Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1907
    christopher
    Deltagare

      fraSSe

      Har lite funderingar hur det igentligen funkar och vad som är bästa lösningen.
      Hade svajit laddtryck kanske pga 3″ + “snorkelbort” och efter rengöring av solinoiden och rent luftfilter återstog bara borrning av restriktor (efter tips)
      2 st tillverkades (tack Rikard)1.12 och 1.15.

      Petade 1 1.12 och vips laddtrycket är duktit stabilt men som väntar laddar jag 0.8 drygt mot nästan 1 tidigare + börjar ladda vid ca 29000 rpm tidigare ca 23000 rpm

      Om jag nu vill ladda mera så vad göra? byta tillbaks till den gamla, skruva på wastegaten? för problemet går väl inte att mappa bort med ny box?
      Frågor?
      – varför finns restriktorn från början?

      – Kan man inte ta bort den och justera wastegaten?

      – Kan man skruva bort sig och ladda för mycket, det finns väl en spärr som klipper?

      Flera med liknande problem och lösningar?
      /
      fraSSe 😉

      #47739
      Palm
      Deltagare

        Jo jag tampas med samma problem, vad jag märkt så inverkar
        även längden på restrikorn lite.
        Orginalet borrade jag alldeles för stor ca 1.5mm(pucko) och
        då laddade den grundtrycket 0.7 bar, fixade en liten 1mm med
        följd att den stack iväg till 1.5 bar 🙁

        En ny i plast borrades 1.2mm och då peekade den på 1.1 bar och
        sjunker sedan till 0.85 bar.
        En kompis fixade en i mässing med dia ca 1.25mm och då ligger
        trycket stabilt som fan man bara 0.9 bar så jag ska fortsätta att
        testa olika men i mitt fall verkar det som att restrktorn bör
        ligga mellan 1.2 & 1.3 mm.

        Hittar du någon som funkar kan du ju skriva det här.

        /Andreas

        #47746
        christopher
        Deltagare

          fraSSe
          Tjena!
          Vad har du för avgas/luftfilter?

          Du skrev att du laddade 1,5 med 1mm restriktor, hmm ska inte någon tryckvakt eller liknande slå ifrån?
          Det kan bli lite läbbit om man inte har en bra mätare 🙂

          Jag ska prova skruva lite på wastegaten och försöka hamna på 1 bar stabilt tryck 😉
          Hör av mig med resultatet
          /
          fraSSe

          #47736
          OzO
          Deltagare

            Ok, hur borrar man 1,12 och 1,15? Eller hur mäter man en sån exakthet? Själv har jag bara hittat 1mm och 1,5mm borrar och fan vet hur exakta dom borrar…

            Var köper ni nya restriktorer att borra i? Mekonomen? Biltema? Subaru? Hemkört?

            🙂

            ________________________________________
            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

            “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

            #47737
            OzO
            Deltagare

              Då kan jag beställa hemkört av dig då? 😀

              ________________________________________
              http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

              “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

              #47738
              OzO
              Deltagare

                Då vill jag ha en dunk med 1.1mm, 1.2mm, 1.3mm, 1.4mm. Hur snabbt bränner du det? :p;):D

                ________________________________________
                http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

                “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

                #47749
                Robban25
                Deltagare

                  En dum fråga. Vart sitter restriktorn??

                  #47747
                  christopher
                  Deltagare

                    fraSSe
                    Inga frågor é dumma, letade själv som f##n innan en polare visade.

                    Restriktorn vi snackar om sitter i en utav dom små slangarna vid turbon, vid ett t-kors, inne i en lite hårdare transparant slang.

                    OZO:
                    Mina restriktore tillverkade en Impreza polare, han som var med mig och hämtade blinkisarna, hör av dig om du är intresserad 😉
                    /
                    fraSSe

                    #47740
                    Palm
                    Deltagare

                      Angående spärren så hinner den väll inte riktigt med i svängarna
                      så att säga, och jag gjorde inga ingånde tester hur mycket tryck
                      jag kunde komma upp. Mätaren flög upp till 1.5 en gång under
                      provkörningen sedan plockade jag bort den restriktorn.

                      Angående moddar så har jag ett 3″ catlöst system hela vägen som
                      kommer från Simons (http://www.ray.se) och ett K&N 57i kit dvs. öppet
                      konfilter.
                      En polare men samma system men med orginal luftfilter setup har
                      inga tendenser till svaj i laddtrycket så det är kombinationen
                      av avgas och filter som för att det blir “för bra”

                      Jag ha inte orkat testa nya lösningar pga jobb och förkylning men
                      jag återkommer.

                      /Andreas

                      #47748
                      christopher
                      Deltagare

                        fraSSe

                        Var ute och testade lite i går kväll på Nynäsvägen efter att ha skruvat lite på Wastegaten och jag hade höjt lite till ca 1 bar men det var på 5;an och lite mot lut och full makaron från 120-180 knyck. På lägre växlar så laddar den lite mindre, men efter nya restriktorn så ligger laddtrycket stabilt, så jag é nöjd 🙂
                        /
                        fraSSe

                        #47741
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          LAST EDITED ON Aug-21-02 AT 10:41AM (GMT)
                          Hemkört är bra!

                          Nu med nästan komplett restriktorverkstad. 😀

                          Det kräver dock en hel del testande utprovning,
                          med mätande & loggning för att få till det.

                          Att säga att dimension si ger XX är inte korrekt,
                          för det varierar från bil till bil pga gasströmmningshastigheter
                          och en del andra relevanta parametrar. 😉

                          #47742
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Självklart, när kommer du förbi?

                            #47743
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              >Hej igen, och tack för ditt svar Kalle.
                              >
                              >Hur kommer det sig att endast en del får problem med restriktorn vid
                              >uppgradering till 3″, och andra klarar sig (som Kalle här ovan)? Kan
                              >det t.ex bero på vilket avgassystem man uppgraderar till, alltså ju
                              >bättre verkningsgrad på systemet ju svajigare laddtryck?
                              >
                              >mvh Mats N

                              Jo, det beror på vilka insugningsmodifikationer samt vilka avgassystem som används, bland annat. I Kalles fall spelar restriktorn ingen som helst roll längre eftersom Dawes ventilen tar över hela funktionen, dock med en allvarlig begränsning. Knacksensorn tillsammans med Mapsensorn har ingen möjlighet att via ECU´n och solenoiden sänka laddtrycket när det är på väg att barka åt skogen.
                              Tänk på att det är en extremt varm sommar just nu och vad det kan få för konsekvenser med en dylik lösning. I höst passar den bättre enligt min mening.

                              #47744
                              Manor
                              Deltagare

                                …om nu inga frågor är dumma, så passar väl även jag på… 😉

                                Krävs det alltid mickel med restriktorn vid byte till 3″ avgassystem? Anledningen till ett byte av avgassystem är väl främst att få bilen att gå bättre (samt givetvis utseende och LJUDET), men det verkar ju nästan som om resultatet blir motsatsen för många (svajigt laddtryck etc.):-(.

                                Själv har jag känt mig sugen på en EcuTek2 uppgradering, men om det ska ge något så “krävs” det ett bättre flöde (3″ avgassystem samt något på insugssidan). Jag känner mig nu väldigt osäker på resultatet om avgassystemet ger ett svajigt laddtryck och åtgärden på insugssidan i värsta fall förstör LMM:en.

                                Har ni trimproffs någon rekommendation om hur man bör gå tillväga för att lyckas med “trimningen” med minsta möjliga ansträngning?

                                mvh Mats N

                                #47745
                                Manor
                                Deltagare

                                  Hej igen, och tack för ditt svar Kalle.

                                  Hur kommer det sig att endast en del får problem med restriktorn vid uppgradering till 3″, och andra klarar sig (som Kalle här ovan)? Kan det t.ex bero på vilket avgassystem man uppgraderar till, alltså ju bättre verkningsgrad på systemet ju svajigare laddtryck?

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.