Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1898
    rex
    Deltagare

      Åkte på en liten skitväg i måndags som får det flesta grusvägar att verka vara rena motorvägarna. Givetvis hände något skumt med styrningen. I “höga” hastigheter (dvs ca 50kmh och uppåt) märks inget, men när man kör riktigt sakta rycker det lite i ratten när man styr tillbaka mot centrum. Lika så kan man se att ratten rycker om man ställer den lite snett och sedan låter den sträva tillbaka själv. Någon som har varit med om något liknade eller har en aning om vad som han orsaka detta? Kan servot ha fått sig en smäll eller kan något vara krökt.

      /Henrik

      #47690
      rex
      Deltagare

        Har kollat oljenivån…den var ok. Jag har gjort hjulinställningar för ca 2 månader sedan, vilket betyder ungefär ingenting eftersom mycket kan hända under den tiden. Däcken har jag oxå kollat utan att hitta något fel. Spindelleder, styrleder & hjullager ska ja titta på..tanx

        /henrik

        #47691
        rex
        Deltagare

          Var under bilen idag och kolla efter möjliga glapp, men allt verka vara som de ska. Sedan testade jag att byta plats på fram o bakhjulen och vipps så var problemet ur världen!

          /Henrik

          #47692
          rex
          Deltagare

            När ja bytte bak och fram däck inspekterade jag inte dom för det var lite stressigt. Har däremot kolla lite seriösare nu och jag kan säga att det är inte konstigt att det ryckte i ratten. Den fälg som satt höger fram är helt platt ca 15cm på insidan av fälgen.

            Är det någon som vet om man kan gå på vägverket om ersättning, jag vet ju vilken väg det hände på (dock inte vilket hål som orsakade skadan).

            “vi kallar dom potthål, för vägverket skiter i dom!”

            /Henrik

            #47687
            GT_PG
            Deltagare

              en polare till mig fick en ny fälg efter
              att ha kört ned i ett hål som gatubolaget
              hade gjort .. men inte markerat ut med koner o skit..

              /GT_PG

              #47688
              ExOrdis
              Deltagare

                LAST EDITED ON Jul-31-02 AT 00:31AM (GMT)
                Kontrollera oljenivån i behållaren till styrservon. Om du kan göra fulla styrutslag mjukt utan hack har det förmodligen inget med rattaxel/styrväxel/servo att göra.
                Kolla dina däck väldigt noggrant så att du inte fått en skada i stommen.
                Det brukar bli en bubbla på däcket, antingen liten eller en avlång.
                På en AWD kan det bli svårt att se, enklast är att köra bilen väldigt sakta så att någon kan titta väldigt noga efter ojämnheter i däcken, ett efter ett.
                Kolla även spindelleder, styrleder & hjullager så att inget är glapp.
                Beroende på vilket däckslitage du har, kolla hjulinställningarna.

                #47689
                ExOrdis
                Deltagare

                  Var däcken så olika slitna eller var fälgarna skeva?

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.