- Detta ämne har 91 svar, 19,727 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2010 kl. 18:06 #208208KvarnisDeltagare
Fint kokarn 😀
3 januari, 2011 kl. 22:26 #208219Impreza112DeltagareSkrapa skrapa kom igen bonde=) jag kommer och hejar på med cognac i handen
11 augusti, 2011 kl. 22:27 #208232STIredDeltagareDå var det dags för lite uppdatering, har inte gett upp projektet än 😀
Första motorn(den på 2.1L) ser ut att bli klar(bottendel+toppar) innan slutet på månaden. Delarna har precis blivit ballanserade och bottendelen är iväg på rengöring. Utgick från en begagnad 2L STI bottendel, tänkte fräscha till den innan nya kolvar, stakar, mm. monteras.
Specen blir följande:
Spec C toppar
Portat och ballanserat(flödesmässigt) insug
14mm toppbultar
Manley H-Plus stakar, specade för 600+hk
Mahle kolvar 92.5mm, som duger för 500+hk
ACL lager
79mm STI vevEffektmässigt kommer jag sikta på i närheten av 500hk för denna motor. Här kommer några bilder på delarna ihop med ett par jämförande bilder mot OEM kolvar och stakar. Bilderna är klickbara.
/r
11 augusti, 2011 kl. 22:31 #208279fjarDeltagareDå var det dags för lite uppdatering, har inte gett upp projektet än 😀
Första motorn(den på 2.1l) ser ut att bli klar(bottendel+toppar) innan slutet på månaden. Specen blir följande:
Spec C toppar
Portat och ballanserat(flödesmässigt) insug
14mm toppbultar
Manley H-Plus stakar, specade för 600+hk
Mahle kolvar, som duger för 500+hk
ACL lager
79mm STI vevEffektmässigt kommer jag sikta på max 500hk för denna motor. Några bilder på delarna ihop med ett par jämförande bilder mot OEM kolvar och stakar. Bilderna är klickbara.
/r
vad ligger priset på specet ungefär ?
11 augusti, 2011 kl. 22:45 #208233STIredDeltagareKolvarna kostar runt 4-500USD, stakarna 6-700USD, veven 2-300USD, lager minns inte, kanske 200USD eller mindre.
Ungefärliga priser. + frakt och tull/moms på det hela./r
11 augusti, 2011 kl. 23:03 #208280fjarDeltagareok inte så farligt
11 augusti, 2011 kl. 23:16 #208234STIredDeltagareok inte så farligt
Jepp ganska överkomligt faktiskt för bara delarna. Möjligt att det kan ha varit t.o.m. lite billigare än vad jag skrev, orkade inte leta fram kvittona. Sen ska man helst se till få allt ballanserat, blocket honat till de nya kolvarna, etc innan bottendelen sätts ihop så det tillkommer ytterliggare några kr.
Ska man uppåt 6-700hk så får man fundera på andra bättre kolvar och stakar. Blir ungefär dubbelt upp i pris för delarna.
/r
12 augusti, 2011 kl. 00:56 #208281fjarDeltagareJepp ganska överkomligt faktiskt för bara delarna. Möjligt att det kan ha varit t.o.m. lite billigare än vad jag skrev, orkade inte leta fram kvittona. Sen ska man helst se till få allt ballanserat, blocket honat till de nya kolvarna, etc innan bottendelen sätts ihop så det tillkommer ytterliggare några kr.
Ska man uppåt 6-700hk så får man fundera på andra bättre kolvar och stakar. Blir ungefär dubbelt upp i pris för delarna.
/r
ska plocka ut ca 450 ur min nu på vintern så de räcker nog tycker jag men kan du skicka sidan du beställer ifrån och en sista fråga vad kostade det att få blocket honat ?
12 augusti, 2011 kl. 08:12 #208235STIredDeltagareOsäker på vad det kostar hona block i Sverige. Mitt block görs i ordning utomlands. Även ballansering och ihopsättning av bottendeleln görs utomlands. Kanske ett par tre tusen för borra och hona här hemma?
Men det är bara ringa höra med nån motorbyggare så får du säkert ett pris på honing. T.ex. Ultra Motor i Södertälje har gjort några subarumotorer vet jag, och de ska vara rätt kunniga.
Jag köper delarna av Ravspec, men de har nog inte allt ute på sidan utan du måste maila dem om vad du vill ha.
Han har dock segat rätt mycket med leveranserna. Tanken var att den här första motorn skulle bli klar i början på det här året. Jag hade betalt för alla delar innan årsskiftet och hade räknat med att få dem i januari-februari redan. Men det fick bli aningen ändrade planer, delarna kom typ nästan ett halvår för sent :D. Iofs jag är ganska van vid att det kan strula ibland med leveranserna. Hade liknande problem med sega leveranser av delar även i mitt förra projekt och då handlade jag från ett annat ställe./r
14 augusti, 2011 kl. 07:15 #208209KvarnisDeltagareDet går att köpa färdig byggd botten för ca 30 från UK.
Skulle nog rekomedera det, gissar på att bygg kostnad på ultra landar på ca 20k bara det.Har man lite kontakter och inte tänker bygga själv blir det billigare att köpa färdig botten, bara som tips
25 augusti, 2011 kl. 10:31 #208236STIredDeltagareVar ett bra tag sen jag gjorde nåt på bilen. Fick iaf ett ryck nu i dagarna och fortsatte plocka ner lite grejern. Framdörrar, framvagn, skärmar, etc åkte av. Det som är kvar är framstolarna, instrumentpanelen, mattor och lite slangar/kablar, sen är det mer eller mindre ren kaross.
Har funderat rätt mycket över hur jag ska göra med färgen. Lacken på bilen var/är i perfekt skick, ingen rost nånstans heller. Som sagt den hade bara gått ca 4k mil och aldrig på vintern.
Men jag är nästan säker på att jag bestämt mig för omlack när allt ändå är nere. Går ju inte köra runt med rallyblå GT :D. Funderingarna går åt antingen någon form av ferrari rött elelr klarrött eller typ Gobstopper vitt 😀Här är ett par röda bilar som jag gillar färgnyansen på(bilderna är klickbara):
Och vita är ju inte helt ovanliga men de kan se riktigt grymma ut med rätt grejer på(klickbara bilder):
/r
25 augusti, 2011 kl. 13:04 #208210KvarnisDeltagareJa är ju jävig…men Vit är ju rätt nice, iofs finns rätt fränna andra färger med…
Fast jag tycker du ska ta i gång bilen, när du får din nya fina motor 🙂
Färgbyte kan du ta när du steg 2 trimmar den 😉 😀
25 augusti, 2011 kl. 13:33 #208237STIredDeltagareBara fram med skrapan och på skiten! 😉
Asfaltsmattan tar du lättast om du kyler ned den först, så du inte går på niten med varmluftspistol…
Bra tips :). Ska tänka på det när jag börjar med mattan. Allt sånt skit ska bort.
Ja är ju jävig…men Vit är ju rätt nice, iofs finns rätt fränna andra färger med…
Fast jag tycker du ska ta i gång bilen, när du får din nya fina motor 🙂
Färgbyte kan du ta när du steg 2 trimmar den 😉 😀
Jepp hela bilen i kolfiber hade varit nice med :D. Vitt är grymt faktiskt håller med. Sen är jag ju svar för rött som sagt men vetefan vitt passar nog bättre på en GT.
Tror fan jag gör omlack nu i den här vevan. Kommer inte orka plocka isär allt igen efter jag satt ihop hela bilen. Lättare bara lyfta motorn in och ur sen när steg 2 grejerna kommer :D. Jag hoppas hursomhelst kunna få igång bilen till nästa säsong med den här första motorn. Omlackering är snabbt gjort när karossen är plåtren…bara inte plånboken sviker på vägen 😉
/r
25 augusti, 2011 kl. 13:39 #208195OzODeltagareVitt är dussinfärg nu för tiden! 😉 Kör du vitt får du dekaltrimma samtidigt på nåt sätt för att sticka ut. Annars är rött + svart jäkligt fint om man får till rätta röda färg! 😎
25 augusti, 2011 kl. 13:46 #208238STIredDeltagareVitt är dussinfärg nu för tiden! 😉 Kör du vitt får du dekaltrimma samtidigt på nåt sätt för att sticka ut. Annars är rött + svart jäkligt fint om man får till rätta röda färg! 😎
Jepp var lite åt det hållet jag tänkte. Dekaltrimmet på de två vita på bilderna som jag postade funkar rätt ok tycker jag.
Rött är riktigt ovanligt på GT, om man bortser från den vinröda, men det är ju knappast den jag hade i åtanke. Blir det rött så slipper jag dessutom byta forumnamn ;). Rött + lite kolfiberdetaljer eller svart kan som du säger bli grymt.Edit: he he råkade trycka på redigera istället för citera på ditt inlägg först 😀
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.