- Detta ämne har 41 svar, 6,709 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av fjar.
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2011 kl. 17:40 #210091PhillleDeltagare
Nu har jag legat i under julen och nyår. Har lyckats fått ihop motorn och satt i den och tagit första turen. så nu kanske jag måste riva ur den igen pga att mupparna som jag lämnade motorn till troligen alldrig provmonterat lagrerna till stakarna. eftersom jag nu har ett litet knack ljud från 3ans cylinder när den är varm. + att den går dåligt bludrar på låga varv. Att den går dåligt borde väll vara något annat funderar på vevaxelgivaren eller LMM. Men vevaxelgivaren blev lite misshandlad i samband med De/Mo så jag funderar starkt på den. Någon som vet om de kan vara den eller nått annat? LMM ska vara bytt för 2500mil sedan. Men de böver ju inte betyda nått. Jag lägger upp lite bilder så länge..
24 januari, 2011 kl. 17:53 #210112MyzkooDeltagareNu händer det grejer!!! Fick ett samtal idag mitt block är klart…. Så på fredag ska jag lösa ut det 18600kr slutade kalaset på… Sista gången jag renoverar ett subaru block..
Vad exakt fick du för 18600kr? :O
24 januari, 2011 kl. 19:11 #210092PhillleDeltagareFör 18000kr fick jag uppborrning 1 mm, planing block och toppar, lineborrning av blocket, lager till vev och stakar+ kontroll så att de ska vara rätt lager, polering vev och balansering, blästring block och invägning stakar.
Hade jag vetat att de skulle bli så här dyrt hade jag skaffat ett nytt block.
24 januari, 2011 kl. 19:15 #210093PhillleDeltagareFör 18000kr fick jag uppborrning 1 mm, planing block och toppar, lineborrning av blocket, lager till vev och stakar+ kontroll så att de ska vara rätt lager, polering vev och balansering, blästring block och invägning stakar.
Hade jag vetat att de skulle bli så här dyrt hade jag skaffat ett nytt block.
Och om det nu är som jag tror att det blev fel lager till stakarna. Så är det nästan bara bortkastade pengar.
31 januari, 2011 kl. 17:09 #210094PhillleDeltagareHade lite tråkigt efter jobbet idag. Så jag tog isär mitt gammla block. Det var ganska positivt det gick ganska lätt att se vilka fel det var. Veven är helt slut men blocket har klarat sig. tog en bild på en av vevstakarna. Tänk på att blocket är utbytt på en verkstad och var då nytt för 2500 mil sedan.
Obs!! detta är inte blocket som jag donat. Det verkar som jag köpt en bil som det går troll i…1 februari, 2011 kl. 16:55 #210095PhillleDeltagareJag var in på lokala subaru handlaren idag och fick pris på en ny vevaxel-givare. jag va bered att den skulle va dyr men inte så dyr. 2126 kr. och i england typ 700kr + frakt helt sjukt dyrt i sverige.
Om någon har en över så är jag intresserad…
16 mars, 2011 kl. 22:10 #210096PhillleDeltagareI helgen åkte motorn ur igen tog endast 2 och en halv timme. Man börjar bli van när man haft ur denna motor 3 gånger hittils 🙂 Och sen åkte topparna av hittade att 3ans kolv var lite sotigare än dom andra vad de nu kan bero på? sen tog jag och drog runt motorn för hand och hörde redan då det knack ljud jag hört på 3ans cylinder så nått tok är det där inne. Ska nog ta bort tråg och allt så det bara är att spräcka blocket. Önskar att jag kontroll mätte lagren innan jag satt ihop motorn. Man börjar ju bli lite less på denna motor nu 🙁
17 mars, 2011 kl. 16:40 #210080MuminDeltagareJag var in på lokala subaru handlaren idag och fick pris på en ny vevaxel-givare. jag va bered att den skulle va dyr men inte så dyr. 2126 kr. och i england typ 700kr + frakt helt sjukt dyrt i sverige.
Om någon har en över så är jag intresserad…
Jag har en vevaxelgivare över 🙂 Pm om intresse!
4 maj, 2011 kl. 20:31 #210097PhillleDeltagareNu har jag fått tillbaks motorn igen dom har kontrollmätt allt denna gång och hittade inga fel.. suck.. Så nu ska jag plocka ihop motorn igen men kontrollera allt denna gång!! Nu vill jag inte plocka ur motorn igen. har köpt ny vev-givare, tändkablar, insugsslang, y-slang och ny packningsats. Passade även på att köpa nya stötdämpare runt om.. Nu börjar pengarna rulla igen 🙂 vore kul om man kunde få ut den på vägen i sommar..
Om det är någon som har en Ac-pump liggande runt Uppland/Dalarna så är jag intresserad..
23 maj, 2011 kl. 20:04 #210098PhillleDeltagareNu har motorn åter igen kommit på plats i bilen 🙂 Och lite surt är det att det troligen var vevaxelgivaren som gjorde att det lätt som knackljud.. men nu går den och ska bara fixa lite LMM-problem och byta dämpare sen så kan de bli dags för besiktning.
Sen blir karossen som ska få sig en riktig uppfixning. är lite sugen på en 22b breddning i plåt när jag ändå måste byta skärmkanter bak.
Är det någon som vet om det går att köpa skärmkanter någonstans typ ekonomiplåt? Har tittat runt och jag hittar ingen som säljer till impreza.
Annars måste man ju knacka fram egna = drygt!7 juni, 2011 kl. 20:46 #210099PhillleDeltagaresom sagt så blev det inte tyst:( Så nu är vevaxelgivaren, tändkablar, bränslepump bytt ingen skillnad. går dåligt när den är varm funderar på om det kan vara nån spridare kanske…
8 juni, 2011 kl. 07:47 #210109GilarskiDeltagareHar du knacket kvar, såsom när du köpte bilen i princip ? :confused:
8 juni, 2011 kl. 16:06 #210107edbeDeltagareNu har motorn åter igen kommit på plats i bilen 🙂 Och lite surt är det att det troligen var vevaxelgivaren som gjorde att det lätt som knackljud.. men nu går den och ska bara fixa lite LMM-problem och byta dämpare sen så kan de bli dags för besiktning.
Sen blir karossen som ska få sig en riktig uppfixning. är lite sugen på en 22b breddning i plåt när jag ändå måste byta skärmkanter bak.
Är det någon som vet om det går att köpa skärmkanter någonstans typ ekonomiplåt? Har tittat runt och jag hittar ingen som säljer till impreza.
Annars måste man ju knacka fram egna = drygt!Hört att bakskärmar från seat leone passar.
8 juni, 2011 kl. 17:48 #210100PhillleDeltagareNej knack ljudet har kommit i samband med renoveringen av blocket troligen har jag gjort nått fel nånstans. Men att jag har gjort fel 2 gånger med blocket tror jag inte. Det knackade och gick dåligt sisst jag hade i motorn så jag var säker att det var något fel på lagerspelen men inte. så jag satte ihop motorn igen och var pet noga med allt tror jag 🙂 Och samtidigt bytte jag vevaxelgivaren då jag trodde de kunde vara den. Eftersom den fått lite stryk. Men de knackar och går dåligt när bilen blir varm.
Om man säger att en spridare eller lmm skulle vara problemet skulle den kunna knacka då? att han bludrar och hostar till kan jag köpa att de skulle vara lmm. Men jag provade att dränka lmm i sprit och blåste försiktigt den torr men de blev ingen skilnad. funderar på att köpa biltemas felkodsläsare men vet inte om den funkar på subban…
8 juni, 2011 kl. 19:28 #210110GilarskiDeltagareHmmm, har du kollat så topparna är OK ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.