- Detta ämne har 763 svar, 54,675 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2005 kl. 12:02 #192725KvarnisDeltagare
OK….var ju inte så tidigt när dom plockades lös…lr iofs det var ju det det var….:o 0400 …lr nått
29 juli, 2005 kl. 06:48 #192633PractosDeltagareJerry, vad har du för planer på bakändan av drivlinan ?
29 juli, 2005 kl. 07:04 #192301SecretAgentManDeltagareNågot kul med lameller i – men det är en bit kvar tills dess…först skall småsaker ses över under huven, nya coilovers skall ordnas…etc.
Men risken är överhängande att det blir en vanlig R160 med lamelldiff – finns slantar och man har lite tur med timing så vore inte R180 med diverse bakvagnsdelar inte fel (spindlar, drivaxlar, bromsar från en senare WRX skall tydligen göra bytet till R180 “enkelt”).
Parallellmatning av spridarna står på tur, med sådana goa’ skruvkopplingar…
Men först måste jag få ihop tvåhalvan – och den är på god väg, har ett par till bulthål med mindre bra gänga som skall helicoil-as (ordnade oljepumpen igår)…spridare skall filas lite på kontakten så de passar, grenrör skall lindas.
Men på motorn är det egentligen bara insug, kamdrev och kamremmen kvar att hänga på, och Ravspec skickade kopplingen igår som det verkar.
Jobb är det absolut ingen brist på. 😀
/J
29 juli, 2005 kl. 08:40 #192634PractosDeltagarefunderar själv på lamell variant…tyckte bakändan var för snäll som det är nu på banan…fram är det ju bra grepp numera men jag skulle vilja ha lite mer kontrollerbar (konstant) överstyrning, inte för mycket givetvis.
Vad jag förstått så är en suretrack lite klurig så att den först ger mycket grepp men kan överraska en sedan med riktiga sladdar…?
30 juli, 2005 kl. 14:49 #192302SecretAgentManDeltagareUrrrk…grenröret lindat, SGM full i glasfiber…huuu vad det kliar. 😮
740-spridarna sitter där (skall filas lite till på dem så kontaktdonen passar, ett par styrningar skall bort, så skall kontakten kortas en smula – dremel rockar!).
Motorn är relativt ihop, tråg, skvalpplåt och oljepickupen meckades dit imorse, bakdelen på kamkåporna och kamdreven sitter på plats.Det som saknas är en remspännare som måste bytas, sedan åker kamremmen på plats.
Jag kan inte understryka det nog till den som tänker göra detta själv, MOMENTNYCKEL – korta M6-bult i aluminium är att be om gängpaj om man bara vevar (fick med darriga händer och en jäkla massa försiktighet sätta helicoil på ett par ställen vid skvalpplåten inne i blocket med :o).
…SGM liggandes på golv/motorstativ under motorn (så att gravitationen gjorde sitt när helicoilen installerades) – men lite försiktighet och planerande så löste det sig med.
/J – skall ta bilder när kliandet gett med sig 😀
30 juli, 2005 kl. 16:33 #192841TallenDeltagareGött Jerka! Skruva på ba’, En får tacke för mat och
sällskap i går kväll 🙂Kom i håg: Helicoil är Fin Skit ™.
/D
31 juli, 2005 kl. 00:43 #192789LasseDeltagareKlart man ska ha momentnyckel, det är alltid viktigt. I och för sig är ju helicoil jävligt bra men det spar en del arbete om man slipper borra upp för en dylig.
31 juli, 2005 kl. 09:18 #192726KvarnisDeltagareKlart man ska ha momentnyckel, det är alltid viktigt. I och för sig är ju helicoil jävligt bra men det spar en del arbete om man slipper borra upp för en dylig.
OT
F-n lever du än Lars 😉 😀
1 augusti, 2005 kl. 17:35 #192303SecretAgentManDeltagareFortfarande inga nya bilder, spridarnas kontakter är modifierade att passa i Silverpilens kablage, blev klockrent – men att precisions-dremla i spritt nya pryttlar värda 5000:- kändes lite sådär. 😮
Återigen har jänkarna lyckats sätta lite piff på projektet, kopplingen skickas idag…(istället för onsdag förra veckan), Mantorp känns svajigt just nu.
/J
3 augusti, 2005 kl. 17:58 #192304SecretAgentManDeltagareJahapp, då var det en bunt nya kamrullar monterade…
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/cambelt_idlers.thumb.jpg]
En femhundring stycket…hujedamig… 😮“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/cambelt.thumb.jpg]
Kamremmen brottades på plats under många hårda ord (fick trixa till en patentlösning för att hålla vänstra kammarna stilla (de hamnar i ett läge så de öppnar ventilerna…mao, hjulen vill inte stanna i rätt läge :D), kan bara tänka mig hur det skulle gått med en sti-rem i kevlar (turligt nog valde jag en vanlig under inrådan av Crawford).
“>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album331/wrapped_maxim_421.thumb.jpg]
Murphy hälsade på under lindningen av grenröret (bubblare till årets skitjobb?) – min rulle räckte nästan, men bara nästan hela vägen, världens bästa verkstad, tillika ungdomsgård – Autotec – får sponsra med en meter till eller så. 😀
Med lite tur kommer kopplingen innan helgen, då skall Silverpilen igång.
/J – ytterst nojig över eventuella läckor eller andra problem, som inte visar sig förräns motor sitter i bilen och är startad.. 🙁
3 augusti, 2005 kl. 20:09 #192594SubarumickeDeltagaredet har jag redan 😀
Jerry vad för topp bultar ska du ha?
3 augusti, 2005 kl. 20:14 #192320SecretAgentManDeltagareSitter redan ARP-bultar i standarddimensioner på plats. 🙂
Motorn är klar för att ramla tillbaka i bilen…mer eller mindre, insuget skall på, och kamkåporna, så allt tyngre är redan klart.
Det blir portade, renoverade standardtoppar tillsvidare, och blocket är standard det med, så det blir inga avancerade försök till att se vad turbon kan göra vid 2 bar. 😀
/J
4 augusti, 2005 kl. 06:16 #192584WiklundhDeltagareGött att projektet går framåt för dig Jerry.
Mera bilder åt folket. :9
När blir det premiär på härligheten tro?4 augusti, 2005 kl. 06:23 #192321SecretAgentManDeltagareKopplingen verkar vara på väg mot Surahammar redan idag, så det blir en lång kväll i garaget kan jag tänka..
/J – har mardrömmar om läckor och att behöva ta ut motorn och plocka isär igen. 😮
4 augusti, 2005 kl. 09:16 #192729KvarnisDeltagareKopplingen verkar vara på väg mot Surahammar redan idag, så det blir en lång kväll i garaget kan jag tänka../J – har mardrömmar om läckor och att behöva ta ut motorn och plocka isär igen. 😮
Tur att det komme mek hjälp från Norrland i Kväll då 😉 😀
Ramlar förbi efter 7 skulle jag tro 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.