SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning ratten sticker

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Stanley
    Deltagare

Om jag kör på snö och låter bilen gå loss utan att hålla i ratten(givetvis på en trafikfri plats) så vill ratten vrida sig rätt så kraftigt, typ ett kvarts varv medurs. Någon som vet vad det kan bero på? Normalt, eller är någon hjulinställning skum?

Har även lagt märke till att bilen är väldigt lynnig under inbromsning, kul kan man ju tycka då den blir lätt att styra in i kurvor och så, men lite läskigt när tjejen ska bromsa för rådjur på raksträcka och måste tokparera sladdar.

Kan det ha något samband med ovanstående fenomen kanske?

Tacksam för svar/P

RXY430
      Deltagare

Är du säker på att greppet är precis samma lika på både höger och vänster fram hjul?

Gissar lite vilt nu men antar att du kör vänsterstyrt då kanske det är viktfördelningen i bilen som gör så att vänsterdäcket bettar lite bättre och drar sig till ”höger”.

NickeH
        Deltagare

Ingående inbromsning låter det ju som bromsarna drar snett, men det kollar ju besiktingen så om den går igenom är det ju lugnt. Hade själv en gammal merca som drog jättesnett fram inte trevligt när man panikbromsade.

Stanley
          Deltagare

Är du säker på att greppet är precis samma lika på både höger och vänster fram hjul? Gissar lite vilt nu men antar att du kör vänsterstyrt då kanske det är viktfördelningen i bilen som gör så att vänsterdäcket bettar lite bättre och drar sig till ”höger”.

Nej säker är jag inte, testade idag igen och då drog den inte alls, kanske berodde på lutning på vägen eller nåt sånt 🙁

Stanley
            Deltagare

Ingående inbromsning låter det ju som bromsarna drar snett, men det kollar ju besiktingen så om den går igenom är det ju lugnt. Hade själv en gammal merca som drog jättesnett fram inte trevligt när man panikbromsade.

Tror inte den bromsar snett, men de kan väl inte testa bromsarna på rullar på besiktningen eftersom den är 4wd?
              Har kört mer på snö idag och får nog ändra mig lite. Vid helt raka inbromsningar är det inte så farligt, men minsta lilla vrid på ratten och sen broms så kommer ju häcken utfarandes.

Lefty
              Deltagare

1. Du ska hålla i ratten 🙂

2. Hur fort kör du när du testar det här ?

Stanley
                Deltagare

1. Du ska hålla i ratten :)2. Hur fort kör du när du testar det här ?

1: Jag brukar hålla i ratten, i kurvorna. På raksträckorna vilar jag upp mig 😀
                  2: Tja runt 60 km/h kanske.

Vio
                  Deltagare

Jag kan komma på ett par saker det kan vara..

1. Framdäcken är bra mycket bättre än bakdäcken, därför får bakänden sämre grepp än fram och stannar inte lika fort..

2. Lufttrycket i bakdäcken är på tok för högt, och däcken får därför felaktigt grepp..

3. Lufttrycket i bakdäcken är på tok för lågt, och däcken får därför felaktigt grepp..

4. Däcken är av dålig kvalitét, och du skulle kunna avhjälpa det här problemet med femton kilo sand över varje bakdäck (som bilmekanikern i Norge sa till mig om min lilla Corolla)..

5. Bilen har blivit smälld någongång och är ramsned och instabil, därför uppför den sig inte som den ska vid kraftiga inbromsningar..

Upplever du bilen som nervös vid något annat tillfälle?

Stanley
                    Deltagare

Jag kan komma på ett par saker det kan vara..1. Framdäcken är bra mycket bättre än bakdäcken, därför får bakänden sämre grepp än fram och stannar inte lika fort..2. Lufttrycket i bakdäcken är på tok för högt, och däcken får därför felaktigt grepp..3. Lufttrycket i bakdäcken är på tok för lågt, och däcken får därför felaktigt grepp..4. Däcken är av dålig kvalitét, och du skulle kunna avhjälpa det här problemet med femton kilo sand över varje bakdäck (som bilmekanikern i Norge sa till mig om min lilla Corolla)..5. Bilen har blivit smälld någongång och är ramsned och instabil, därför uppför den sig inte som den ska vid kraftiga inbromsningar..Upplever du bilen som nervös vid något annat tillfälle?

Hej, 1:an och 4:an är det inte och jag tror inte på 5:an heller. Jag vet inte om jag kanske överdriver problemet, jag tycker ju att bilen är väldigt lättbusad så att säga OM man vet vad man håller på med! Om jag skulle försöka få fram ett liknande beteende hos en ”vanlig” bil så skulle jag få provocera bra mycket mera känns det som. Bilen är ju underbar att leka med men jag upplever den som lite lynnig vid vardagskörning.
                      Det är mest tjejen som uttryckt lite oro. Hon tar hellre vår gamla Jetta om det är dåligt väglag.
                      Angående lufttryck, vad kör ni för tryck på dubbade 205/50?
                      Tack för alla svar!

Desen
                      Deltagare

Om bilen är ”lynnig” vid inbromsning, men har bra egenskaper i kurvtagning så låter det som dina hjulvinklar är ställda till en del toe in och neg camber.

Tror det är många här som ställer sina vinklar på det viset och lär sig att hantera inbromsningarna. (Jag är en av dem)

Så åk och kolla över vinklarna och om åvanstående stämmer så kan du ju be dem att ställa vinklarna mer neutralt, enligt instruktionsboken, så kommer bilen att bli betydligt lugnare vid inbromsning.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT

specialized
                        Deltagare

Om bilen är ”lynnig” vid inbromsning, men har bra egenskaper i kurvtagning så låter det som dina hjulvinklar är ställda till en del toe in och neg camber.Tror det är många här som ställer sina vinklar på det viset och lär sig att hantera inbromsningarna. (Jag är en av dem)Så åk och kolla över vinklarna och om åvanstående stämmer så kan du ju be dem att ställa vinklarna mer neutralt, enligt instruktionsboken, så kommer bilen att bli betydligt lugnare vid inbromsning./Andreas, Skåne, Kristianstad”The speed was good, but the corner was too tight” – J. KankkunenSS 2007 1.31.10 GT

Inte för att jag vill vara en messerschmith men :+

Nu är det ju ändå så att Toe-in bidrar till stabilare inbromsningar 🙂
                          Då bägge hjulen drar lite mot mitten och centrerar bilen.

För mycket negativ camber gör väl däremot bilen oroligare i inbromsningar pga. däckets mindre anliggningsyta.
                          Detta är en avvägning på race-bilar som vill ha mycket negativ camber men samtidigt stor anliggningsyta på däcket som de behöver när de bromsar innan kurvan.

Vill man ha en bil som går lätt på tvären så ställer man med lite Toe-out bak istället.

Toe-out fram ger en snabb instyrning och kvícka reaktioner när du vrider på ratten 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                          ———————————-
                          SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Desen
                          Deltagare

Jorå speshcalajsd, du har helt rätt 😉 , jag menade mest att om han har köpt bilen beg. så är risken stor att han har just den setupen på sina vinklar då det är ett ganska populärt sätt att ställa dem på. Och den setupen gör ju bakvagnen lite orolig vid inbromsning på Imprezan.

Kanske inte så konstigt då bakvagnen är en konstruktion som gjordes -90-91 och började användas -92. På tiden att de äntligen har kommit med en lite ny konstruktion nu på -08

SS 2007 1.31.10 GT

Stanley
                            Deltagare

Ja så kanske det kan vara. Jag köpte ju bilen av en ssi:are så han kan ju mycket väl ställt den lite roligare.
                              (Daniel-lkpg tror jag att du heter här, finns du kvar månntro?)
                              Ju mer jag kör nu på snön, ju mer gillar jag bilen som den är, förbannat rolig vintertid.

Angående däcktryck, 2 kg runt om med 205/50 dubbat, kan det va nått?

Mvh/P

Desen
                              Deltagare

Jag brukar slänga i ett par hekto luft till i framdäcken.

En annan orsak till att ratten lever lite kan vara en bromskolv som går trögt och får en kloss att ligga emot skivan.

Men bromsarna på impreza är väldigt enkla att meka med, och delarna kostar ganska billigt med.

SS 2007 1.31.10 GT

Adam K
                                Deltagare

Officiellt luftttryck, på kombi åtminstone, ät 2.3 fram och 1.9 bak vid normal belastning.
                                  Står på skylt på dörrkarmen b-stolpens framsida (sitt i förarstolen m dörren öppen och titta neråt-bakåt vänster.
                                  Personligen kör jag ca 0.5 bar extra runtom vid normal körning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.