› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Pysventil?
- Detta ämne har 11 svar, 1,331 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
thorlake.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2005 kl. 10:57 #913
thorlake
DeltagareGoder em!
Jag har blivit erbjuden att köpa en komplett dumpventil med ”tratt” ”med gött pysljud” som använts 400 mil för 900:-.
Jag har ännu inte fått reda på märket.Fråga 1. Är det ok att montera en sådan på en MY05 WRX utan att modda om mera? Krävs det mera bygg för att den inte skall ställa till något?
Fråga 2. Är priset bra?
Fråga 3. Är den svår att skruva dit? (För en svensson under huven)
Tackar!
/J
1 november, 2005 kl. 11:53 #41224SecretAgentMan
DeltagareGoder em!Jag har blivit erbjuden att köpa en komplett dumpventil med ”tratt” ”med gött pysljud” som använts 400 mil för 900:-.Jag har ännu inte fått reda på märket.Fråga 1. Är det ok att montera en sådan på en MY05 WRX utan att modda om mera? Krävs det mera bygg för att den inte skall ställa till något?Fråga 2. Är priset bra?Fråga 3. Är den svår att skruva dit? (För en svensson under huven)Tackar!/J
1. Det är oftast inte något problem, soppaförbrukningen kan gå upp, mest för att folk åker och provocerar dumpen med gasfoten. 😉
2. Omöjligt att veta om man inte vet vilken ventil det är.
3. Standardventilen sitter flänsmonterad på IC:n, i stort sett alla standardaddumpar är för rörmontage…vilket innebär att man åker på att rodda ihop en fläns med lämpligt rör på, och lite slang, slangklämmor etc.
Det korta svaret är, det beror på om det är en ventil specifikt till Imprezan (till rätt årsmodell med), annars blir det mera jobb./J
1 november, 2005 kl. 12:04 #41227thorlake
DeltagareTackar för ett mycket informativt svar!
Jag köper skiten. Det var iaf rätt årsmodell och just för imprezan tydligen och suttit på en likadan kärra. (nästan).
Dumpen hette visst någe med ”Forge…”.
Den hade betingat ett inköpsvärde på 2400 spänn så 900 lät ju ok.Jag lovar att inte provocera allt för mycket. 😉
/Mr J
1 november, 2005 kl. 12:18 #41232Niklas
DeltagareHar Forge tratt på sina dumpar? Inte på den atmosfäriska jag sett, men det är kanske äldre modell.
Priset ligger rätt när det handlar om en begagnad Forge. Har köpt två för 1000kr/st.
Om den inte passar bolt on så se till att få med alla prylar/slangar/grejor till dumpen.
1 november, 2005 kl. 13:26 #41230m_thread
DeltagareFråga 1: Tillför en atmosfärisk dump något i effektväg, eller är det endast ljudeffekten man är ute efter?
Fråga 2: Påverkar inte en atmosfärisk dump ECU:ns funktion, det försvinner ju liksom tryck som annars returnerats i systemet?
Fråga 3: Tröttnar man inte rätt fort på pysljudet?
På STi:n så är det lite pysljud med orginaldumpen, men det är så lågt att det inte stör, det hörs troligen inte ens på utsidan av bilen.
/Fredrik
1 november, 2005 kl. 13:41 #41225OzO
Deltagare1 november, 2005 kl. 13:52 #41231m_thread
DeltagareHmm, tyckte väl att jag läst om det där med ECU:n nånstans 🙂
Men kan inte någon med atmosfärisk dump kommentera min fråga 3?
Hur ballt är ljudet igentligen efter 3000 mil?/Fred
1 november, 2005 kl. 13:55 #41226OzO
DeltagareMen kan inte någon med atmosfärisk dump kommentera min fråga 3? Hur ballt är ljudet igentligen efter 3000 mil?/Fred
Jag har tröttnat. Iofs är min alldeles för ”löst” inställd, dvs den pyser vid minsta släpp på pedalen. Det är väldig boyracer-stämpel på det… men andra tycker säkert det är asballt. 🙂
Men lite pys gör inget… men jag har tröttnat på PYYYYYYYYYYYYYYYYSSSSSSSSSSSSCH!
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::1 november, 2005 kl. 13:58 #41233Niklas
DeltagareFråga 1: Tillför en atmosfärisk dump något i effektväg, eller är det endast ljudeffekten man är ute efter?
Fråga 2: Påverkar inte en atmosfärisk dump ECU:ns funktion, det försvinner ju liksom tryck som annars returnerats i systemet?
Fråga 3: Tröttnar man inte rätt fort på pysljudet?
Svar 1: Majoriteten monterar en dumpventil (gärna med tratt/högtalarsystem/megafon/tenor) för att få ett tufft ljud. Dessa hade lika bra klarat sig med en återcirkulerande dump.
Man bör dessutom göra rent en atmosfärisk dump då och då, gärna oftare än man kör bilen till service. Detta för att smutspartiklar letar sig in i mekaniken.Svar 2: Då en atmosfärisk dump släpper ut luften ur systemet istället för att skicka tillbaka det kommer motorns styrsystem tro att denna luft har förbrukats och skickar då på mer bensin. Denna överflödiga bensin kan i värsta fall åka ut genom avgassystemet och antändas i downpipe eller mellanrör vilket medför att eventuell katalysator kan brinna upp (läs: förstöras).
Svar 3: Omöjligt för andra att säga om du blir störd eller ej. Många tycker att det är ett tufft ljud. Många tycker om att det låter flera kilometer från bilen. Själv är jag nöjd att jag hör det själv vilket min återcirkulerande dump gör.
1 november, 2005 kl. 14:00 #41234Niklas
DeltagareJag har tröttnat.
Skall vi byta? 🙂
1 november, 2005 kl. 16:30 #41228thorlake
DeltagareAh,
Fick lite mer info…(Läste mailet jag fick lite långsammare)
Det är en ”Bolt on” och återcirkulerande pysare som jag handlat.
Lite begreppsförvirring där tidigare.Tack för alla braiga svar iaf. Den ligger i posten as we speak…
Mig vänta spännt! 🙂/J
2 november, 2005 kl. 16:50 #41229thorlake
DeltagareMonterat å klart!
Var lite pillipill å svordomar, men den skruvades dit till slut.Jevligt nöjd med ljudet.
Hörs inte alls vid normal körning, men brassar man på då nyser den ordentligt. Riktigt bra! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.