Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #913
    thorlake
    Deltagare

      Goder em!

      Jag har blivit erbjuden att köpa en komplett dumpventil med “tratt” “med gött pysljud” som använts 400 mil för 900:-.
      Jag har ännu inte fått reda på märket.

      Fråga 1. Är det ok att montera en sådan på en MY05 WRX utan att modda om mera? Krävs det mera bygg för att den inte skall ställa till något?

      Fråga 2. Är priset bra?

      Fråga 3. Är den svår att skruva dit? (För en svensson under huven)

      Tackar!

      /J

      #41224
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Goder em!Jag har blivit erbjuden att köpa en komplett dumpventil med “tratt” “med gött pysljud” som använts 400 mil för 900:-.Jag har ännu inte fått reda på märket.Fråga 1. Är det ok att montera en sådan på en MY05 WRX utan att modda om mera? Krävs det mera bygg för att den inte skall ställa till något?Fråga 2. Är priset bra?Fråga 3. Är den svår att skruva dit? (För en svensson under huven)Tackar!/J

        1. Det är oftast inte något problem, soppaförbrukningen kan gå upp, mest för att folk åker och provocerar dumpen med gasfoten. 😉

        2. Omöjligt att veta om man inte vet vilken ventil det är.

        3. Standardventilen sitter flänsmonterad på IC:n, i stort sett alla standardaddumpar är för rörmontage…vilket innebär att man åker på att rodda ihop en fläns med lämpligt rör på, och lite slang, slangklämmor etc.
        Det korta svaret är, det beror på om det är en ventil specifikt till Imprezan (till rätt årsmodell med), annars blir det mera jobb.

        /J

        #41227
        thorlake
        Deltagare

          Tackar för ett mycket informativt svar!

          Jag köper skiten. Det var iaf rätt årsmodell och just för imprezan tydligen och suttit på en likadan kärra. (nästan).
          Dumpen hette visst någe med “Forge…”.
          Den hade betingat ett inköpsvärde på 2400 spänn så 900 lät ju ok.

          Jag lovar att inte provocera allt för mycket. 😉

          /Mr J

          #41232
          Niklas
          Deltagare

            Har Forge tratt på sina dumpar? Inte på den atmosfäriska jag sett, men det är kanske äldre modell.

            Priset ligger rätt när det handlar om en begagnad Forge. Har köpt två för 1000kr/st.

            Om den inte passar bolt on så se till att få med alla prylar/slangar/grejor till dumpen.

            #41230
            m_thread
            Deltagare

              Fråga 1: Tillför en atmosfärisk dump något i effektväg, eller är det endast ljudeffekten man är ute efter?

              Fråga 2: Påverkar inte en atmosfärisk dump ECU:ns funktion, det försvinner ju liksom tryck som annars returnerats i systemet?

              Fråga 3: Tröttnar man inte rätt fort på pysljudet?

              På STi:n så är det lite pysljud med orginaldumpen, men det är så lågt att det inte stör, det hörs troligen inte ens på utsidan av bilen.

              /Fredrik

              #41225
              OzO
              Deltagare

                Tipsar om inlägg i :::>>> mini-FAQ 🙂

                _______________________________________________________________________________
                ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                #41231
                m_thread
                Deltagare

                  Hmm, tyckte väl att jag läst om det där med ECU:n nånstans 🙂

                  Men kan inte någon med atmosfärisk dump kommentera min fråga 3?
                  Hur ballt är ljudet igentligen efter 3000 mil?

                  /Fred

                  #41226
                  OzO
                  Deltagare

                    Men kan inte någon med atmosfärisk dump kommentera min fråga 3? Hur ballt är ljudet igentligen efter 3000 mil?/Fred

                    Jag har tröttnat. Iofs är min alldeles för “löst” inställd, dvs den pyser vid minsta släpp på pedalen. Det är väldig boyracer-stämpel på det… men andra tycker säkert det är asballt. 🙂

                    Men lite pys gör inget… men jag har tröttnat på PYYYYYYYYYYYYYYYYSSSSSSSSSSSSCH!

                    _______________________________________________________________________________
                    ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                    #41233
                    Niklas
                    Deltagare

                      Fråga 1: Tillför en atmosfärisk dump något i effektväg, eller är det endast ljudeffekten man är ute efter?

                      Fråga 2: Påverkar inte en atmosfärisk dump ECU:ns funktion, det försvinner ju liksom tryck som annars returnerats i systemet?

                      Fråga 3: Tröttnar man inte rätt fort på pysljudet?

                      Svar 1: Majoriteten monterar en dumpventil (gärna med tratt/högtalarsystem/megafon/tenor) för att få ett tufft ljud. Dessa hade lika bra klarat sig med en återcirkulerande dump.
                      Man bör dessutom göra rent en atmosfärisk dump då och då, gärna oftare än man kör bilen till service. Detta för att smutspartiklar letar sig in i mekaniken.

                      Svar 2: Då en atmosfärisk dump släpper ut luften ur systemet istället för att skicka tillbaka det kommer motorns styrsystem tro att denna luft har förbrukats och skickar då på mer bensin. Denna överflödiga bensin kan i värsta fall åka ut genom avgassystemet och antändas i downpipe eller mellanrör vilket medför att eventuell katalysator kan brinna upp (läs: förstöras).

                      Svar 3: Omöjligt för andra att säga om du blir störd eller ej. Många tycker att det är ett tufft ljud. Många tycker om att det låter flera kilometer från bilen. Själv är jag nöjd att jag hör det själv vilket min återcirkulerande dump gör.

                      #41234
                      Niklas
                      Deltagare

                        Jag har tröttnat.

                        Skall vi byta? 🙂

                        #41228
                        thorlake
                        Deltagare

                          Ah,
                          Fick lite mer info…(Läste mailet jag fick lite långsammare)
                          Det är en “Bolt on” och återcirkulerande pysare som jag handlat.
                          Lite begreppsförvirring där tidigare.

                          Tack för alla braiga svar iaf. Den ligger i posten as we speak…
                          Mig vänta spännt! 🙂

                          /J

                          #41229
                          thorlake
                          Deltagare

                            Monterat å klart!
                            Var lite pillipill å svordomar, men den skruvades dit till slut.

                            Jevligt nöjd med ljudet.
                            Hörs inte alls vid normal körning, men brassar man på då nyser den ordentligt. Riktigt bra!

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.