› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Så här blev det till slut med Optima batteriet
- Detta ämne har 3 svar, 1,097 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
Subarumicke.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2004 kl. 17:45 #615
Vectorm12
DeltagareSkarven är gjord av killarna på dialect här i södertälje, men jag har vissa åsikter om vad som skulle kallas för ”korrekt” installation.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album170/Efter_installation.jpg
notera att de glömt bort bärhandtaget, samt att de klämt minuskabeln under hållhaken samt att de inte fäst bakre fästet. x(
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album170/I_alla_fall_en_vettig_skarv.jpg
Jag tycker i alla fall att skarven var snyggt gjord.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album170/tillfixat.jpg
Så här blev det när jag snyggat till det hela lite…
Inget illa om killarna men ska man inte kunna förvänta sig mer av yrkesmänniskor än detta?
17 november, 2007 kl. 18:32 #39258Palm
DeltagareSökte lite på forumet om Optima batterier och hittade denna tråden, batteriet i min bil hade börjat bli väldigt segt nu när de är kallt trots att jag har ”servat” det med ctek laddare osv men fick aldrig upp någon bra effekt i det när jag mätte med syravikts provare och motstånd så jag gick och snegla på ett optima igår när jag jobbade så idag när de var lungt i butiken plockade jag i ett yellowtop YTR 3,7 alltså det nästa minsta gula på 48Ah men det kommer nog räcka till fint för min del. Starten var piggare med detta som stått i butiken utan laddning minst ett halvår än det gammla Global batteriet som att i innan dessutom behövde inte generatorn ladda så det skriek i remmen 🙂
Passade som handsken i imprezan, inga korta kablar eller något :+
http://web.telia.com/~u33207778/ftp_upload/optima.jpg18 november, 2007 kl. 02:02 #39260b20mannen
DeltagareKul att se flera som har ”sett ljuset” och stoppat Optima i bilen.
Jag kör med ett RedTop 44 Ah, och fick förlänga pluskabeln jag med.
Passar annars perfekt.Rätt skönt att veta att det finns ström i batteriet även när det är riktigt kallt ute, och att batteriet är helkapslat och alltså inte dräller en massa syra i motorrummet när man är ute och svänger.
Gillar verkligen specen på strömuttag: RedTop lämnar 720 Ampere vid -18 grader!
Även om man ligger uppochner i ett dike och crankar. 😀En fördel till med RedTop är att det är riktigt snabbladdat. Suger i sig ström mycket fortare än ett vanligt bilbatteri.
Sen är väl YellowTop det lämpligare valet om man har en förvuxen baslåda i bilen, och kanske har trimmat fram flest kilowatt ur stereon. 😉
27 november, 2007 kl. 22:23 #39259Subarumicke
DeltagareOch yellow top så behöver du inte förlänga kablarna 😉 om du ska ha det i fram
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.