Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194494
    b20mannen
    Deltagare

      Upplevelsen inifrån är att stötdämparna är mycket hårdare satta sen jag fick in buren 😀

      Du tror inte att det snarare är compress och rebound -setuppen i själva karossen då som blivit lite hårdare, med lite finka-galler installerat över baksätet? 🙂

      #194552
      Adam K
      Deltagare

        Upplevelsen inifrån är att stötdämparna är mycket hårdare satta sen jag fick in buren 😀

        Du tror inte att det snarare är compress och rebound -setuppen i själva karossen då som blivit lite hårdare, med lite finka-galler installerat över baksätet? 🙂

        You bet! Rekommenderad mod. 🙂

        #194553
        Adam K
        Deltagare

          Det tuffar på.
          I veckan lämnade jag bort IC’n för svetsning av BOV-fläns. Har också borrat hål för tempgivaren i den, framöver hoppas jag på bättre responsfrån givaren.

          Nu har jag lyckats byta alla spridare och tändstift.
          Och passat på att byta pumpen till strålkastarspolningen på ena sidan, och öppnat lite till luftburken på andra.

          totala öppnings-ytan är säkert dubbelt så stor jämfört med när gummilisten satt där.

          Tattarfult med gaffa, men jag hoppas det stoppar smygluft från motorrummet.

          Nu väntar jag mest på att Fürstenhoff ska ringa om att mina turbo-packningar, kopplingshydraulik-renovering och sidokjols -grejer har kommit.
          Och under tiden kan jag fila o fila på öppningen till downpipen som har gett mig boost-creep tidigare…

          #194554
          Adam K
          Deltagare

            Så har jag slipat så mycket på öppningarna till downpipen som jag orkar/vågar. Jag har haft så mycket boost-creep att jag nästan inte lyckats kontrollera det ens med en AVC-R. Nu är öppningen för wastegate-avgaserna så uppmjukade som jag kan kan/vågar göra dem, hoppas det hjälper.

            #194555
            Adam K
            Deltagare

              Nu är det nästan klart…
              Renoverade kopplingscylindrarna (de såg iof okej ut när jag plockat isär dem)….
              PBZ svetsade på anslutningen till dumpen på min ‘nya’ IC. Tack!

              Jag fixade fästen som passar till ICn.

              Notera den nerkapade reservoaren+locket till kopplingsvätskan
              och kameraväskan jag tappade och inte hittade på 1 vecka!

              Sen när jag skulle montera ICn upptäckte jag att slangen Turbo-IC var för kort!!!
              PBZ hade hemma! 🙂 Hämtade iof dan efter, men ändå. Tacktack!

              Så tillslut kunde jag montera ICn 🙂

              Och jag har såklart sågat till OE undertray och skurit till en duschlist 🙂 Så att den passar -någorlunda, hade lite bråttom. Och kallt var det också såklart. Skar upp hålen ovanför turbon lite längre och skar till en extra.

              Så bokade jag en mappning och körde till Trollhättan. Varför ska det alltid vara ett sånt j-a väder?!?

              Och Per mappade, fick ut ca 200kw till hjulen, ca 310hp. Jag är nöjd.
              En vacker dag kanske jag vill ha en mapp med bensin/E85 mix, men det kan vänta. Pappret får jag nog senare. Innan va hann göra någon siste bänkkörning så upptäckte Per att lambdan blev lean. Efter vissa efterforskningar fann vi att en av de nya spridarna var dålig!
              Kris. Vilken tur att Grusdräparn har en 98, som är isärplockad!!
              Jag fick låna hans (440)spridare så att jag kunde åka hem. 1000 tack Klas!!
              Per har kvar mina 550 spridare för att flödestesta och se om han kan finna någon anledning. Jag gissar att jag får köpa en ny. Där bedrog min snålhet visheten…
              När jag har 4 fina 550 spridare igen kan jag dock helt enkelt montera dem och justera spridarstorleken i apexi’n.

              Bilen drar dock som ett jaktplan nu 😀 lika tidigt som min förra turbo men fortsätter högre upp i varv. Jag har ändå inte testat hela vägen upp till redline, eller ens på 1,4bar för den delen, får vänta tills det sitter spridare som den är mappad för.

              När kag tittade efter bilder att lägga upp/länka till hittade jag den här härliga sommarbilden, jmf m bilden ovan

              Tagen 2 November!!!

              Nu är det bara att slita ut ICn igen, för att täcka turbo o downpipe med lite mer heatwrap. Och se om det går att montera fjäderbensstaget. Och sen spridarna igen förstås… Och listerna till sidokjolarna som inte kommit än….

              #194492
              Grusdraparn
              Deltagare

                Gött att det gick att lösa, hade varit trist att få åka hem utan bil.
                Tack för lunch-daten, har lika trevligt när det kikar förbi kokarfolk 🙂

                /Klas

                #194497
                GT99
                Deltagare

                  Bra att det löste sig.
                  Kommer du ihåg hur många nm han plockade ut?

                  Bra att få dit IC:n 🙂 men hade det inte gått att tilta den lite och slippa kapa kopplingsbehållaren?

                  Blir nog en tevlig bil det där att ratta i sommar 🙂

                  #194556
                  Adam K
                  Deltagare

                    Pratade med honom idag, glömde fråga om att skicka grafen!

                    Anledningen till ICns läge är att jag hoppas få på fjäderbensstaget. Any day now 🙂
                    Men tänkte parallellmata soppan och isolera vid turbon, och isolera turbon! innan jag sätter på staget.
                    Inbillar mig att all minskning av uppvärmningen av cyl #3 är bra för nästa spridare som hamnar där.
                    Den är riktigt trevlig redan nu! Ser fram emot att få den på bana 🙂
                    Eller is 😀

                    Bra att det löste sig.Kommer du ihåg hur många nm han plockade ut?Bra att få dit IC:n 🙂 men hade det inte gått att tilta den lite och slippa kapa kopplingsbehållaren?Blir nog en tevlig bil det där att ratta i sommar 🙂

                    #194557
                    Adam K
                    Deltagare

                      Så.
                      Det var liite för trångt att isolera soppa-returen/matningen framför turbon. Blev lindat en del väv ovanpå turbon istället. Och värmeskölden på.

                      Och fick god plats med fjäderbensstaget 🙂

                      Edit: god o god, det tar i mot karossen när det är uppspänt…

                      Till sist årets version av extraljusriggen.

                      Det är läckert att se STi-loggan under scoopet :7

                      #194558
                      Adam K
                      Deltagare

                        Den nya ICn har, särskilt efter iskörningarna med tillhörande höga turbotryck, visslat oroväckande på de höga trycken. Så jag bestämde mig för att gavlarna behöve svetsas. En lokal smidesverkstad gav ett löjligt lågt pris så jag slet ut kylarn igen och började jobba.
                        Kapade av alla klämläppar, tot ca 150!

                        Passformen mellan kylpaket och gavlar var sådär, särskilt efter kapning och bändning medelst skruvmejsel…


                        Gummipackningen var ojämn, det var inte kontigt att det läckte, rent var det inte heller.

                        Men när jobbet var klart, lite dyrare än erbjudandet på telefon, men fortfarande fantastiskt billigt, så var det tätt. Testat idag 😀

                      Visar 10 inlägg - 91 till 100 (av 100 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.