› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Prospeed?
- Detta ämne har 41 svar, 3,001 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2003 kl. 12:13 #48420
vskogh
DeltagareJo jag har redan varit i kontakt med honom. Tyvärr kan jag inte köpa omgående då jag har en bil att bli av med. Men å andra sidan så skall ju Plogen ha 265′ utan fälgar… Det är 25′ upp och en hel del extra godis.
Btw, vad gör man åt växellådan och vad kostar det?>Angående den mörkblå Prospeed så e den helt klart värd pengarna.
>Kontakta ägaren för prisuppgifter och vad som e gjort på bilen.
>Det e 300 paketet + lite till tror jag.
>HKS front IC etc…Söker: GT -00:a
3 januari, 2003 kl. 15:07 #48410Kvarnis
DeltagareVäxellåda + koppling går på strax över 30.000…men då garanteras 450hk och 540Nm för lådan och 610Nm för kopplingen;) :D..sedan kommer lite bygg kostnad på det.
När det väl behövs så kan jag eller SAM peka vart du ska vända dig ;):D
/Kvarnis
3 januari, 2003 kl. 17:47 #48421vskogh
Deltagare>Växellåda + koppling går på strax över 30.000…men då garanteras
>450hk och 540Nm för lådan och 610Nm för kopplingen;) :D..sedan kommer
>lite bygg kostnad på det.
>
>När det väl behövs så kan jag eller SAM peka vart du ska vända dig
>;):D
>
>/KvarnisOK, det låter vettigt.
Detta kommer säkert inte bli aktuellt men om man nu trimmar till låt oss säga 400-420 hkm håller allt annat då? Eller skall man börja byta diff, drivaxlar osv?Söker: GT -00:a
3 januari, 2003 kl. 17:55 #48392SecretAgentMan
Deltagare*host*
Inte mer? 😉
Då pratar vi om nytt block, kolvar, stakar….och när man ändå gör det så kan man lika gärna se över oljepump och topparna….
Då är diffarna en pink i havet.
😉
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?3 januari, 2003 kl. 21:25 #48400omar
DeltagareDiffar håller utan problem för 400hk,likaså drivaxlar!
Växellåda kan du bestämma dig för en Synkad förstärkt som garanteras hålla för
450hk som sagt eller om du e hardcore och vill köra dogbox som håller för betydligt mycke mer men svårkörd.
Topparna och insugningsgrenrör behöver du ej röra om du bara ska ha ut 400hk de flödar extremt bra orginal.Samma sak med kamaxlar de kan du också behålla.
Den ”vita” i Australien har kört 10.55 med original kammar och orördtopp.
Grenrör likaså kan behålla orginal.
Mvh Omar4 januari, 2003 kl. 10:23 #48422vskogh
DeltagareOK.
Så det krävs ganska mycket stålars för att plocka ur 400-450 hk.
Intressant läsning iaf.
Nu kommer det nog inte bli aktuellet utan först å främst bygga en bil som går bättre än min nuvarande.Söker: GT -00:a
4 januari, 2003 kl. 11:20 #48411Kvarnis
Deltagare>*host*
>
>Inte mer? 😉
>>
>/J
>
>Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
>Banträffsansvarig SSI
>12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?Okej då £1804 för lådan +£446.5 kopplingen..med dagen växelkurs blir 31.507:- 😀
Uppgradering av motor kostar nått liknande + en del till i delar..beror på hur många fina delar man vill ha invärtes..många delar blir det ;):D
/Kvarnis
4 januari, 2003 kl. 11:27 #48423vskogh
DeltagareÄr det någon som vet vad Prospeed använder för märken på följande delar till 400 hk kittet?
– SMIDDA KOLVAR
– STÅL VEVSTAKAR MED ARP BULTAR
– TURBO UPPDATERING
– ROSTFRITT AVGASGRENRÖR
– JUSTERBAR BRÄNSLETRYCKSREGULATOR
– BOSCH RACING BRÄNSLEPUMPSöker: GT -00:a
4 januari, 2003 kl. 18:34 #48401omar
DeltagareJag tror att det mesta kommer från HKS.
Omar4 januari, 2003 kl. 23:26 #48424vskogh
DeltagareLAST EDITED ON Jan-05-03 AT 00:27AM (GMT)
Om du säkert förstod så tog jag ”copy” från prospeed.nu och glömde ta bort Bosch 😉 KAn gå lite galet ibland.
Tippar också på en hel det HKS, men turbo agg?
Vad kör man med för eftermarknads agg. till subaru?
BTW, jag har försökt ringa prospeed utan resultat.Mvh Viktor
Söker: GT -00:a5 januari, 2003 kl. 11:27 #48402omar
DeltagareBeror på vad du e ute efter i turboväg men bolt-on turbo så e det enklaste
att skruva dit en IHI VF turbo.Finns i olika varianter med vf22 som störst.
Kanske nån kan fylla i vad dessa agg pumpar i hästkraftsväg
Sen finns det hur mycket som helst i turboväg till Imprezan om du beredd att modda lite 🙂
Mvh Omar5 januari, 2003 kl. 13:26 #48425vskogh
DeltagareNja jag vet inte riktigt hur långt jag är villig att gå, mest nyfiken. Ett faktum är att jag skall iaf ha 300 hk om jag nu får tag på en vettig Subaru.
Mvh Viktor
Söker: GT -00:a5 januari, 2003 kl. 20:07 #48412Kvarnis
DeltagareEn VF22:a är god för ~360hk…men dom har vissat sig håla lite si och så under dessa förhållanden..men för vissa håller dom OK… 😉
Bästa IHI turbo är nog VF30/VF34 som nästan flödar lika mycket som en 22:a men har klart snabbare spool och håller bättre. En VF23 är inte heller fel.
VF30/34 flödar 95% av en 22:a= ~342hk
VF23 flödar 90% av en 22:a= ~324hkOm jag inte minns helt galet 😀
Sedan finns lite olika elaka hybrider som flöder lite mer..och å del andra för ännu mer 😀
/Kvarnis
5 januari, 2003 kl. 20:19 #48393SecretAgentMan
DeltagareMen det går att pressa dem lite… 😉
/J – som sannorlikt hade lite mer än 324 med 23:an. Frågan är bara om det var nordsvenskar eller jänkeponnys? 😀
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?8 januari, 2003 kl. 22:50 #48428subarumicke1
DeltagareEn rolig diskution om hur man får 300 hk och om det håller???
Jag började 2000 med TCS att ta fram lämpliga och olika trimkitt till Imprezan och vill man ha 300 hk ärlig så måste man byta följande
1.Turbo
2.Intercooler
3.Soppapump
4.Bränsletrycksregulator
5.Avg system
6.Bygga om styrelektroniken
7.Unichipp+mappningNär vi tog fram följande kitt så valde vi en uppgraderings turbo TCS Produkts,Unichipp för det räcker till C:a 340 hk och är det billigaste alternativet.Man kan givetvis sätta dit ett Tex…Gems eller Motech sprut men då skenar priset i väg och det är inte nödvändig för att få 300 hk
Det jag menar är att om man köper en bilsterio för 10000 kr med massor av balla funktioner så bör man ju ha slutsteg,högtalare osv… för att det ska matcha har man ett par pissiga org högtalare LADA i så låter det lika med en sterio för 500 kr ludmässigt
Ja men hur beter sig bilen då om man har utgått från en org…. bil????
1.Kopplingen börjar snart att slira bör förstärk omg… (tryckplatta,räcker för vanlig gatåka ska man åka bana rejsa bör man även byta lamell )
2.Bromsar fram blev vist för klena
3.Bussningarna i bakvagnen,framvagnen blev vist kassa=Bilen ormarsig fram (håll i ratten!!!)Sen så kan man ju kompletera vidare med väghållningskitt mätare osv…. men är ej behövligt för relevant gatkörning
Jag ville ha mer en 300 hk oj nu börjar det vist knaka i vxl…. Suck org ….. drevsattsen håller inte, har pajjat 3 vxl… pratar av erfarenhet, (suck hål i plånboken igen 🙁 ska man upp till 350 hk ärliga så måste man byta kolvar,vevstakar osv…
Vilket företag man en anlitar så är det dyrt att trimma det jag tycker är det bästa steget man kan göra är TCS steg 2 trim=Byta avg…… bygga om org styrelektronik (Chippa) 250-260 hk samnt sattsa på en bussnings satts det kostar runt C:a 20000-24000 där i mellan bilen går bra och det mesta håller!!!! börjar man gå vidare där i från så är varje hästkrafft dyr,men spännande!? jag är tyvärr för dum för att stanna på ett steg 2 kitt själv, men det finns säkert någon som är klok nog att stanna där
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.