:16 #208229STIredDeltagareBlir fint de där kokarn 😀
Jepp hade inte varit fel fått ihop nåt körbart till sommarn :).
Faan va ballt Raul 🙂 du får skrika till när du behöver motorlyft och stativ
Inga problem, ni kan ha dem ett tag till, jag säger till när det börjar närma sig.
/r
7 december, 2010 kl. 09:44 #208207KvarnisDeltagareKlart f-n vi ska åka lite i sommar, du får väl fundera ang ecu och ventiler/kammarna m.m
Får väl slå en signal i helgen över ett par Mika Häkkinen lr 5 😀
7 december, 2010 kl. 19:03 #208196SubarumickeDeltagareBallt tappa inte intresse nu bara kör hårt!!!
Jag tänkte bara byta dump + nya ventilhattar tills nästa sesång 🙂
8 december, 2010 kl. 22:06 #208230STIredDeltagareKlart f-n vi ska åka lite i sommar, du får väl fundera ang ecu och ventiler/kammarna m.m
Får väl slå en signal i helgen över ett par Mika Häkkinen lr 5 😀
Jepp håller på funderar, men inte lyckats bestämma mig än :).
Ballt tappa inte intresse nu bara kör hårt!!!
Jag tänkte bara byta dump + nya ventilhattar tills nästa sesång 🙂
Ha ha ganska lagom jobb mao :).
Jag bör nog inte tröttna helt även om man ibland klänner att man tillfälligt kan tappa lusten hålla på med bilen. Man har väl blivit snålare på gamla dagar :D. Kändes lättare bränna pengar på bilen för några år sen.
Men nåt ska det väl bli av den förhoppningsvis.
/r
19 december, 2010 kl. 13:44 #208231STIredDeltagareVar ju några veckor sen jag gjorde nåt med bilen så tänkte det var dags hitta på nåt lagom jobb. Har som sagt köpt ett par begagnade JDM STi toppar så jag passade på plocka loss det mesta på dem för att förbereda dem för portning längre fram.
Än sålänge plockar jag bara isär saker, ska bli kul se hur det går när man ska få ihop allt igen 😀
Fixade ett hemmagjort verktyg för att kunna få ut retainersen och plocka bort ventilfjädrar och ventiler. Det är en träbit som jag borrat igenom, en teleskopmagnet och en lång hylsa. Gick hur smidigt som helst få loss retainersen. Man sätter magneten mot mitten på retainersen genom hylsan och träbiten och sen är det bara trycka ner med träbiten och hylsan och pressa ihop fjädern. De två små metallklipsen som håller fast retainersen släpper när man trycker ihop och fastnar på magneten. När man sen monterar ihop allt så kan man göra på liknande sätt fast behövs såklart ingen magnet då.
Tog lite bilder på förbränningsrum och portarna mest för att ha nåt jämföra med sen när topparna är portade och klara. Dessa topparna ska som sagt få sitta på “racemotorn” så det blir ordentlig portning mm. Såg helt ok ut, ser inte ut vara några sprikor eller andra skador.
Kammar, ventiler mm ligger löst nu. Antagligen kommer jag lägga ut dem till salu vid nåt tillfälle. Skulle nån vara intreserad innan så är det bara skicka ett PM. Det är som sagt AVCS kammar från JDM sti men ventiler, fjädrar, retainers. Kan mäta upp kamprofilen om nån är intresserad. Tänkte nånstans mellan 1000kr och 1500kr för allt. Grejerna är i fint skick.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.