Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 764 totalt)
  • Författare
    Wallinen
    Deltagare

Härligt o läsa att du hittat probset.
      Följer ju den här tråden med spänning, ska bli verkligt roligt att höra vad du tycker när allt är på plats o lirar 100.

Lycka till.

/W

Kvarnis
      Deltagare

Sa ju att du skulle ta det lite coolt innan du beställde CDI’n 😉 😀

får väl lite riktig mappning i veckan då , ska vissa var etanol pumpen är 😉 😀

Blocken
        Deltagare

STAATTÅÅÅÅÅÅ

/Black – hoppas på date med SGM i helgen :7

Min STi

SecretAgentMan
          Deltagare

Mats – Det är något fel på någon av dem tyvärr. 🙂

/J

SecretAgentMan
            Deltagare

Såja, Andy Forrest har grejat en ny uppsättning spridare åt mig, lite kontakter från lämplig nissanmodell på det här bara (har hittat i USA för en spottstyver…men int’ svarar de på mail heller, plan B är att släpa med sig en spridare till stadens bilskrotar och kika lite under huvar).

Nästa steg i projektet är att få mitt andra set med fuelrails konverterade för riktiga kopplingar, och parallellmatning av bränslet – railsen (svengelska :D) ligger redan hos svesarn’, jag måste bara bestämma mig hur slangarna skall dras.

Sedan blir det mappning för hela slanten, jag börjar bli kompis med Autronicen nu (gillar den starkt till och med :7)..

Lite plastreparationer är på schemat med – fronten som spräcktes uppe hos Kvarngren i vintras är fortfarande spräckt. 😀

/J

SecretAgentMan
              Deltagare

GAAAH….nya spridare i, riktiga kontakter från 200SX S14 monterade (blev kanon, inget lödande och klippande behövdes det heller)…och fenomenet är tillbaka. 🙁

Eftersom motorn gick kanon med originalspridarna (440 cc jämfört med de nya på 740 – naturligtvis gick de på gränsen redan vid låga laddtryck, så det är inte hållbart att köra på dem) så är tänding och mekanik utesluten, då har vi bara soppatillförseln kvar mao…backade av från 3,5 kg vid atmosfäriskt tryck på regulatorn till 3…och det blev bättre, men det strular fortfarande – jahapp…ny walbropump beställd! 🙂

Men lite tröttsamt är det allt…

Skall plocka upp ett nytt soppafilter på Landrins med – mest för den goda sakens skull. 😀

/J – trött

Wiklundh
                Deltagare

Hoppas det löser sig.
                  Man vill ju se silverpilen innan sommaren är över.

Tallen
                  Deltagare

Men va faaaan!
                    Sicket jäkla strul…:(
                    Hade vart kul och sett den med fullt ladd snart :7
                    Ajja, bara spotta i nävarna och komma igen.
                    Står regulatorn som den ska? :+

/D

SecretAgentMan
                    Deltagare

Regulatorn’ står i bött!

Lelle drygt är det…jag dör snart om jag inte får skicka skea’ och ta socker i Silverpilen.. 😀

/J

SecretAgentMan
                      Deltagare

Häpp, soppapumpen var det icke – men då sitter det en fräsch pump i. 😀

Nästa sak att kika på – parallellmatning av spridarna, fuel rails är på G från en go’ rallyåkare på paj-ön (moddade standardrör).

Under tiden blir det ett nytt insugsrör, det gamla pallar inte med rycken utan kollapsar när turbon börjar andas lite (gammal Samco som varit med länge nu), och när man ändå kikar på det blir det byte av ic och att se över luftfilterfronten lite seriöst.

…kanske flytta på servobehållaren med på en gång så det blir lite mera utrymme för en kralligare krök på slangen?

Guuuu’ vad jag längtar…

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album303/DSC_1666_copy.jpg

/J

Strat
                        Deltagare

Vad blir det för ic/filter/slang då? 🙂

SecretAgentMan
                          Deltagare

Det vore rätt fint att få ned en lite större K&N-kona mellan fjäderbenstorn, ABS-pump och fmic-rör, men det lär bli med kofot om man räknar på’t. 😀

FMIC – Kvarngrens gamla Greddy (man kunde lika gärna köpt rubbet av Kvarnis på en gång :D), det är lite mera utrymme med rören till den ic:n runt luftfiltret.

/J

Wiklundh
                            Deltagare

Lär driva fint på isen med rätt däck. 😉
                              Du hinner inte med någon asfaltkörning i år med silverpilen?

SecretAgentMan
                              Deltagare

…efter en lång period av taskig motivation, väntan på prylar och inte minst ett konstant kastande av slantar på Silverpilen (…tur man jobbar inom IT…) så börjar det röra på sig så sakteliga.

Målet är att få ihop bilen någorlunda representabel till mässan..

Ny fmic har monterats, valet landade på en Hybrid av egentligen den enkla anledningen att rördragningen passar mig särdeles bra…
                                Det blev en “bar and plate” då den är lite kraftigare i konstruktionen än den vanliga “tube and fin”-varianten (trots att tube and fin generellt har bättre verkningsgrad).

http://i6.ebayimg.com/04/i/04/ag/4c/fd_1_b.JPG
                                (Kittet jag lagt fingrarna på har aluminiumrör hela vägen, på bilden är det bonnjärn i första delen efter turbon).

Det var inte lika jäkligt som att montera en Pace fmic, men inte långt ifrån…passformen är sugpass, och nästan för tight här och var, men väl på plats blir det kanon.

Jag har fått en superb kontakt på dessa ic-kitt…så det kanske kommer ett gruppköp senare…priset är sanslöst rätt, funktionen får vi se hur den är, men första intrycket är bra (man funderade verkligen innan man fick hem den..).

..och detta är anledningen till varför det blev en Hybrid, det stora K&N-filtret från RCM, med deras svarvade aluminiumtrumpet och en go’ bit silikonslang från Samco.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/kn_filter.jpg
                                Filtret är betydligt större än det ser ut att vara, det är styvt 20 cm i diameter i basen..det är bra precis att det får plats. 😮

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/rcm_kona.jpg
                                Dyr skit ™, men samtidigt pryl-porr.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/samco_slang.jpg
                                Onödigt, men en “må-bra”-attiralj under huven, originalslangen hade lirat lika bra.

Och för den goda sakens skull så byts den gamla samcoslangen ut mot en nyare, kraftigare samma-lika, gamla slangen gillar inte superzilla, 1,3 bar och 6500 rpm…den kollapsade 😮 Den fungerade bra med 16G och 1,5 bar – det skyfflar mer luft nu, det kan man lugnt anta! 😀

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/turbo_slang.jpg

Till det så har Martin “MEF” Fox från http://mefmotorsport.com/ grejat moddade fuelrails för parallellkonvertering av bränslematningen, bara det ett litet konstverk i sig!!

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/fuelrail.sized.jpg

Mera byggbilder kommer inom kort, jag har en front som skall moddas, och en läpp att såga i…efter att insuget lyfts, spridarrören bytts, och allt annat skit monterats.

/J – halvdant motiverad, men fan så sugen på att en vacker dag få skicka skea’.

SecretAgentMan
                                Deltagare

Haha.. 😀 Det senaste är inget karatespecial, spridarwör’t är standard, men modifierat med gängad koppling (och ytbehandlade), det blir vanlig slanganslutning tillfälligt – mysiga blå/röda alukopplingar ligger en bit ned i priolistan.

Trumpeten är en kona att sätta luftfiltret på, för att ge ett turbulensfritt luftflöde (fan tro’t efter filtret, men plockar det bort blåsljud på baslådor.. :D).

Den mystiska blå slangen är den som går under insuget mellan luftboxen och turbon.

Enkelt!

/J

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.