Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 92 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #208263
    MariaimprezaGT
    Deltagare

      Okej. Frågan är om de är värt att lägga typ 2000-3000 mer för att köpa en hel sump istället. Visserligen bra med lite extra oljekapacitet. Hmm.

      / David J – Superior Media

      Har ni kollat på moroso? De har ett tråg som är väldigt bra som man kan koppla till extra oljekanaler på. Det rymmer mer, bafflar och är jävligt snyggt!


      #208267
      Turbovin
      Deltagare

        Zen Performance har ju kitt med torrsump annars 😉

        #208245
        STIred
        Deltagare

          Jepp finns nog mängder med varianter både på sumpar och torrsumpar :D. Jag har tidigare haft även funderingar på accusump som alternativ till torrsump. Den kör man ju i kombination med det “vanliga” oljesystemet, så man kan ju alltid komplettera med en sån om behovet skulle finnas. Men jag tror att en smart byggd bafflad sump ihop med en modifierad oljepump räcker långt för bankörning. Har inga funderingar på att varva mer än runt 8k varv heller så varvtalet bör inte ställa till med problem.

          /r

          #208246
          STIred
          Deltagare

            Kokarn.

            Locktight på bultarna i sumpen så är det lungt 😀
            Ser ut så där på de flesta baffalde sumpar.

            Det där borde funka som lösning. 🙂

            /r

            #208247
            STIred
            Deltagare

              Bygget rullar på sakta men säkert. Motor nr1. börjar bli ganska klar. Denna första motor är som sagt på 2.1L. Kompressionen är satt till 8.0. Allt är ihopsatt efter konstens alla regler, delarna ballanserade, etc och bottendelen är blueprintad.

              Specen är den jag skrev i tidigare inlägg. 2.1L uppnåddes i första han genom att köra med 79mm vev (samma längd som är standard på 2.5L motorerna) i en 2.0L botten. Dessutom har jag även gått upp en dimension på kolvarna.

              Är riktigt nöjd med hur grejerna ser ut. Bottendelen (själva huset) köpte jag begagnad och den såg extremt sunkig ut men tycker den har blivit riktigt najs efter rengöring. Sen är allt på insidan(kolvar, stakar, etc) nytt som jag nämnde tidigare i tråden. Botten har även blivit uppborrad en aning för att få plats md överdimensionerade kolvarna. Topparna är som jag skrivit tidigare standart spec C toppar som har blivit rengjorda och genomgångna, trycktestade.

              Det kommer sitta cometic topppackningar. Sen har jag även köpt värmeisolerande packningar för att sätta mellan insug och topparna. Köpte även ett fuelrail kit från MRT för toppmatade spridare och en ny uppipe, också från MRT. Toppbultarna är 14mm.

              Det blir intresant se hur allt kommer funka. Räknar med att det dröjer ett tag till innan det är dags att starta upp grejerna.
              Forfarande mycket jobb kvar med kaross, väghållning, bromsar, etc. Eventuellt kommer jag slänga upp motorn i en motorbänk hos någon mappare sen när jag köpt hem turbo, sprut, mm. Vi får se.

              Bilderna är klickbara som vanligt.





              /r

              #208273
              Christian S
              Deltagare

                ser riktigt bra ut:)

                #208269
                Mumin
                Deltagare

                  Jävla fint Raul!

                  #208220
                  Impreza112
                  Deltagare

                    Riktigt fina grejer=)

                    #208248
                    STIred
                    Deltagare

                      ser riktigt bra ut:)

                      Jävla fint Raul!

                      Riktigt fina grejer=)

                      Tack 🙂 Är riktigt nöjd själv så länge. Blir spännande se hur allt kommer funka. Bara fixa iordning matchande kaross, väghållning och bromsar som återstår, men jag jobbar iaf hårt på det ;).

                      Växellåda har jag en 6vxl liggandes som man kan använda till att börja med. Hade helst velat ha nån 5vxl variant för att spara lite vikt. Skiljer ändå runt 30kg mellan 5 och 6vxl. 5 växlad ppg håller inte särskilt bra när man kommer up en bit i vridmoment, och ska man hitta nåt värre 5vxl än så börjar det kosta extrema pengar. Iofs Scoobyclinic har en 5växlad sats som inte verkar så dum som de har testat upp till runt 800nm så den kan vara ett alternativ

                      /r

                      #208197
                      Subarumicke
                      Deltagare

                        Hoppas du får ihopp den tills 2012

                        Uppipe röret skulle jag dock kasta, flexrör är skräp och kommer spricka

                        #208249
                        STIred
                        Deltagare

                          Hoppas du får ihopp den tills 2012

                          Uppipe röret skulle jag dock kasta, flexrör är skräp och kommer spricka

                          Jo har lite förhoppnigar på att den ska bli klar till nästa år. Får se hur det går, tänker iaf inte stressa fram nåt om jag känner att tiden rinner iväg. Gjorde det misstaget sist med förra bilen… Känns hursomhelst riktigt skönt att det rullar på i hyfsad takt och att jag har någon form av plan för bilen som jag är rätt nöjd med och som jag tror är genomförbar :).

                          Fick röret så billigt så jag tog det trots flexrör. Får byta ut sen när det spruckit ;).

                          /r

                          #208250
                          STIred
                          Deltagare

                            Nu har jag äntligen fått hem lite delar efter en lång omväg. Pallen skickades iväg från Australien ett par veckor innan jul, den fastnade först i Hong Kong nån vecka för att sedan skickas tillbaka till Australien igen. På andra försöket så lyckades den nå fram ända till Sverige, cirka en månad efter den först blev ivägskickad.

                            Fick hem bottendel + toppar(första 2.1L motorn) och lite andra saker runtomkring, uppipe, isug, fuel rails, kamdrev, packningar, oljepump, vattenpump, kamrem, etc… Så första bitarna i pusslet är hemma, bara börja skruva ihop snart. Håller på samtidigt bygger om garaget och det ser fortfarande ut som en byggarbetsplats så det kommer dröja med skruvandet några veckor till bygget är klart. Motorn har jag inte ens packat upp för att titta på den än, tyckte det var för dammigt och skitit i garaget så den får ligga nerpackad några veckor till :-).

                            Tog iaf några kort på de övriga delarna som jag fått hem. Bara resten kvar :D. Blir nog fint med bara nya delar 🙂 Som vanligt klickbara bilder.

                            /r

                            #208270
                            Mumin
                            Deltagare

                              Fy fan va fint Raul keep it going!

                              #208251
                              STIred
                              Deltagare

                                Fy fan va fint Raul keep it going!

                                Tack :). Såfort garage utbyggnaden är klar(om nån månad eller så) så blir det lite högre tempo på skruvandet. För tillfället så sitter jag mest i vardagsrummet och låtsasskruvar 🙂

                                /r

                                #208266
                                challe
                                Deltagare

                                  Riktigt kul att träffas idag du och tjöta lite skit 🙂
                                  Roligt att det börjar trilla in lite delar för dig nu så du kan börja skruva

                                  Kommer bli ballt när det är klart 🙂

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 92 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.