Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #526
    TommyA
    Deltagare

      Tjenare.

      Nu när de flesta subbor börjar bli till åren, typ gt´n. Så undrar
      jag hur ni har klarat er med rosten..

      Själv har jag inte kört på vintern med min. (Mest för att man blir Colin när det kommer lite snö..)
      Men det saltas ju rätt bra i Sverige så rosten är ju ganska ofrånkomlig.
      Men ni som använt bilen flitigt i 4-5 år, hur ser det ut?

      Själv är jag så jävla sugen på att ta ut min ur vintedvalan, volvo 240 utan värme är ingen höjdare!

      //T

      #38515
      Mange
      Deltagare

        Imprezan är galvad. utom taket.

        Fick ett stenskott på min ex impreza. vart en liten rostbubbla som snabbt lagades.

        /Mange

        #38514
        TommyA
        Deltagare

          Ok, det verkar med andra ord inte vara några större probs med rosten. Då kan jag i framtiden bara skylla på att jag sätter subban i ett träd om jag ska köra vintertid.

          Tack//T

          #38509
          Perra
          Deltagare

            Jag fick ett erbjudande i höstas när bilen var 4 år om att göra en efterkontroll av rostskyddsbehandlingen som gjordes när bilen var ny. Alltså den som görs på alla bilar, jag har inte gjort nån extra behandling. Så jag åkte in o fick den genomgången. Resultatet var lysande! Inga problem med nåt förutom med dem grejor jag har bytt på bilen. Dvs, Whiteline kränghämmare (som sagts förut) och Tein-fjädrarna. Det enda stället som det fanns tendens till rost på var på ett par ställen undertill där sprutet från framhjulen hade träffat. Lite extra rostskyddsmedel på sprayflaska löste alla dessa “problem”.

            Så jag tycker du ska ut o sladda, Tommy! Det är ju nu det är som roligast! 😀 😀

            Mvh Perra

            #38517
            stefanssj
            Deltagare

              Dom säger att det har börjat rosta för att småsten har kommit in mellan kofångaren och balken sen har det nött hål på lacken. Så då är det ju inget fel på lacken och garantin gäller inte.
              Sen sa dom att om man upptäcker rost någonstans så måste man åtgärda det själv först och att rostskyddsgaranting gäller bara om det gått hål i plåten så med andra ord så gäller rostskyddsgarantin bara om det är något fel på lacken och det kan man ju inte bevisa för man måste ju åtgärda felet själv först.

              Verkar ju jättebra det här…

              Har tänkt att fixa det själv, det är ju inga synliga delar.

              #38518
              STI_Subba
              Deltagare

                Rostskydds garantin bruka bara ersätta skador från rost när rosten kommer innefrån. Så allt rost utifrån täcks inte av garantin. Jag har sett insidan av balkar på min nya 03:a och där fanns ingen rostskydd. I mitten under bilen fanns det ingen rostskydd alls. Det verker som Subaru har som bäst, tveksamma täckning med rostskyddsmaterial runt om bilen. Jag personligt tycker att om man vill inte se rost någonstans, gå och komplettera fabrikens rostskydd med en riktigt tjock och bra rostskydd. Bättre skyddat än att vara snål och oskyddat.

                *** Info ***
                När jag hämptade min bil i December 03, frågade jag subaru mekarna om de kunde lyfta bilen så jag kunde se rostskyddet. De lyftade det och jag såg direkt att de hade inte sprayat på några ställen. Det såg inte heltäckande ut. Mekarna sa ….. “Kolla på den här nya Legacy som ska levereras”. De lyfte upp den med. Den var helt plåt rent under!!! Det fanns ingen rostskydd alls på det! om det var, då måste den har varit osynligt!

                /Kyle

                #38513
                dlehtihet
                Deltagare

                  Jag tror att de litar på att galvskyddet ska räcka till. Men vad händer när det blir stensprut och “hål” i galvaniseringen…. jo, rost…

                  Så, boka tid och behandla bettan (om ni planerar att ha den för längre tid framåt dvs). Det är den värd. Och ang. viktökning som följd av detta… Tja, lösningen heter om-mappning och är roligt på många sätt 😉

                  M v h

                  Danne

                  >Rostskydds garantin bruka bara ersätta skador från rost när
                  >rosten kommer innefrån. Så allt rost utifrån täcks inte av
                  >garantin. Jag har sett insidan av balkar på min nya 03:a och
                  >där fanns ingen rostskydd. I mitten under bilen fanns det
                  >ingen rostskydd alls. Det verker som Subaru har som bäst,
                  >tveksamma täckning med rostskyddsmaterial runt om bilen. Jag
                  >personligt tycker att om man vill inte se rost någonstans, gå
                  >och komplettera fabrikens rostskydd med en riktigt tjock och
                  >bra rostskydd. Bättre skyddat än att vara snål och oskyddat.
                  >
                  >*** Info ***
                  >När jag hämptade min bil i December 03, frågade jag subaru
                  >mekarna om de kunde lyfta bilen så jag kunde se rostskyddet.
                  >De lyftade det och jag såg direkt att de hade inte sprayat på
                  >några ställen. Det såg inte heltäckande ut. Mekarna sa …..
                  >”Kolla på den här nya Legacy som ska levereras”. De lyfte upp
                  >den med. Den var helt plåt rent under!!! Det fanns ingen
                  >rostskydd alls på det! om det var, då måste den har varit
                  >osynligt!
                  >
                  >/Kyle

                  #38519
                  STI_Subba
                  Deltagare

                    Kan man känna av de extra kilon? Jag kan inte känner skillnaden.

                    /Kyle

                    #38510
                    Practos
                    Deltagare

                      köte min ny (okt 2000) och rostskyddsbehandlade under första året, kört varje vinter, inte en droppe rost (förutom på krängningshämmaren från Whiteline som inte är rostskyddad och dessutom är den lackad av en massa australiensare)

                      #38511
                      Manor
                      Deltagare

                        Hej !

                        Köpte min 99:a ny och den levererades i februari-99. Jag har inte gjort någon extra rostskyddning, men funderar väl lite smått på det. Jag har dock inte sett något i rostväg som gör mig orolig, utan tycker att den har klarat sig perfekt. Jag står utomhus (under carport) hemma, men har varmgarage på jobbet. Det brukar inte vara helt perfekt då det visst bildas en del kondensvatten i balkarna (har jag hört av andra åtminstone). Nu jobbar jag iofs långa dagar så det kanske hinner torka ut…

                        Det enda bekymmret är plastlisterna på bakre hjulhusen som glipar, glappar och ser allmänt heltrista ut…det är nog en källa till rost i framtiden. Jag har fått dessa bytta en gång på garanti, men nu ser de lika tråkiga ut igen.

                        mvh Mats N

                        #38512
                        Manor
                        Deltagare

                          Varför gick inte det på rostskyddsgarantin?
                          Vad kostar det att åtgärda?

                          mvh Mats N

                          #38516
                          stefanssj
                          Deltagare

                            Plockade bort kofångaren fram och hela plåtbalken som den sitter fastmonterad på var sönderrostad och det gick INTE på rostskyddsgarantin.

                            Kul, kul…

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.