SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Renovering Ej207 kolvras vad kan detta bero på ?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30593
    kleinis
    Deltagare

      Startar ny tråd.

      plocka ut kolvarna ut loppen idag och drog en stor suck.

      kolv nr 4 är precis slut har repat hela loppet mm men nu är frågan vad det kan bero på ?

      första tanken.

      Vevlager som är dåliga men dom ser fina ut Bilder på allt kommer längre ner !

      Vevstake som är krökt. men har lagt emot dom mot varandra och som ser fina och raka ut.

      Vev som är krökt. även mätt lite slarvigt detta med vevstakarna i och det värkar inte vara några problem där heller.

      Kolvringar. är dessa 2 liter också lika dåliga som 2,5 liters ?

      Kolv oljekylningen ! hur funkar det på dessa motorer? Vist är det kulan som sitter i veven som släpper iväg olja till kolven, MEN HUR ? ??

      Har ni några mer förslag ???


      stakarna ligger i nummerordning 1-4

      #257962
      kleinis
      Deltagare

        Var inne och visa upp sakerna på Göran anderssons motor idag.

        han trodde bara hade gått för varmt och tyckte också att vevlager, kolvbult, vev och vevstake såg fint ut.

        blocket är tvingen att borras upp till 92,5 om det ska användas och skulle inte behövas mappas om eller så med den lilla cylinderökningen som blir.

        Oljekylda kolvar finns inte i dessa block ? har inte kunnat hitta några hål eller liknande som kan ge ifrånsida olja till kolvarna

        #257958
        TomK
        Deltagare

          Var inne och visa upp sakerna på Göran anderssons motor idag.

          han trodde bara hade gått för varmt och tyckte också att vevlager, kolvbult, vev och vevstake såg fint ut.

          blocket är tvingen att borras upp till 92,5 om det ska användas och skulle inte behövas mappas om eller så med den lilla cylinderökningen som blir.

          Oljekylda kolvar finns inte i dessa block ? har inte kunnat hitta några hål eller liknande som kan ge ifrånsida olja till kolvarna

          Nej det är bara CDB som har olje sprut på kolvarna.

          #257961
          kleinis
          Deltagare

            Nej det är bara CDB som har olje sprut på kolvarna.

            det var det jag trodde har bara sett att det finns reservdelar till CDB på Importcarparts

            TomK tror du det är uppställt ladd till 1,2 bar och långvarig pressning på e4an som gjort att kolven blev stekt ?

            #257964
            TypeR
            Deltagare

              Most engine builders will have parts, scooby clinic, api, badboy racing etc etc 😉

              #257957
              TomK
              Deltagare

                det var det jag trodde har bara sett att det finns reservdelar till CDB på Importcarparts

                TomK tror du det är uppställt ladd till 1,2 bar och långvarig pressning på e4an som gjort att kolven blev stekt ?

                Är den mappad för 1.2?
                Kör du parallelmatade fuel rails?
                Annars kan en cyl gå varm som ligger sist i slingan.

                #257963
                TypeR
                Deltagare

                  It’s normally cylinder no3 that suffers as its last to get fuel in a standard setup.

                  #257960
                  kleinis
                  Deltagare

                    Den är inte mappad för 1,2 bar om jag förstår det hela rätt allt annat är original cylinder 4 som har gått och denna ligger som 2a om jag tänker rätt

                    #257965
                    zoookey
                    Deltagare

                      Laddade kanske lite lite mer än 1,2 bar på sista tiden , som klienis säger den är inte mappad för det, men det är en prodrive vet inte hur mkt de laddar original

                      #257959
                      Patrick P931
                      Deltagare

                        Årsmodell på Prodrive? Edit, kollade din garaget. 😉

                        Är det PPP? I så fall ska den peaka på ca 1.35 bar och gå ned till strax över 1 bar vid 6000.

                        Hade vi kunnat lägga med bilder hade jag bifogat laddtryckskurvan, som är otroligt simpel.

                        🙂

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.