- Detta ämne har 135 svar, 27,854 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av GT99.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2011 kl. 19:50 #195099GT99Deltagare
Skiljer det nåt på kabelhärvor till ECU, airbagar mm mellan vänsterstyrt och högerstyrt? Hur är det med bromsrör?
Ja det skiljer en del då ecu säkringsbox mm sitter på andra sidan. Jag flyttade över allt från GT:n samma med bromsrören i motorutrummet bakåt är det samma.
8 maj, 2011 kl. 20:54 #195159TurbovinDeltagareOkej intressant. Hur är det med pedalställ, skiljer det?
9 maj, 2011 kl. 05:17 #195100GT99DeltagareOkej intressant. Hur är det med pedalställ, skiljer det?
Ja du måste ha ett pedalställ från en vänsterstyrd.
Smids det planer på att konvertera?28 maj, 2011 kl. 19:57 #195101GT99DeltagareDå var fösta reg. besiktningen avklarad och dom tyckte om bilen så pass att jag är välkommen på återbesök 😀 med 4st anmärkningar.
Det började bra redan i fredags när jag skulle provköra och se så allt fungerade, efter ett par provbromsningar började ABS lampan att lysa 😡 så där har vi en anmärkning nästa var att avgassystem och luftfilter ej var standard, får skylla mig själv lite då jag inte “orkade” montera på original. Tredje punkten var högt CO 2500 hade troligtvis löst sig med en ordentlig varmkörning men skitsamma då jag måste på med ett original system. Sen sist så hittade han en skev fälg! Kunde själv inte se någon överdriven rörelse förhoppningsvis bara skit mellan fälg och nav.
Annars gick det smidigt och besiktnings killen var trevlig.
Så största problemet nu blir att hitta vad som felar med ABS systemet.
Någon som vet om man kan hitta prylar så man kan kolla felkoderna själv på gc8:rna för det fungerar väl inte med OBD II läsare?
Annars får man traila in bilen till en Subaru mek.Jag som var rädd att man inte skulle ha något att göra imorgon 😉
28 maj, 2011 kl. 22:18 #195160TurbovinDeltagareJa du måste ha ett pedalställ från en vänsterstyrd.
Smids det planer på att konvertera?Hoppsan, glömt att svara. Ja det får väl kanske bli så när motorn ändå måste ur. Det förutsätter ju dock tillgång till delarna man behöver utan att betala skrotarnas ockerpriser för varje del.
Jo OBDII funkar på en sen GC8 iaf.
29 maj, 2011 kl. 08:19 #195102GT99DeltagareHoppsan, glömt att svara. Ja det får väl kanske bli så när motorn ändå måste ur. Det förutsätter ju dock tillgång till delarna man behöver utan att betala skrotarnas ockerpriser för varje del.
Jo OBDII funkar på en sen GC8 iaf.
Jo skrotarna vet ju vad delarna kostar nya så dom sätter ju oftast priser efter det.
Om du inte redan har tänkt på det så behöver du fläkt/värmepaket från en vänsterstyrd också.22 juni, 2011 kl. 20:11 #195103GT99DeltagareHänder inte mycket nu.
Bilen står klar men att få tag på ny reg tid inom rimligt avstånd verkar omöjligt just nu har jag inte tid förens i Augusti :mad:. Försöker få tag i något tidigare.
Men har iallafall varit och hälsat på herr ordförande och inhandlat “nya” fälgar och däck.
Har även varit ute o tjuvkört lite för att lätta på abstinensen. Börjar tveka om ppg låda och hårda bussningar va en så bra ide :D.
22 juni, 2011 kl. 21:03 #195181GilarskiDeltagareDå var fösta reg. besiktningen avklarad och dom tyckte om bilen så pass att jag är välkommen på återbesök 😀 med 4st anmärkningar.
Det började bra redan i fredags när jag skulle provköra och se så allt fungerade, efter ett par provbromsningar började ABS lampan att lysa 😡 så där har vi en anmärkning nästa var att avgassystem och luftfilter ej var standard, får skylla mig själv lite då jag inte “orkade” montera på original. Tredje punkten var högt CO 2500 hade troligtvis löst sig med en ordentlig varmkörning men skitsamma då jag måste på med ett original system. Sen sist så hittade han en skev fälg! Kunde själv inte se någon överdriven rörelse förhoppningsvis bara skit mellan fälg och nav.
Annars gick det smidigt och besiktnings killen var trevlig.
Så största problemet nu blir att hitta vad som felar med ABS systemet.
Någon som vet om man kan hitta prylar så man kan kolla felkoderna själv på gc8:rna för det fungerar väl inte med OBD II läsare?
Annars får man traila in bilen till en Subaru mek.Jag som var rädd att man inte skulle ha något att göra imorgon 😉
Men va f@n, inte skall du behöva orginalsystem så vida det inte låter för mycket. Vägrar tro att även om den är helbilsgodkännd att tillverkaren specar detta. Jojo, jag vet, det förekomemr mycket diskussioner om det där med helbilsgodkännande men jag kommer gräva vidare i skiten och återkomma 🙂
Nåväl, det finns 2 singelsladdar som sitter under ratten/vid pedalstället. I varje ända på dessa sladarna sitter en grön kontakt. Koppla ihop dessa & du kan därefter vrida upp nyckel till läge ignition. CEL kommer nu blinka sekvenser om vilka felkoder som sitter i bilen.
Jag vågar sätta en hundring på att du antingen inte har ABS ansluten eller att en sensorkontakt börjat ärja -> dålig kontakt -> felaktig strömförbrukning alt. signal -> ABS sätter felkod
För övrig kan jag bara säga, grymt bra jobbat med bilen 🙂
22 juni, 2011 kl. 21:32 #195104GT99DeltagareJag vågar sätta en hundring på att du antingen inte har ABS ansluten eller att en sensorkontakt börjat ärja -> dålig kontakt -> felaktig strömförbrukning alt. signal -> ABS sätter felkod
För övrig kan jag bara säga, grymt bra jobbat med bilen 🙂
Tackar.
Angående ABS:en var det en givare bak som inte gav någon signal så den är utbytt och nu fungerar det som det ska.
3 augusti, 2011 kl. 17:41 #195105GT99Deltagare…fick jag dit telefon hållaren.
Har även slängt iväg en beställning på en Qstarz BT-Q818XT så man kan hålla koll på spårval och varvtider i luren.10 augusti, 2011 kl. 15:18 #195106GT99DeltagareEn till pusselbit på plats…
Fönsterhisspanel för vänsterstyrd tvådörrars.10 augusti, 2011 kl. 17:56 #195174sladdenDeltagareKul att se att någon annan vågar sig på en konvertering.
Nyfiken, hur gjorde du med infästningarna på insidan av chassit. Dvs till värmepaket, matta mm.
Kanske någon fin bild?
Lycka till med bygget!!!
10 augusti, 2011 kl. 18:56 #195107GT99DeltagareKul att se att någon annan vågar sig på en konvertering.
Nyfiken, hur gjorde du med infästningarna på insidan av chassit. Dvs till värmepaket, matta mm.
Kanske någon fin bild?
Lycka till med bygget!!!
På värmepaketet var det bara en infästningspunkt som inte passade så fick duga så samt ta upp nytt inluft hål, till ecu hållaren svetsade jag dit skruvpinnar där det behövdes buller/värmemattan åkte i skräpcontainern och golvmattan är bara dit lagd sen så borrade jag ur gaspedalhållaren från gamla karossen och svetsade dit i nya samma med fästet till rattstång mm.
Så behövdes inte göra speciellt mycket för att få det att passa.
Har tyvärr varit dålig på att knäppa kort under konverteringen :(.17 augusti, 2011 kl. 11:29 #195161TurbovinDeltagareVar hittade du fönsterhisspanelen, Ebay?
17 augusti, 2011 kl. 16:36 #195108GT99DeltagareVar hittade du fönsterhisspanelen, Ebay?
Hittades på ebay från USA har dock inte lyckats få fatt i en till passagerar sidan ännu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.