Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1823
    Whitewheels
    Deltagare

      Var man ju o kolla på SM-rally här uppe i Vännäs i helgen. Hur grymt som helst, nästa år får man nog börja köra 0-bil 😉
      Iaf. alla turbobilar(dvs. fyrkraffsarna) har ju något slags responssystem. Vad -hur gör man om man vill ha det på sin gatbil?? Jag vet hur systemet funkar så det behöver ingen förklara(man fortsätter att spruta in bränsle nån stans? vid gasuppsläpp för att turbon inte ska sluta “snurra”, sen när man går på igen så behöver man ju inte “vänta”, snabb respons!). Har hört att man måste byta vissa avgasdelar med jämna mellan rum, varför, nån som vet??
      MoTec är ruskigt populära bland rallybilarna runt om i världen. Är det nån som kör med detta i Svea? Är det kanske för dyrt eller ingen ÅF? LINK har väl inte responssytem som tillval. Är det någon som vet om te x. Unichip,Gems ,Motronic mm har det?
      Många frågor men tycker detta är ganska intressant!:-)

      /Glenn

      #47047
      Raffe
      Deltagare

        Heter inte dom där systemen anti-lag system?! prospeed ska visst vara haja på det där med motec, varför man måste byta avgasdelar vat jag inte, men soppan som går rakt igenom motorn antänds av det stekheta grenrören så det är väl pga tempen som avgasdelarna tar stryk det går ju eld ända ut genom slutboxen, grymt}> kolla med prospeed om du e intresserad, det är dom jag känner till som mekar motec det finns säkert fler!

        #47045
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Öhrmmm…Link finns med antilag och launch control. ;D

          /J

          Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

          #47050
          Evildead
          Deltagare

            Hej

            Tyvärr så tar nog Turbon extremt mkt stryk också, håller inte så många 1000 mil.
            Läste det någonstans, men saken klar som kranvatten i L.A, varmt så inni h-e blir det

            -Chrille

            #47048
            Kvarnis
            Deltagare

              Man bör nog bytta ut grenröret till att börja med.
              Orginalet kommer att spricka tyvärr, av den värmen som utvecklas.

              Kör man man konstant omkring med ALS, såkommer nog turbon och div avgas detaljer att bli less med tiden…. behöver nog inte säga att det inte fungerar med kat(ALS funkar men inte katen efteråt);)

              Autronic har ALS oxå,link har även Rally versioner med dessa funktioner.
              Motec är inte direkt biligt…, men det finns väl några Prospeed trimade Subbor.

              Ska man köra omring med ALS bör man nog besöka en tuning firma som ställer in det hela.

              /Kvarnis

              #47051
              Bad_Mujo
              Deltagare

                Glenn: Vilken MY har du på bilen? Om det är en phase 1 motor så finns det respons i original ECUn.

                Micke: Man backar tändningen ca 20 grader så att tändpulsen kommer när avgasventilerna är öppna. Detta sätter bra fart på avgaserna genom turbinen och därigenom får man laddtryck.

                #47052
                Patrik
                Deltagare

                  Hur vet man att man har en phase 1 motor?
                  Själv har jag en MY95…
                  /Patrik

                  #47049
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Det är en Phase 1 Patrik…men skulle tro att det endast gäller ev Japan specade modeller…

                    /Kvarnis

                    #47046
                    Wiklundh
                    Deltagare

                      Någon som testat respons på sin Subba ännu?
                      Finns det någon länk till någon sida som förklarar hur det fukar rent tekniskt med detta?

                      /Michael

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.