Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #519
    qwerty
    Deltagare

      Först och främst vill jag rikta ett stort tack för en skitbra hemsida (särskilt forumet, och de personer som där alltid levererar hyfsat seriösa frågor/svar). Blev intresserad av Impreza i höstas och hur det nu blev så införskaffades en -98 GT. Då varken jag eller frun ens suttit i en Subaru tidigare så kan ni ju ana lyckan… >Nå hur som helst över till mina funderingar.
      Det är kallare än -10. jag laddar från låga varv (omkörning på landsväg). Från 2500 till 3500 varv får jag “ryckningar” där motorn under en stund dör. Mitt intryck är att “fuel-cut;en” går in pga högt laddtryck. Upplevelsen är att det blir värre ju kallare det är vilket kanske styrker föregående tes. Till saken hör att om jag kör ordentligt med bilen dvs håller den över 4000 varv är det inga problem utan den andas hur bra som helst. (Bilen kommer ursprungligen från tyskland och ska vara orginal).
      Frågor?

      1: Har någon en uppfattning om vad som kan vara felet?

      2: Kan det vara så att den ursprunglige muppen som ägt bilen släng i något tvivelaktigt chips som ökar laddtrycket och hur ser jag det?

      3: Finns det ingen som kan lägga ut en länk på en filmsnutt där en impreza spöar en afrikansk raggarbil med stora bakdäck?

      Med förhoppning om att SAM inte ska svara att större turbo är lösningen på alla tre frågorna…
      😉

      #38446
      Blocken
      Deltagare

        >
        >Med förhoppning om att SAM inte ska svara att större turbo är
        >lösningen på alla tre frågorna…
        >;-)

        ***********************

        Nej då, SAM kommer svara att en Dawes Device löser allt :D:P:) (Vilket den självklart gör)

        #38443
        SecretAgentMan
        Deltagare

          SGM instämmer med tidigare mupp, gör rent solenoiden till att börja med. Fenomenet är iofs inte ett ovanligt sådant – om man bytt avgassystem – vilket inte var gjort välan? 🙂

          Men lösningen på alla problem är större turbo och högt laddtryck. 😀

          /J

          #38448
          qwerty
          Deltagare

            Kul att kunna få lite hjälp…

            Jag hade inga planer att göra mig lustig över SAM. Det jag menade var att grundplanen är att behålla denna bil orginal och skruva så lite som möjligt. Men man är ju inte mer än kille och det vattnas ju i munnen så fort man börjar läsa om alla skojiga tillbehör, Dawes, Downpipe, rejäl turbo, grovt stuprör, filter, ommappning samt mätare och styrenheter i hytten som får julgranen att blekna… Nej bilen ska förbli orginal.Laddtrycksmätare känns dock som man hade velat ha.

            Solenoiden pratar vi då om wastegaten eller? hittade nåt på engelska sidan om den och ska prova rengöra. Känns dock som det är en hyfsat digital varelse som skall brukas vid gasuppsläpp och inte ska gå in precis när bilen börjar ladda och bli kul. Pysventil som kärvar låter i mina öron som felet. men var fan hittar jag dom och framför allt hur kalibreras en sån?

            Har provat nolla ecu;n då jag tänkte att den kanske fått hicka när den kom från varma tyskland till kalla norrbotten men jag gjorde väl fel för jag märkte då ingen skillnad på någonting…

            Superchip tar bort fuel cut. OK skönt att höra då är den inte chippad (under förutsättning att det är fuel-cu`t´n den som spökar).

            Afrikanska raggarbilar. Har några kompisar som fortfarande brinner för cui (och då muskelbilar från slutet -60 början -70) och det vore kul att visa en liten japansk rallybil byggd för att köras allt annat än rakt fram även hålla stenålderteknologin stången. (har sett en bild på det jag tror är “silverpilen” insteagad och klar mot nån med feta slicks)

            Tack och man känner sig välkommen (frun är inte lika impad 🙁 över den tid man kan lägga ned på ett forum…)

            #38444
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Jag skojade bara lite med Ghoofy här uppe.. 😉

              Följ vaakumslangarna från turbo/wastegateklocka så kommer du till en liten cylinder som sitter fastbultad på höger fjäderbenstorn – det är solenoiden. 🙂

              Bromsrengöring fungerar bra att göra rent med.

              Ett tips kan vara att byta slangarna här med (missa inte den lilla kulan som sitter mellan t-kors och turbon bara).

              /J

              #38454
              Niklas
              Deltagare

                Välkommen!

                Innebär “skall vara orginal” att den är orginal eller att du inte vet mer om bilen/motorn än vad säljaren sa? Om man inte har riktigt koll på bilar (som jag tex) så kan det ju sitta en Dawes device monterad utan att man förstår vad det är och denna kan vara inställd på för högt laddtryck.

                Just det du skriver (kall luft (ca -10) och 3000-3500rpm) är optimala förhållanden för att få så högt laddtryck så möjligt. Om bilen ligger på gränsen så kan detta säkerligen medföra att den går över gränsen till fuel cut.

                EDIT: Skrev men glömde posta mitt inlägg för 2h sedan…nu har säkert bättre info kommit. 😛

                #38449
                qwerty
                Deltagare

                  😀 Fan vad glad man blir då folk engagerar sig.

                  Med orginal menar jag vad säljaren/importören säger samt vad jag kan leda mig fram till med egna ögon och öron. Min erfarenhet av impreza är noll och intet, men bilen är inte “sönderskruvad” utan allt som jag kan se är orginal: avgas, orginalstereo, dimljus mm

                  Ska lusläsa alla djävla kvitton och servicar och se om jag hittar nåt misstänkt samt rengöra solenoiden så får jag se.

                  Alien misstänker du alltså att det kan sitta en Dawes utan att man gjort nått annat? (En ägare före mig en dam men hon kan ju ha haft en son…)

                  #38455
                  Niklas
                  Deltagare

                    qwerty: Nej, jag tvivlar på det. Men det skulle kunna vara en anledning till om man har ett sånt problem. Jag skulle kolla upp det som Jall skrev om.

                    #38447
                    skytiskapilen
                    Deltagare

                      Mina erfarenheter av feulcuten är inte många men klart lätta att komma ihåg. Undrar om det verkligen är den som du känner av. En feulcut känns så kraftigt att man tror man kört på en cementsugga eller glömt att lossa aktertampen.

                      Lite fler alternativ: Kan kanske vara nåt simpelt som tändstift eller tändkablar? Eller dålig jordning?

                      /Andreas
                      http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                      – Original Gangster –

                      #38450
                      qwerty
                      Deltagare

                        🙁
                        Har nu haft lös solenoiden sprayat i bromsrengöring (Kväronpäron eller vad det hette)samt juckat med solenoiden som en kanin… blåste och sög i slangarna vilket gick utomordentligt åt alla håll?

                        Den lilla kulan SAM nämner mellan T-kors och wastegate förbryllar dock, såvida vi inte pratar om att det ska rulla en liten kula i slangstumpen:o

                        Den backventil som JALL tipsade om gäckar mig fortfarande (hänger den ihop med SAM´s kula?)

                        Det sitter något som i mitt tyckande skulle kunna vara en backventil vit plast men med skumgummi runt. Hittar inget i handboken om vad det är och den går utmärkt att blåsa åt bägge håll, kan det vara denna du menade JALL?

                        Problemet kvarstår alltså fortfarande. Nu är det noll grader och det är samma trubbel som förut när det börjar ladda “slår hela motorn av” under en knapp sekund. drar jag från lägre varvtal återkommer detta med ca 250rpm´s mellanrum dvs vid 3000, 3250, 3500, 3750. samt att den “nyser” när den dör.

                        Får väl byta alla slangar och skit(läs tändstift) sen men tiden medgav inte riktigt nu. (dom ser väl rätt ok ut men då har man ju eliminerat det också).

                        #38445
                        OzO
                        Deltagare

                          >Den lilla kulan SAM nämner mellan T-kors och wastegate
                          >förbryllar dock, såvida vi inte pratar om att det ska rulla en
                          >liten kula i slangstumpen

                          Den lilla “kulan” är en något avlång liten “kula” med ett hål i mitten och kallas restriktor. Den skall inte rulla någonstans utan skall ha något större diameter än innerdiamtern på slangen för att sitta fast.

                          _______________________________________________________________________________
                          ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::

                          #38451
                          qwerty
                          Deltagare

                            🙂 OK då har vi rett ut den “lilla kulan” tack!

                            #38452
                            qwerty
                            Deltagare

                              JALL är kung:-)

                              Fick en ny backventil och monterade denna (flöde mot motor tror jag) och nu är allt soligt och glatt igen…

                              Tack;)

                              #38453
                              Yaskin
                              Deltagare

                                HALLÅ!!

                                Jag blir SÅ förbryllad nu… var sitter denna backventil, eller kula i gentligen? mellan WG och t-kors, eller mellan kompressorhus och t-kors eller för/efter solenoiden??

                                Det är för fasen inget tryck i min bil!! Jag har dessutom INTE hittat någon kula eller backventil NÅNstans!!

                                Snälla hjälp mig! Är det någon som har en bild eller nåt?

                                Mvh Andreas

                                ;( ;(

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.