- Detta ämne har 91 svar, 19,727 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2012 kl. 17:11 #208252STIredDeltagare
Riktigt kul att träffas idag du och tjöta lite skit 🙂
Roligt att det börjar trilla in lite delar för dig nu så du kan börja skruvaKommer bli ballt när det är klart 🙂
Ja var riktigt skoj. Ni är alltid välkomna :). Tack för drickat 😉
/r
23 januari, 2012 kl. 17:17 #208214KvarnisDeltagareBlir fint de där kokar’n 🙂
Måste ringa nån helg och snacka lite skit 😀
23 januari, 2012 kl. 19:00 #208253STIredDeltagareBlir fint de där kokar’n 🙂
Måste ringa nån helg och snacka lite skit 😀
Jepp det får vi göra kokarn 🙂 . Var fan länge sen nu.
/r
17 februari, 2012 kl. 16:40 #208254STIredDeltagarePassade på investerade i ett nytt spjällhus också. Hade två alternativ. Antingen köpa ett begagnat och polera upp det med Autosol eller leta efter nytt. Ett nytt från subaru kostar några tusen skulle jag tro, så inget bra alternativ. De begagnade från UK kostar ett par tre hundra kr inklusive frakt men ser extremt sketna ut.
Chansade istället på ett nytt eftermarknads i aluminium. Inget fel på utseendet, var orolig bara att det inte skulle passa. Köpte ett för nåt år sen som jag fick skicka tillbaka eftersom spjället tog i insuget, dessutom var även hålbilden fel. Det var visserligen större än standard men säljaren påstod att det skulle passa ändå. Hursomhelst den här gången verkar jag haft bättre tur både när det gäller kvalitén och passformen. Större öppning är det med, 70mm istället för standard 60mm. Gör med all sannolikhet ingen större skillnad på nåt egentligen vid runt 5-600hk, men extra storleken kom på köpet.
Har ingen spjälläges givare till hands så jag vet inte om det passar direkt men det lär jag märka så småningom.Håller på letar spridare, regulator och bränsleledningar för tillfället, sen får vi se vad nästa steg blir..
Kickbara bilder som vanligt.
/r
17 februari, 2012 kl. 17:01 #208198SubarumickeDeltagareSer hårigt ut!!
17 februari, 2012 kl. 17:14 #208278goffemannenDeltagareSer hårigt ut!!
hårigt? Nä ja tycker det ser rätt lent ut =)
17 februari, 2012 kl. 17:14 #208255STIredDeltagareSer hårigt ut!!
Jag försöker följa ditt snikrecept och få det så snikigt som möjligt ;).
hårigt? Nä ja tycker det ser rätt lent ut =)
På fjärde bilden från vänster ser det nästan ut som det växer små korta skäggstrån på ytan 😉 😀
/r
28 februari, 2012 kl. 18:21 #208256STIredDeltagareKöpte några meter Aeroquip socketless bränsleslang med. Min tanke är att använda hårda rostfira rör för bränslet längs med hela karossen så den “mjuka” slangen kommer att gå bara en ganska kort bit i motorrummet och en kort bit bak från tanken till det hårda röret under bilen. I motorrummet kommer slangarna bara gå från det hårda röret till spridarbryggorna via en Y koppling och sen från spridarbryggorna till regulatorn. Sen blir det även en kort bit “mjuk” slang bak från tanken till det hårda röret under bilen.
Är nog bästa sättet slippa bränslelukt och försäkra sig om att det kommer funka med alla möjliga bränsletyper. Får se om jag byter slangbitarna i motorrummet mot teflon sen. I vilket fall som helst vill inte ha stålomspunnet. Börjar såhär iaf sen får vi se hur det går.
De korta slangbitarna i motorrummet och bak från tanken är ju lätta att komma åt så man kunna byta dem varje år om man nu vill det.
Kommer köra ned AN8 hela vägen från tanken och fram. Sen kommer jag dela det i två stycken AN6 som går till var sin spridarbrygga. AN6 från bryggorna till regulatorn och antagligen AN6 eller möjligen AN8 från regulatorn på returen. Men det är ett bra tag kvar innan allt ska upp på bilen.
/r
28 februari, 2012 kl. 19:36 #208199SubarumickeDeltagareRostfria rör??? W.T.F ska du köra bilen på Mjölk Muuuu :rolleyes:
Köp alu rör AN8 typ en rulle på C:a 9 m kostar under 500 spänn på persåkers speed shop. i övrigt är dom flesta kopplingar, y-kors i alu.
29 februari, 2012 kl. 16:27 #208257STIredDeltagareRostfria rör??? W.T.F ska du köra bilen på Mjölk Muuuu :rolleyes:
Köp alu rör AN8 typ en rulle på C:a 9 m kostar under 500 spänn på persåkers speed shop. i övrigt är dom flesta kopplingar, y-kors i alu.
Ha ha, nej så illa ska det väl inte behöva bli även om kanske mjölk skulle varit billigare :D.
Jag har funderat på alurör men jag är lite skeptisk till aluminium i kombination med t.ex. etanol. Du kan göra ett litet experiment, ta en trasa med sprit, typ isopropanol och gnugga ett aluminiumrör med det. Blir ganska svart oavsett hur länge du håller på. Har inte testat med etanol men gissar att det blir ungefär samma resultat. Spriten löser upp oxidskicktet på aluminiumet.
Vet inte hur mycket skada det gör i praktiken på en bil, eller om det ens gör nån skada, men känns onödigt köpa rör som oxiderar när man lika gärna kan köra med rostfritt och slippa problemet. Ju sämre kvalitet på aluminium desto mer oxiderar det och desto mer skit kommer spriten lösa upp. Gissar att rören man köper till bränsleslang håller kanppast nån extremt hög kvalité på aluminiumet.
När det gäller Y kopplingarna så är de eloxerade, så man får inga problem med att de oxiderar och borde därför klara sig bättre. Eloxerade alurör kan nog vara ett bättre alternativ, sett nån i usa som sålde såna(misstänker att de hade eloxerat insidan med och inte bara utsidan). Sen finns ju iofs risken att eloxeringen spricker när man böjer rören.
Vanliga kopplingar går att köpa i rostfritt, och även nickelpläterad aluminium. Nickelpläterat oxiderar inte heller.
/r
24 april, 2012 kl. 10:38 #208264MariaimprezaGTDeltagareFinns det inte också risk för att ett alurör blir sönderblästrat om det ligger under bilen? Det är trots allt en väldigt mjuk metall
20 maj, 2012 kl. 15:05 #208258STIredDeltagareTagit uppehåll från bilskruvandet ett tag. Istället har jag hållt på hela vintern/våren med att bygga ut garaget en aning för att få lite större verkstadsyta. Blev en tillbyggnad till gamla garaget. Grymt nöjd med hur det blev och det är otroligt skönt ha lite mera yta at röra sig på.
Nya motorn åkte upp från sin förpackning idag där den har legat sen årsskiftet. Nu kan man äntligen återgå till att skruva bil. Tur jag inte har bråttom med att bli klar :D.
/r
20 maj, 2012 kl. 15:56 #208200SubarumickeDeltagareser najs ut!!
20 maj, 2012 kl. 16:05 #208259STIredDeltagareser najs ut!!
Tack :). Riktigt nöjd med resultatet. Tar nästan lite emot skita ner det. Får börja med utställning av subarumotorer och delar istället för att skruva 😀
/r
20 maj, 2012 kl. 16:53 #208215KvarnisDeltagareNånting lär vu ju göra när jag kommer och våldgästar i sommar 😀
>Förutom att tömma öl kylen dvs 😉 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.