- Detta ämne har 99 svar, 10,474 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2007 kl. 21:23 #194532Adam KDeltagare
En gång i tiden skaffade jag mig en defi turbotrycksmätare, som hamnade i A-stolpen, och en knocklink. Som är himla ful!
Så knocklinklådan plockade jag isär, och med lite borrhål, böjda lysdioder och en del tålamod så gick det att klämma in knocklinken i A-stolpehållaren.
Men nu senast har jag petat in en liten 12V-summer där också, lödd till näst översta dioden. Har inte vågat testa hur det funkar än, om det överhuvudtaget låter något!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi801/knocksummer.jpg14 juni, 2007 kl. 21:32 #194511Adam KDeltagareABS urkoppling.
Sen jag körde på is’n med fulldubb har jag velat kunna koppla ur ABSen lite lättare än att behöva slita ur säkringen.
Jag har velat sätta säkringen på en sladd och ha en knapp som kan bryta den strömmen. Tyvärr att ju bilen programmerad så att man måste starta om en för att återställa ABSen, men det är bättre än inget…
Jag köpte en militärspecad flightbrytare, detta för att säkert tåla de 15-20 ampere som ABSen är säkrad till.
Flightbrytare brukar vara ‘off’ när locket är nerfällt, så även denna, så jag bände isär knappen och vänder på metallblecket med gängorna -och styrspåret för locket-.
Sen var det ‘bara’ att öppna upp lite till vänster om ratten och syssla lite med lödning av sladd och flatstiftkontakter (extra små)…
Så har jag en knapp som är ‘on’ när locket är nerfällt, dvs ABSen är igång när den står som på bilden 🙂
Edit: Det är idiotiskt att ha brytaren på solenoid-kretsen, eftersom den inte går på igen förrän man startat om motorn, men det var den jag såg att andra drog ur när de ville koppla bort ABSen.
Det finns en säkring för abs-styrenheten, kopplar man den till brytaren kommer ABSen igång igen ett par sekunder efter man slagit till brytaren igen. Och den kräver inte 15-20 amp så man kan ha en vanlig billig biltema-brytare… Jaja, den ser iallafall hårdare ut 🙂14 juni, 2007 kl. 21:32 #194533Adam KDeltagareABS urkoppling.
Sen jag körde på is’n med fulldubb har jag velat kunna koppla ur ABSen lite lättare än att behöva slita ur säkringen.
Jag har velat sätta säkringen på en sladd och ha en knapp som kan bryta den strömmen. Tyvärr att ju bilen programmerad så att man måste starta om en för att återställa ABSen, men det är bättre än inget…
Jag köpte en militärspecad flightbrytare, detta för att säkert tåla de 15-20 ampere som ABSen är säkrad till.
Flightbrytare brukar vara ‘off’ när locket är nerfällt, så även denna, så jag bände isär knappen och vänder på metallblecket med gängorna -och styrspåret för locket-.
Sen var det ‘bara’ att öppna upp lite till vänster om ratten och syssla lite med lödning av sladd och flatstiftkontakter (extra små)…
Så har jag en knapp som är ‘on’ när locket är nerfällt, dvs ABSen är igång när den står som på bilden 🙂
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/ABS_knapp.jpg14 juni, 2007 kl. 21:46 #194512Adam KDeltagareNästa lek var med bromsljusen.
Griml0ck roade sig med att förstöra dimljuset bak på sin röda och sätta in ett extra bakljus där och på höger sida. Jag föredrog att ha bara bromsljus och att dessutom behålla dimbakljuset.Köp en lamphållare BA15s, en halvledare, och en 21W lampa.
Plocka ut båda sidors bakljus, skruva loss kontakten och ta med dem in i verkstan
På höger sida: löd på en extra jord från den svarta härvan kabel, och en +12v från den gröna bromsljuskabeln till bak/bromsljuset.
Plockar man ut stiften från kontakten så kan man få på krympslang utan att kapa sladdarna 🙂
löd och skruva fast dem i lamphållaren. Karva hål i pluggen som sitter i hålet där lampan ska sitta.
Och på plats igen:
På vänster sida:
Här finns redan lampan som ska användas, dimljuset, men för att inte lysa upp ALLA bromsljus så fort dimljuset såls på behövs en halvledare. Som löds in mellan den gröna bromsljuskabeln och den blå dimljuskabeln. Sätt den åt rätt håll! Det gjorde inte jag och fick löda om :-/
Jord finns redan.
Resultat:
14 juni, 2007 kl. 21:46 #194534Adam KDeltagareNästa lek var med bromsljusen.
Griml0ck roade sig med att förstöra dimljuset bak på sin röda och sätta in ett extra bakljus där och på höger sida. Jag föredrog att ha bara bromsljus och att dessutom behålla dimbakljuset.Köp en lamphållare BA15s, en halvledare, och en 21W lampa.
Plocka ut båda sidors bakljus, skruva loss kontakten och ta med dem in i verkstan
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bakljusdelar.jpgPå höger sida: löd på en extra jord från den svarta härvan kabel, och en +12v från den gröna bromsljuskabeln till bak/bromsljuset.
Plockar man ut stiften från kontakten så kan man få på krympslang utan att kapa sladdarna 🙂
löd och skruva fast dem i lamphållaren. Karva hål i pluggen som sitter i hålet där lampan ska sitta.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_bakljus_kabel_loom.jpg
Och på plats igen:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/H_baklj.jpgPå vänster sida:
Här finns redan lampan som ska användas, dimljuset, men för att inte lysa upp ALLA bromsljus så fort dimljuset såls på behövs en halvledare. Som löds in mellan den gröna bromsljuskabeln och den blå dimljuskabeln. Sätt den åt rätt håll! Det gjorde inte jag och fick löda om :-/
Jord finns redan.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_bakljus_kabel_loom.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/V_baklj.jpgRessultat:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Bromsljus-DIY/bromsljus_uppgraderade.jpg14 juni, 2007 kl. 21:55 #194513Adam KDeltagareDagens jobb var att koppla till Defi-mätarna och Neetroncis-boxen till ‘Bright’knappen för att kunna göra både klockan, Neetronic-boxen och båda Defimätarna ljusa/mörka med en knapptryckning. Och eftersom knappen redan finns där och knappt göra nån nytta!
As a matter of fact så är knappen kopplad precis rätt! Den bryter nämligen en +12v ström när den står i läge ‘bright’, och sluter strömmen när den står i andra läget. Då kan man helt enkelt koppla in den sladd som ‘ska’ kopplas till halvljussladden på den kontaktdelen som är ‘efter’ Brightknappen. Den sladden som kommer ‘före’ brightknappen har +12V så läge ignition är på så den kan man inte ansluta till!
Inga bilder idag. Men vaddå, alla har väl Åke-tråk-‘bright’knappen i panelen att gå ut å glo på 😉Imorrn ska jag bygga en fjärrstyrd rymdraket av en vodkaflaska och en mobiltelefon 😛
14 juni, 2007 kl. 21:55 #194535Adam KDeltagareDagens jobb var att koppla till Defi-mätarna och Neetroncis-boxen till ‘Bright’knappen för att kunna göra både klockan, Neetronic-boxen och båda Defimätarna ljusa/mörka med en knapptryckning. Och eftersom knappen redan finns där och knappt göra nån nytta!
As a matter of fact så är knappen kopplad precis rätt! Den bryter nämligen en +12v ström när den står i läge ‘bright’, och sluter strömmen när den står i andra läget. Då kan man helt enkelt koppla in den sladd som ‘ska’ kopplas till halvljussladden på den kontaktdelen som är ‘efter’ Brightknappen. Den sladden som kommer ‘före’ brightknappen har +12V så läge ignition är på så den kan man inte ansluta till!
Inga bilder idag. Men vaddå, alla har väl Åke-tråk-‘bright’knappen i panelen att gå ut å glo på 😉Imorrn ska jag bygga en fjärrstyrd rymdraket av en vodkaflaska och en mobiltelefon 😛
15 juni, 2007 kl. 07:13 #194478simoDeltagareFasen va smidigt med ABSavstängningsknappen 🙂
Vart hittar man den typen av brytare?/U
15 juni, 2007 kl. 07:13 #194479simoDeltagareFasen va smidigt med ABSavstängningsknappen 🙂
Vart hittar man den typen av brytare?/U
15 juni, 2007 kl. 07:24 #194560Pasi_kDeltagareFinns en modell på biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93265
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5C43-042_l.jpgFast då får man nog pilla dit ett relä med.
Den tålde inte mer än 10A.15 juni, 2007 kl. 07:24 #194559Pasi_kDeltagareFinns en modell på biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93265
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5C43-042_l.jpgFast då får man nog pilla dit ett relä med.
Den tålde inte mer än 10A.15 juni, 2007 kl. 07:46 #194514Adam KDeltagareELFA 🙂
Jag köpte denna:
35-238-18, Fabr APEM, serie 600, 631H/2, till-från, med säkerhetskåpa 35-239-82. Svindyr för att vara liten strömbrytare, men ABSen är säkrad med 20 amp om jag minns rätt och denna brytare är klassad för 15 amp och militärspecad 🙂Jag köpte en säkringshållare som tar samma mini-flatstift som original ABS-säkringen så att om min brytare eller sladdarna går sönder så sätter jag bara tillbaks säkringen i Original-stället.
Och extra smala flatstiftkontakter, Clas Olson tror jag…15 juni, 2007 kl. 07:46 #194536Adam KDeltagareELFA 🙂
Jag köpte denna:
35-238-18, Fabr APEM, serie 600, 631H/2, till-från, med säkerhetskåpa 35-239-82. Svindyr för att vara liten strömbrytare, men ABSen är säkrad med 20 amp om jag minns rätt och denna brytare är klassad för 15 amp och militärspecad 🙂Jag köpte en säkringshållare som tar samma mini-flatstift som original ABS-säkringen så att om min brytare eller sladdarna går sönder så sätter jag bara tillbaks säkringen i Original-stället.
Och extra smala flatstiftkontakter, Clas Olson tror jag…15 juni, 2007 kl. 07:57 #194477LegacyLarsaKeymasterVippströmbrytaren var en riktigt bra ide, ska helt klart kopiera den.
övrigt snyggt jobbat..
/Lars15 juni, 2007 kl. 07:57 #194475LegacyLarsaKeymasterVippströmbrytaren var en riktigt bra ide, ska helt klart kopiera den.
övrigt snyggt jobbat..
/Lars -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.