› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ryker från turbon ibland?!
- Detta ämne har 2 svar, 871 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
.zip.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2009 kl. 20:19 #4391
oscarbergner
DeltagareHar en Impreza GT -98 combi, Ibland så ryker det från turbon inte mycket men lite. Öppnade huven när det rök och såg att det kom rök under skyddet där turbon sitter, inte mycket men lite samtidigt luktar det lite bränd olja inne i kupén. Pratade med en kompis som kan en del om turbos han sa att det kunde va nån oljeslang till/från turbon eller liknande som började va dålig och att det då kunde hamna olja på nått ställe som gjorde att oljan brändes upp. Det som är konstigt är att det bara händer ibland inte ofta men ibland. Var då till verkstaden där jag brukar lämna in bilen dom kollade vid turbon men kunde inte se att något läckt eller att det fanns några tecken på att något var fel. Det ryker inget ovanligt ur avgassystemet så det bör ju inte vara något fel på turbon. Ibland händer det även när man kört och stannar å står på tomgången att bilen vill ha lite högre tomgång ca 1/2 bar mer än vanligt på oljetrycksmätaren, normalt har jag 1 bar på tomgång och då kan även höras ett tickande ljud, även detta händer bara ibland och inte speciellt ofta. Vad kan det bero på och är det något allvarligt? Förövrigt är bilen orginal förutom avgassytemet som är nått sport 2,5″ och en GFB hybrid dumpventil.
22 april, 2009 kl. 13:48 #65161NickeH
DeltagareHar en Impreza GT -98 kombi,
Ibland så ryker det från turbon inte mycket men lite.
Öppnade huven när det rök och såg att det kom rök under skyddet där turbon sitter, inte mycket men lite samtidigt luktar det lite bränd olja inne i kupén.
Pratade med en kompis som kan en del om turbos han sa att det kunde va nån oljeslang till/från turbon eller liknande som började va dålig och att det då kunde hamna olja på nått ställe som gjorde att oljan brändes upp. Det som är konstigt är att det bara händer ibland inte ofta men ibland.
Var då till verkstaden där jag brukar lämna in bilen dom kollade vid turbon men kunde inte se att något läckt eller att det fanns några tecken på att något var fel. Det ryker inget ovanligt ur avgassystemet så det bör ju inte vara något fel på turbon.
Ibland händer det även när man kört och stannar å står på tomgången att bilen vill ha lite högre tomgång ca 1/2 bar mer än vanligt på oljetrycksmätaren, normalt har jag 1 bar på tomgång och då kan även höras ett tickande ljud, även detta händer bara ibland och inte speciellt ofta.
Vad kan det bero på och är det något allvarligt?
Förövrigt är bilen orginal förutom avgassytemet som är nått sport 2,5″ och en GFB hybrid dumpventil.
Ursäkta, var bara tvungen att formatera om lite, var så svårläst.
22 april, 2009 kl. 14:55 #65160.zip
DeltagareDet du först bör göra är att ta bort värmeplåten för att se vart det har läkt.
Du har ”oljematningen” i toppen av turbon i form av en banjonippen, och under turbon sitter det en 15cm gummislang där oljereturen går.//.zip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.