Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36214
    Tattoo85
    Deltagare

      Hallåj är det bara att rycka ur axeln ur lådan? Har ryckt så jag rycjte isär knuten..de ska väl bara sitta inne i lådan med en sån där låsring?bilen är en 99 Impreza GT med 03 wrx låda.mvh

      #289324
      Igge
      Deltagare

        På min låda var det sprintar för att lossa drivaxeln från stubbaxeln som sticker ut från lådan.

        Att få ut stubbaxeln från lådan var däremot “bara” att rycka ut.
        Gick enklast med 2 brytjärn mot den gröna “handsken” eller vad det nu kallas på inre knuten. 2 brytjärn för att bryta rakt så att säga.

        Har man en låda utan stubbaxlar tycker jag att förfarandet borde vara snartlikt

        #289326
        Tattoo85
        Deltagare

          Aaha då var jag inte helt ute och plaskade i hypoid olja

          #289321
          Koffe
          Keymaster

            Såhär såg det ut på min WRX -03. Dvs. bara knacka ur sprinten (1) och sedan dra loss drivaxeln från stubbaxeln som kommer ut ur lådan:

            //Koffe

            #289327
            Tattoo85
            Deltagare

              Oki oki tack tack! Där imot vet jag inte om jag har GT axlar lr wrx hoppas att jag har GT då jag köpt nya. Jag ska göra ett nytt försök idag, jag ska göra rent och kolla ordentligt först! Gjorde aldrig det då jag tog för givet att det bara vara att rycka ur den ur lådan igår kväll

              #289328
              Tattoo85
              Deltagare

                Igge! Har du nå grejer kvar till subba så du kan läsa fel koder mm? Sitter ecu tek så jag kommer inte åt det jag vill med mitt data program

                #289329
                Tattoo85
                Deltagare

                  Konstaterade idag att jag hade wrx axlar så nu har jag köpt tok fräscha GT axlar i onödan! Ja ja då så men nu vet jag IAF att på GT axlar är de bara å rycka ur dom ur lådan, och wrx då sitter dom med en sprint som man knackar lätt ur med ett don

                  #289322
                  Koffe
                  Keymaster

                    Jag letade på bildelsbasen och köpte den med lägst miltal på. Har hållit fint i några år nu 🙂
                    Finns säkert nya lite varstans annars.

                    Tror jag lyckades luska ut artikelnummer genom lite detektivarbete när jag höll på, men verkar tyvärr inte ha det nerskrivet nånstans.
                    http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g11/type_7/suspension_and_axle/front_axle/illustration_2/ kan förhoppningsvis hjälpa lite iaf.

                    //Koffe

                    #289330
                    Tattoo85
                    Deltagare

                      Tack igen koffe! Ja det får bli så för mig med är ju inte värre än att man åker på och byta någon Knut ist för alla knutar om jag ska renovera mina

                      #289331
                      Tattoo85
                      Deltagare

                        Var ut och kollade nu på Bildelsbasen. Allt är ju exakt samma lika men jag har ABS ringen inuti bromsskivan men på bilderna sitter abs ringen på knuten! Går den att ta bort??

                        #289323
                        Koffe
                        Keymaster

                          Stubbaxel på lådan och ABS-ring i hubben (inte på drivknuten) låter nästan som den här?
                          https://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=1711&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=&searchKey=driveshaft&searchPart=

                          #289325
                          Igge
                          Deltagare

                            Igge! Har du nå grejer kvar till subba så du kan läsa fel koder mm? Sitter ecu tek så jag kommer inte åt det jag vill med mitt data program

                            Inget i drift tyvärr.
                            Datorn har kraschat och iom att jag inte har någon bil som nyttjar tactrix ligger det lååååååååååångt ner på priolistan att fixa tyvärr.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.