- Detta ämne har 103 svar, 10,452 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
27 oktober, 2008 kl. 23:08 #22495GrusdraparnDeltagare
Jahopp, då har jag äntligen sparkat igång projektet igen efter en liten nätt paus pga husbygge.
Bilen är en Impreza STi Type R
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Foton-fr%E5n-2006/FMIC_03.jpg
Historia
Bilen inhandlades av mig i England den 27:e Maj 2005 och var mig veterligen den 4:e R’n att komma innanför rikets gränser.
Väl inne i landet rullade den relativt smärtfritt genom reg.besiktningen, enda anmärkningen var slitna bromsbelägg bak :+ , vilka snabbt byttes.Första åtgärden var att byta ut orginalsprutet till ett GEMS för att optimera för vårt 98 oktaniga bränsle…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/GEMS_ecu.thumb.jpg
…och inte kan man väl byta sprut och mappa bilen utan att samtidigt passa på med ett turbobyte, så det letade sig ner ett TD05-16G aggregat samtidigt.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/td05_16G.thumb.jpg
Inte långt där efter plockades växellådan ner för byte av synkringar, vilket verkar vara en vanlig åkomma i R-familjen…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/Synkringar.thumb.jpg
…när ändå lådan var nere byttes kopplingen i förbyggande syfte 🙂
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/Koppling.thumb.jpg
Vid bankörning i varmt väder räckte inte riktigt standardkylningen av laddluften till, så en frontmatad IC moterades..
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/Intercooler.thumb.jpg
…och då var det ju dags för ytterligare en mappning, så då kunde man ju passa på att även mappa in responsfunktionen…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/ALS.thumb.jpg
…givetvis med solenoid så att gasspjället aldrig går igen helt.
Nutid
I morse rullade den iväg för en smärre makeover…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/IMG_2806.jpg…fortsättning följer…
/Klas
27 oktober, 2008 kl. 23:58 #194954specializedDeltagareGött jobbat PG 🙂
Du är på G.. Nu är bara frågan vad det blir för färg ? 😉
Jag hoppas på..hmm vet inte faktiskt..Svart ÄR snyggt…men det är ju vitt med 😉Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg28 oktober, 2008 kl. 00:14 #194883griml0ckDeltagareHärligt klas då syns vi på isen i vinter :7 :9 😀 😉 🙂
28 oktober, 2008 kl. 07:10 #194943Adam KDeltagareHärligt!
Vitt är snyggast, men din bil är ju svart?!?! zebrarandigt låter lite ‘landerover’igt 😉28 oktober, 2008 kl. 07:40 #194888GrusdraparnDeltagareJapp, svart e snyggt…och vitt e hårt, rött är sött och gult är… 😉
Förhoppningsvis rullar den tillbaka på Fredag alt. under början nästa vecka…så vi får väl avvakta och se… 🙂
Isdäcken skeppades av till Skövde så det blir nog en nysopad vårväg som får bli föremål för premiärturen.
/Klas
28 oktober, 2008 kl. 10:26 #194886lunkanDeltagareHur funkar det med responsen, har du en särskild mapp för det eller använder du vippbrytaren för av och på?
28 oktober, 2008 kl. 11:40 #194889GrusdraparnDeltagareHur funkar det med responsen, har du en särskild mapp för det eller använder du vippbrytaren för av och på?
Det är samma mapp, vippbrytaren ger både signal till ecu’n för att koppla in responsen och så sluter den kretsen för att få solenoiden att öppna insugsspjället. Funkar prima. 🙂 Jerry kopierade och körde samma variant på silverfesken.
/K
28 oktober, 2008 kl. 12:15 #194870sykeBlockeradHur funkar det med responsen, har du en särskild mapp för det eller använder du vippbrytaren för av och på?
Det är samma mapp, vippbrytaren ger både signal till ecu’n för att koppla in responsen och så sluter den kretsen för att få solenoiden att öppna insugsspjället. Funkar prima. 🙂 Jerry kopierade och körde samma variant på silverfesken./K
Hur funkar det med bromsservot? Har för mig att jag läst att det ryker all världens väg när man kör respons..
28 oktober, 2008 kl. 15:42 #194890GrusdraparnDeltagareHur funkar det med bromsservot? Har för mig att jag läst att det ryker all världens väg när man kör respons..
Stämmer bra, du får trampa hårt 🙂 . Vad man kan göra är att justera hävarmen på bromspedalen för att komma lite lindrigare undan, har för mig “foss” lade ut en skiss på en sådan lösning. Har inte provat den varianten själv men det verkar ju funka.
Har endast provat responsen ett fåtal gånger och då vid konbanekörning…och jag körde inte direkt snabbare med respons om man säger så 😀 Men eftersom möjligheten finns med GEMS’n så kan man lika gärna installera grejjerna.
/K
28 oktober, 2008 kl. 16:29 #194871sykeBlockeradMen eftersom möjligheten finns med GEMS’n så kan man lika gärna installera grejjerna./K
Det är just det som lockar mig med autronicen som sitter i min 🙂
29 oktober, 2008 kl. 08:35 #194944Adam KDeltagarehm, menade att det skulle kännas lite ‘fel’ 😉 om du kom rullande i din R -i vitt!
Bägge är snyggt, men vitt är hårdast…
-säger jag , som kör tråkgrått…
29 oktober, 2008 kl. 09:06 #194891GrusdraparnDeltagarehm, menade att det skulle kännas lite ‘fel’ 😉 om du kom rullande i din R -i vitt!Bägge är snyggt, men vitt är hårdast…-säger jag , som kör tråkgrått…
Jag tcker det känns helrätt 😉 😀
Smakprov från förra veckans aktivitet…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album637/Nylackade_delar.sized.jpg
/K – väntar med spänning på karossen…
29 oktober, 2008 kl. 13:18 #194935STIredDeltagareBlir nice det där. Gött du äntligen fått lite vett i skallen och börjat skruva med bilen igen 😉
/r
29 oktober, 2008 kl. 15:44 #194972NiklasDeltagareMen va fän…hoppades på orange eller något annat annorlunda. ;( :+
29 oktober, 2008 kl. 20:29 #194963challeDeltagareHärligt att se Klas, keep up…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.