Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 764 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Bakdiffen hittade hem och framdiffen hittade in i lådan idag. 😀

Torsendiff från Quaife med lager och kronhjul monterat.
      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album80/quaife_torsen.sized.jpg

Lite att pyssla med när det regnar..
      http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album80/att_gora.sized.jpg

/J – har varit och handlat falu röd med… 😀

FeA
      Deltagare

Fy f*n va hårigt det där kommer att bli Jerry!
        Trevlig semester..! 😉

SecretAgentMan
        Deltagare

Ja jädrar, idag blev det mer gjort i väntan på en längre stege (projekt rödfärg) – piniongspel med den nya framdiffen är justerat, lådan är klar för montering i bilen.

De gamla powerflexbussningarna till bakdiffen…som legat och skräpat i ett par år – är på plats! 😀 Sicket skitgöra det är varenda gång, än värre hemma i garaget. :+

Trist nog plockade Grade A ut pinnbultarna ur diffkåpan (som inte har samma gänga som de i standard R160 – kul att fippla en timme för att få ur dem, för att sedan upptäcka problemet).

Lite lök på laxen, knäckte ett enmeters skaft när gam’muttrarna på drivaxlarna skulle lossas (tänkte återanvända på R180-axlarna)…istället för att lossa dem. :+ Landrins fick leverera nya sådana till nya bakvagnen.. 😀

En dag här, en där….det drar verkligen ut på’t.

Men paketet med smidda detaljer till bruksrovan’ är på G i alla fall – alltid något! 😀

/J

SecretAgentMan
          Deltagare

Tack Fea! 😀

SecretAgentMan
            Deltagare

…en sak jag egentligen inte klurat över – men spikat idag, är E85 i Silverpilen… 😀

Nu är gamla storturbon såld, och en lämplig TD05-variant skall inhandlas, spridarna blir mina 740 cc..det tillsammans med pump och tryckregg som redan sitter roligare varianter av är ju som klippt och skuret för E85.

..att man inte tänkt på det tidigare, blir nog en resa till Trollhättan efter semestrarna när Silverpilen är ihop och igång igen.

/J

gotte51
              Deltagare

Hur är det nu med e85? Kan man tillsätta det i bilen som den är idag? Dvs klara bränsle systemet av det i våra imprezor? T.e.x om man kör 75/25 bensin och etanol?

SecretAgentMan
                Deltagare

Det är nog inga problem att blanda in en viss procent, men jag ser det inte som en ekonomiåtgärd (då är man fel ute med bilvalet redan från början).

Det går åt ~30% mer bränsle, så skall man stanna på 300 hk skulle jag säga att det kan gå att köra rätt av som bilen är (det behövs inte köras lika rikt som med vanlig bensin på fullt laddtryck) – men det måste mappas för det, det går åt mer förtändning (och som redan nämnts, mer bränsle) för att inte tappa på det hela. 🙂

/J

Mats
                  Deltagare

Jaha, ska du rösta på miljöpartiet sen också? 😀

Ska bli skoj o se hur de funkar med e85. Hur mycket hk/nm siktar du på med e85 i “bruksmotorn”??

Mats GBG
                    Regionsansvarig Göteborg

Kvarnis
                    Deltagare

E85 går att plocka ur mer effekt med ja, men leka inte med det utan att veta vad amn gör/mappaning.

PÅ vintern, så måste motorvärmare användas för att få igång bilen, räkna med att start problem börjar inträda vid 0 grader, för att sedan vid ett par minus göra det mer lr mindre omöjligt att få i gång bilen…

Sen drar bile självklart mer med etanol i tanken, ~30% är hyfsat nära sanningen men man kan nog ränka lite högre tom(erfarenhet).
                      Etanol inehåller ca 50% mindre energi än bensin, E85 ca 41%

Vad Ron för E85 är 100, men sprit har en del andra intressanta egenskaper i form det går ått mycket energi att förvandala från vätska till gasform, närmasre 3x för att vara exakt 😮

/Kvarnis har blandat starkt bränsle i flera år 😀 , och kör spritbil på jobbet :+

Kvarnis
                      Deltagare

Hur är det nu med e85? Kan man tillsätta det i bilen som den är idag? Dvs klara bränsle systemet av det i våra imprezor? T.e.x om man kör 75/25 bensin och etanol?

Att tillsäta 25% E85 kommer att göra bilen ganska rykig då den kommer gå lean + för modligen tända check engine.

Kvarnis
                        Deltagare

…en sak jag egentligen inte klurat över – men spikat idag, är E85 i Silverpilen… :DNu är gamla storturbon såld, och en lämplig TD05-variant skall inhandlas, spridarna blir mina 740 cc..det tillsammans med pump och tryckregg som redan sitter roligare varianter av är ju som klippt och skuret för E85…att man inte tänkt på det tidigare, blir nog en resa till Trollhättan efter semestrarna när Silverpilen är ihop och igång igen./J

Det är därför du varit insöad på endast 98 😉
                          Det kommer bli nice är allt jag säger, oljebyten bör nog ske lite oftare då etanol förstör oljan med än vanlig bensin.

SecretAgentMan
                          Deltagare

Hä, det har inte räckt till med spridare på gamstormotorn’ och E85. 😉 😀

Mats – Lite styvt 300. 😉

/J – inte kan jag stava heller

Kvarnis
                            Deltagare

Hä, det har inte räkt till med spridare på gamstormotorn’ och E85. 😉 :DMats – Lite styvt 300. ;)/J

Ja men jag har såne däre 160LB varianter, dom hade du fått låna 😉 😀

Med tomgång som en gammel frustande jänkare, i bästa fall 😀

ps. jag stavar tydligen minst lika bra 😮

SecretAgentMan
                              Deltagare

En frisk 16G upphittad i England, lutar åt att det blir en sådan (igen… :+ ). 🙂

/J

Kvarnis
                                Deltagare

Blir bra med en sån med, du det går ju att åka 11:er med en sån 😉 😀

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 764 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.