Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1938
    Robban25
    Deltagare

      Hallå.

      Jag satte i min Dawes idag och hade den på max utskruvad. Ändå laddar bilen 2 psi!!!
      Hur mycket är 1 psi omräknat till bar? Vill ju helst inte att motorn ska explodera 🙁
      Hur mycket bör man ladda på en motor som är original invändigt?

      MVH/Robban

      BlåSubbaiSkåne

      #48006
      Mange
      Deltagare

        14.5PSI är 1 bar

        #48007
        Robban25
        Deltagare

          Ok, men hur många bar tål en original morot då?
          Kan jag ligga på 2psi eller är det på tok för mycket??

          BlåSubbaiSkåne

          #47994
          Subbahenke
          Deltagare

            DU måste nog skilja lite mer noggrant på PSI och Bar
            En orginal subarumotor skall inte laddas med mer än MAX 1,3Bar
            1,3Bar=18,85 PSI. 2PSI låter vansinnigt konstigt….

            Mvh Henke

            #48008
            Robban25
            Deltagare

              Tycker att det är mycket märkligt att min dawes är fullt utskruvad men ändå laddar bilen så mycket.
              Får kanske skruva ner wastegaten lite eller?

              BlåSubbaiSkåne

              #48009
              Robban25
              Deltagare

                Turbotrycksmätaren jag har är en Autometer Phantom och på den så laddar bilen 2psi. Hur mycket är det då?
                Bilen går som en skållad råtta iallafall. Har kollat alla slangar och där är inga läckage eller veck!

                BlåSubbaiSkåne

                #48010
                Robban25
                Deltagare

                  Hahaha… Jag är ju jäkligt yr i bollen!! 🙂
                  Jag menar förståss att turbon laddar 20psi! Inte 2psi.
                  Förstår att ni tyckte att det lät konstigt… hehe

                  Men om den nu laddar 20psi.. Är det för mycket eller går det bra?

                  BlåSubbaiSkåne

                  #48011
                  Robban25
                  Deltagare

                    Tackar för svaret. För det första.. Jag vet inte om jag har kopplat in dawesen rätt. Nu sitter den ansluten till wastegaten samt T-korset. Är detta rätt?

                    Jag har skruvat ner trycket på wastegaten lite till nu, nu står den lägre än innan jag monterade dawesen. Nu laddar den ca 17-18psi men laddtrycket åker upp till 20-21psi precis när jag trampar på fullt i ex. 3’ans växel. Därefter går det ner till ca 17-18psi. Fick fuelcut en gång innan jag skruvade ner wastegaten. Nu bryter den inte mer.
                    Borde det inte vara ganska säkert att köra så som jag har det nu iom. att det inte blir fuelcut?

                    MVH/Robban

                    BlåSubbaiSkåne

                    #48012
                    Robban25
                    Deltagare

                      Turbo nippeln ja! Var i helskotta sitter den? Detn kan ju inte sitta på turbon eller?

                      BlåSubbaiSkåne

                      #48013
                      Robban25
                      Deltagare

                        Nu har jag sett hur det ser ut. Jag ska ju plocka väck t-korset helt o hållet.
                        Får prova detta imorgon, det är ju som sagt ganska mörkt ute nu!! 🙂

                        Får tacka för all hjälp…

                        MVH/Robban

                        BlåSubbaiSkåne

                        #47987
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Sätt den mellan utsläppet på turbon och nippel på wastegateklockan, blanda inte in t-kors, solenoider och annat löst skrot.

                          Inmatning från turbon till den “raka” änden på Dawesen, utlopp till klockan från den vinklade änden.

                          Inte svårare än så.

                          /J

                          Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                          Banträffsansvarig SSI

                          12,726 @ 177,17 😀

                          #48014
                          Robban25
                          Deltagare

                            Nä, det var ju inte svårare än så!! 🙂
                            Körde precis bort till gamla Postens lokaler, där fanns gott om ljus så att jag kunde se vad jag gjorde.
                            Kopplade in dawesen enligt SAM’s beskrivning och TjooooooHoooooo vad det går nu!! 😀 😀 Nu laddar den ca 16psi och trycket finns där hela tiden. Precis så jag ville ha det.
                            Nu gäller det att spara på högerfoten… Annars vill man väl snart ha mer, och då blir det dyrt!! 🙂

                            Lyckades även få flickvännen att stå o frysa utanför lägenheten (oops) hon hade inga nycklar.. Tur att jag nu har en snabb bil så att jag kunde komma hem snabbt och låsa upp! hehe

                            Får ta o tacka för all hjälp. Vad vore en Subaru utan SSI??? 🙂

                            BlåSubbaiSkåne

                            #47988
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Är det någon mer som sett detta?
                              Det låter lite underligt då det egentligen inte borde spela någon roll om man släpper gasen vid 16 psi istället för 14…det som däremot spelar roll är om man får problem med spikningar och avgastemperatur pga för högt laddtryck – men jag vill påstå att håller man sig under laddtrycksspärren så skall det inte vara något problem.

                              Se upp med “ofixade” Dawes:ar dock – pyshålet på ventilen SKALL vara 1,5 mm på bilar med standardturbo, annars får man se upp med gaspedalen, trycket skjuter i höjden redan vid väldigt lite gas (Bad Thing ™ ).

                              Har ni oväsen vid gassläpp skulle jag tippa på att det är något annat som spökar – skramliga värmesköldar kanske? Den på uppipen har varit trasig på de flesta bilar jag kikat på (den sitter med en ynka svetspärla på flänsen mot turbon).

                              /J

                              Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                              Banträffsansvarig SSI

                              12,726 @ 177,17 😀

                              #47989
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                På min bil löstes detta medelst ett nytt grenrör + uppipe. 😀
                                Jättebilligt. 😉

                                /J

                                Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                                Banträffsansvarig SSI

                                12,726 @ 177,17 😀

                                #48015
                                Robban25
                                Deltagare

                                  Har nu kört bilen till och från jobbet och har inte hört ett enda litet konstigt ljud.
                                  Bilen pinnar på som tusan utan problem. Kan nämna att jag har Ferrita 3″ inkl dp med inbyggd racekat. Samt ett Unifilter i boxen.
                                  Kör alltid på 98oktan.

                                  Tror inte heller att det är några problem att köra med 16-17psi sålänge inte bränslet bryter.

                                  Men för säkerhets skull så kommer jag att få bilen Unichippad inom en snar framtid. 🙂

                                  BlåSubbaiSkåne

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.