SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor PSI-BAR????

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1938
    Robban25
    Deltagare

    Hallå.

    Jag satte i min Dawes idag och hade den på max utskruvad. Ändå laddar bilen 2 psi!!!
    Hur mycket är 1 psi omräknat till bar? Vill ju helst inte att motorn ska explodera 🙁
    Hur mycket bör man ladda på en motor som är original invändigt?

    MVH/Robban

    BlåSubbaiSkåne

    #48006
    Mange
    Deltagare

    14.5PSI är 1 bar

    #48007
    Robban25
    Deltagare

    Ok, men hur många bar tål en original morot då?
    Kan jag ligga på 2psi eller är det på tok för mycket??

    BlåSubbaiSkåne

    #47994
    Subbahenke
    Deltagare

    DU måste nog skilja lite mer noggrant på PSI och Bar
    En orginal subarumotor skall inte laddas med mer än MAX 1,3Bar
    1,3Bar=18,85 PSI. 2PSI låter vansinnigt konstigt….

    Mvh Henke

    #48008
    Robban25
    Deltagare

    Tycker att det är mycket märkligt att min dawes är fullt utskruvad men ändå laddar bilen så mycket.
    Får kanske skruva ner wastegaten lite eller?

    BlåSubbaiSkåne

    #48009
    Robban25
    Deltagare

    Turbotrycksmätaren jag har är en Autometer Phantom och på den så laddar bilen 2psi. Hur mycket är det då?
    Bilen går som en skållad råtta iallafall. Har kollat alla slangar och där är inga läckage eller veck!

    BlåSubbaiSkåne

    #48010
    Robban25
    Deltagare

    Hahaha… Jag är ju jäkligt yr i bollen!! 🙂
    Jag menar förståss att turbon laddar 20psi! Inte 2psi.
    Förstår att ni tyckte att det lät konstigt… hehe

    Men om den nu laddar 20psi.. Är det för mycket eller går det bra?

    BlåSubbaiSkåne

    #48011
    Robban25
    Deltagare

    Tackar för svaret. För det första.. Jag vet inte om jag har kopplat in dawesen rätt. Nu sitter den ansluten till wastegaten samt T-korset. Är detta rätt?

    Jag har skruvat ner trycket på wastegaten lite till nu, nu står den lägre än innan jag monterade dawesen. Nu laddar den ca 17-18psi men laddtrycket åker upp till 20-21psi precis när jag trampar på fullt i ex. 3’ans växel. Därefter går det ner till ca 17-18psi. Fick fuelcut en gång innan jag skruvade ner wastegaten. Nu bryter den inte mer.
    Borde det inte vara ganska säkert att köra så som jag har det nu iom. att det inte blir fuelcut?

    MVH/Robban

    BlåSubbaiSkåne

    #48012
    Robban25
    Deltagare

    Turbo nippeln ja! Var i helskotta sitter den? Detn kan ju inte sitta på turbon eller?

    BlåSubbaiSkåne

    #48013
    Robban25
    Deltagare

    Nu har jag sett hur det ser ut. Jag ska ju plocka väck t-korset helt o hållet.
    Får prova detta imorgon, det är ju som sagt ganska mörkt ute nu!! 🙂

    Får tacka för all hjälp…

    MVH/Robban

    BlåSubbaiSkåne

    #47987
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Sätt den mellan utsläppet på turbon och nippel på wastegateklockan, blanda inte in t-kors, solenoider och annat löst skrot.

    Inmatning från turbon till den “raka” änden på Dawesen, utlopp till klockan från den vinklade änden.

    Inte svårare än så.

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #48014
    Robban25
    Deltagare

    Nä, det var ju inte svårare än så!! 🙂
    Körde precis bort till gamla Postens lokaler, där fanns gott om ljus så att jag kunde se vad jag gjorde.
    Kopplade in dawesen enligt SAM’s beskrivning och TjooooooHoooooo vad det går nu!! 😀 😀 Nu laddar den ca 16psi och trycket finns där hela tiden. Precis så jag ville ha det.
    Nu gäller det att spara på högerfoten… Annars vill man väl snart ha mer, och då blir det dyrt!! 🙂

    Lyckades även få flickvännen att stå o frysa utanför lägenheten (oops) hon hade inga nycklar.. Tur att jag nu har en snabb bil så att jag kunde komma hem snabbt och låsa upp! hehe

    Får ta o tacka för all hjälp. Vad vore en Subaru utan SSI??? 🙂

    BlåSubbaiSkåne

    #47988
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Är det någon mer som sett detta?
    Det låter lite underligt då det egentligen inte borde spela någon roll om man släpper gasen vid 16 psi istället för 14…det som däremot spelar roll är om man får problem med spikningar och avgastemperatur pga för högt laddtryck – men jag vill påstå att håller man sig under laddtrycksspärren så skall det inte vara något problem.

    Se upp med “ofixade” Dawes:ar dock – pyshålet på ventilen SKALL vara 1,5 mm på bilar med standardturbo, annars får man se upp med gaspedalen, trycket skjuter i höjden redan vid väldigt lite gas (Bad Thing ™ ).

    Har ni oväsen vid gassläpp skulle jag tippa på att det är något annat som spökar – skramliga värmesköldar kanske? Den på uppipen har varit trasig på de flesta bilar jag kikat på (den sitter med en ynka svetspärla på flänsen mot turbon).

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #47989
    SecretAgentMan
    Deltagare

    På min bil löstes detta medelst ett nytt grenrör + uppipe. 😀
    Jättebilligt. 😉

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #48015
    Robban25
    Deltagare

    Har nu kört bilen till och från jobbet och har inte hört ett enda litet konstigt ljud.
    Bilen pinnar på som tusan utan problem. Kan nämna att jag har Ferrita 3″ inkl dp med inbyggd racekat. Samt ett Unifilter i boxen.
    Kör alltid på 98oktan.

    Tror inte heller att det är några problem att köra med 16-17psi sålänge inte bränslet bryter.

    Men för säkerhets skull så kommer jag att få bilen Unichippad inom en snar framtid. 🙂

    BlåSubbaiSkåne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.