- Detta ämne har 763 svar, 54,675 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2006 kl. 14:36 #192407SecretAgentManDeltagare
Bakdiffen hittade hem och framdiffen hittade in i lådan idag. 😀
Torsendiff från Quaife med lager och kronhjul monterat.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album80/quaife_torsen.sized.jpgLite att pyssla med när det regnar..
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album80/att_gora.sized.jpg/J – har varit och handlat falu röd med… 😀
10 juli, 2006 kl. 15:51 #192943FeADeltagareFy f*n va hårigt det där kommer att bli Jerry!
Trevlig semester..! 😉13 juli, 2006 kl. 17:48 #192408SecretAgentManDeltagareJa jädrar, idag blev det mer gjort i väntan på en längre stege (projekt rödfärg) – piniongspel med den nya framdiffen är justerat, lådan är klar för montering i bilen.
De gamla powerflexbussningarna till bakdiffen…som legat och skräpat i ett par år – är på plats! 😀 Sicket skitgöra det är varenda gång, än värre hemma i garaget. :+
Trist nog plockade Grade A ut pinnbultarna ur diffkåpan (som inte har samma gänga som de i standard R160 – kul att fippla en timme för att få ur dem, för att sedan upptäcka problemet).
Lite lök på laxen, knäckte ett enmeters skaft när gam’muttrarna på drivaxlarna skulle lossas (tänkte återanvända på R180-axlarna)…istället för att lossa dem. :+ Landrins fick leverera nya sådana till nya bakvagnen.. 😀
En dag här, en där….det drar verkligen ut på’t.
Men paketet med smidda detaljer till bruksrovan’ är på G i alla fall – alltid något! 😀
/J
13 juli, 2006 kl. 17:50 #192409SecretAgentManDeltagareTack Fea! 😀
16 juli, 2006 kl. 15:37 #192410SecretAgentManDeltagare…en sak jag egentligen inte klurat över – men spikat idag, är E85 i Silverpilen… 😀
Nu är gamla storturbon såld, och en lämplig TD05-variant skall inhandlas, spridarna blir mina 740 cc..det tillsammans med pump och tryckregg som redan sitter roligare varianter av är ju som klippt och skuret för E85.
..att man inte tänkt på det tidigare, blir nog en resa till Trollhättan efter semestrarna när Silverpilen är ihop och igång igen.
/J
16 juli, 2006 kl. 16:01 #192981gotte51DeltagareHur är det nu med e85? Kan man tillsätta det i bilen som den är idag? Dvs klara bränsle systemet av det i våra imprezor? T.e.x om man kör 75/25 bensin och etanol?
16 juli, 2006 kl. 16:07 #192411SecretAgentManDeltagareDet är nog inga problem att blanda in en viss procent, men jag ser det inte som en ekonomiåtgärd (då är man fel ute med bilvalet redan från början).
Det går åt ~30% mer bränsle, så skall man stanna på 300 hk skulle jag säga att det kan gå att köra rätt av som bilen är (det behövs inte köras lika rikt som med vanlig bensin på fullt laddtryck) – men det måste mappas för det, det går åt mer förtändning (och som redan nämnts, mer bränsle) för att inte tappa på det hela. 🙂
/J
16 juli, 2006 kl. 19:14 #192903MatsDeltagareJaha, ska du rösta på miljöpartiet sen också? 😀
Ska bli skoj o se hur de funkar med e85. Hur mycket hk/nm siktar du på med e85 i “bruksmotorn”??
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg16 juli, 2006 kl. 19:35 #192742KvarnisDeltagareE85 går att plocka ur mer effekt med ja, men leka inte med det utan att veta vad amn gör/mappaning.
PÅ vintern, så måste motorvärmare användas för att få igång bilen, räkna med att start problem börjar inträda vid 0 grader, för att sedan vid ett par minus göra det mer lr mindre omöjligt att få i gång bilen…
Sen drar bile självklart mer med etanol i tanken, ~30% är hyfsat nära sanningen men man kan nog ränka lite högre tom(erfarenhet).
Etanol inehåller ca 50% mindre energi än bensin, E85 ca 41%Vad Ron för E85 är 100, men sprit har en del andra intressanta egenskaper i form det går ått mycket energi att förvandala från vätska till gasform, närmasre 3x för att vara exakt 😮
/Kvarnis har blandat starkt bränsle i flera år 😀 , och kör spritbil på jobbet :+
16 juli, 2006 kl. 19:38 #192743KvarnisDeltagareHur är det nu med e85? Kan man tillsätta det i bilen som den är idag? Dvs klara bränsle systemet av det i våra imprezor? T.e.x om man kör 75/25 bensin och etanol?
Att tillsäta 25% E85 kommer att göra bilen ganska rykig då den kommer gå lean + för modligen tända check engine.
16 juli, 2006 kl. 19:40 #192744KvarnisDeltagare…en sak jag egentligen inte klurat över – men spikat idag, är E85 i Silverpilen… :DNu är gamla storturbon såld, och en lämplig TD05-variant skall inhandlas, spridarna blir mina 740 cc..det tillsammans med pump och tryckregg som redan sitter roligare varianter av är ju som klippt och skuret för E85…att man inte tänkt på det tidigare, blir nog en resa till Trollhättan efter semestrarna när Silverpilen är ihop och igång igen./J
Det är därför du varit insöad på endast 98 😉
Det kommer bli nice är allt jag säger, oljebyten bör nog ske lite oftare då etanol förstör oljan med än vanlig bensin.16 juli, 2006 kl. 22:14 #192412SecretAgentManDeltagareHä, det har inte räckt till med spridare på gamstormotorn’ och E85. 😉 😀
Mats – Lite styvt 300. 😉
/J – inte kan jag stava heller
17 juli, 2006 kl. 06:57 #192745KvarnisDeltagareHä, det har inte räkt till med spridare på gamstormotorn’ och E85. 😉 :DMats – Lite styvt 300. ;)/J
Ja men jag har såne däre 160LB varianter, dom hade du fått låna 😉 😀
Med tomgång som en gammel frustande jänkare, i bästa fall 😀
ps. jag stavar tydligen minst lika bra 😮
17 juli, 2006 kl. 14:46 #192413SecretAgentManDeltagareEn frisk 16G upphittad i England, lutar åt att det blir en sådan (igen… :+ ). 🙂
/J
17 juli, 2006 kl. 16:22 #192746KvarnisDeltagareBlir bra med en sån med, du det går ju att åka 11:er med en sån 😉 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.