SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt rassel, skrap, från turbon?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    yngwie
    Deltagare

som topic lyder, så har jag fått ett skrapande ljud vid acceleration.
      ljudet kmr bara när jag drar ur bilen (sti 04) på växlarna när turbon börjar mata, först de susande ljudet som de ska vara, men sedan ett skrapande, rassel ljud låter inte som de ska göra :\ bilen har rullat ca 3500 mil, vet inte hur jag förklarar.. hoppas någon förstår..

lunkan
      Deltagare

Det är ingen värmelåt som lever rövare? Turbon borde inte låta ok först o sen börja rassla då borde den göra det hela tiden, det kan inte vara armen som går till WG klockan som för lite oljud det gör min ibland.

yngwie
        Deltagare

okej, faktist så tänkte jag på att de kunnde kanske vara plåten runt turbon, de låter inge skojj iaf.. 😐 ingen fler som haft samma probs?

neriksson666
          Deltagare

som din beskrivning av problemet så har jag ett liknande ljud…
            dock så tror jag att jag har lokaliserat ljudet och det var en värmeplåt
            som lever jävulen (gt-00)

yngwie
            Deltagare

jasså skummt, hm ja man får väll dra sig under bilen å se om de är nå lös plåt där, 😛

SecretAgentMan
              Deltagare

Den plåten som oftast är problemet sitter runt pipan som går upp till turbon, och har du värmeskölden kvar runt turbon så är den bultad i just denna…

Med andra ord – det kan vara småjävligt om man inte är händig och kan skruva bort lite pryttlar för att isolera just skölden runt den s.k ”uppipen”.

/J

SecretAgentMan
                Deltagare

…men värmesköldsgnissel är inget man brukar höra under gaspådrag, det är mer en irritationspryl när man sitter på tomgång eller åker lugnt med rutorna nere.

Kommer oljudet med laddtrycket så är det antingen turbon som är trött på livet, eller någon skum tryckläcka – är du inte mekvan själv, och saknar polare som vet vad de pysslar med – ta bilen till verkstaden och låt dem lyssna lite. 🙂

/J

yngwie
                  Deltagare

okej på sådant vis, nae du jag är ingen van mekaniker faktist, närmaste subaru handlare ligger 13 mil bort 😛 tycker de nästan låter lite orimligt att turbon skulle vara slut efter så lite mil? bilen går ju fortfarande riktigt bra, jag har nog inget val än å fara till en verkstad. vilket är umeå 🙂

BVS-Robban
                    Deltagare

Sväng förbi en verkstad i din närhet och kasta in en påse bullar ! Ett vanligt fel (turbon slut, värmeplåt som rasslar osv osv) klarar en vanlig verkstad av att lyssna på 🙂

yngwie
                      Deltagare

ringde å pratade med en subaru verkstad om dom sa att mest troligt rörde det sej om nån värmeplåt som låg å skrapa,, eftersom de inte låter lika mkt när ja trampa fullt på 6ansväxel, då de inte blir samma belastning då..

Nyman
                        Deltagare

jag har också börjat höra ett liknande ljud på senaste tiden… de låter som kedjor som rasslar eller liknande men gasar jag på försvinner det.. hörs inget på tomgång häller.. med däremot som Jerry sa om stadskörning med rutorna nere hörs de mycket å ofta… även efter att man gasat upp till ex 90 å släpper gasen å mer eller mindre motorbromsar föär att sedan ge minimalgas för att hålla hastigheten, även vid sådan körning så hörs det? men de är plåten runt uppipen man ska kolla då alltså?

-= enough is enough =-

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.