› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Renovering Ej207 kolvras vad kan detta bero på ?
- Detta ämne har 9 svar, 1,361 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2013 kl. 19:03 #30593
kleinis
DeltagareStartar ny tråd.
plocka ut kolvarna ut loppen idag och drog en stor suck.
kolv nr 4 är precis slut har repat hela loppet mm men nu är frågan vad det kan bero på ?
första tanken.
Vevlager som är dåliga men dom ser fina ut Bilder på allt kommer längre ner !
Vevstake som är krökt. men har lagt emot dom mot varandra och som ser fina och raka ut.
Vev som är krökt. även mätt lite slarvigt detta med vevstakarna i och det värkar inte vara några problem där heller.
Kolvringar. är dessa 2 liter också lika dåliga som 2,5 liters ?
Kolv oljekylningen ! hur funkar det på dessa motorer? Vist är det kulan som sitter i veven som släpper iväg olja till kolven, MEN HUR ? ??
Har ni några mer förslag ???
stakarna ligger i nummerordning 1-4
14 juni, 2013 kl. 12:12 #257962kleinis
DeltagareVar inne och visa upp sakerna på Göran anderssons motor idag.
han trodde bara hade gått för varmt och tyckte också att vevlager, kolvbult, vev och vevstake såg fint ut.
blocket är tvingen att borras upp till 92,5 om det ska användas och skulle inte behövas mappas om eller så med den lilla cylinderökningen som blir.
Oljekylda kolvar finns inte i dessa block ? har inte kunnat hitta några hål eller liknande som kan ge ifrånsida olja till kolvarna
14 juni, 2013 kl. 12:38 #257958TomK
DeltagareVar inne och visa upp sakerna på Göran anderssons motor idag.
han trodde bara hade gått för varmt och tyckte också att vevlager, kolvbult, vev och vevstake såg fint ut.
blocket är tvingen att borras upp till 92,5 om det ska användas och skulle inte behövas mappas om eller så med den lilla cylinderökningen som blir.
Oljekylda kolvar finns inte i dessa block ? har inte kunnat hitta några hål eller liknande som kan ge ifrånsida olja till kolvarna
Nej det är bara CDB som har olje sprut på kolvarna.
14 juni, 2013 kl. 14:14 #257961kleinis
DeltagareNej det är bara CDB som har olje sprut på kolvarna.
det var det jag trodde har bara sett att det finns reservdelar till CDB på Importcarparts
TomK tror du det är uppställt ladd till 1,2 bar och långvarig pressning på e4an som gjort att kolven blev stekt ?
14 juni, 2013 kl. 14:48 #257964TypeR
DeltagareMost engine builders will have parts, scooby clinic, api, badboy racing etc etc 😉
14 juni, 2013 kl. 14:53 #257957TomK
Deltagaredet var det jag trodde har bara sett att det finns reservdelar till CDB på Importcarparts
TomK tror du det är uppställt ladd till 1,2 bar och långvarig pressning på e4an som gjort att kolven blev stekt ?
Är den mappad för 1.2?
Kör du parallelmatade fuel rails?
Annars kan en cyl gå varm som ligger sist i slingan.14 juni, 2013 kl. 14:58 #257963TypeR
DeltagareIt’s normally cylinder no3 that suffers as its last to get fuel in a standard setup.
14 juni, 2013 kl. 15:52 #257960kleinis
DeltagareDen är inte mappad för 1,2 bar om jag förstår det hela rätt allt annat är original cylinder 4 som har gått och denna ligger som 2a om jag tänker rätt
14 juni, 2013 kl. 16:56 #257965zoookey
DeltagareLaddade kanske lite lite mer än 1,2 bar på sista tiden , som klienis säger den är inte mappad för det, men det är en prodrive vet inte hur mkt de laddar original
14 juni, 2013 kl. 18:37 #257959Patrick P931
DeltagareÅrsmodell på Prodrive? Edit, kollade din garaget. 😉
Är det PPP? I så fall ska den peaka på ca 1.35 bar och gå ned till strax över 1 bar vid 6000.
Hade vi kunnat lägga med bilder hade jag bifogat laddtryckskurvan, som är otroligt simpel.
🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.