› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Segdragning
- Detta ämne har 8 svar, 1,132 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2003 kl. 08:55 #440
Micke81
DeltagareMin uppfattning gällande turbobilar är att trimmade bilar får sämre bottendrag när de är trimmade än när de e original! Stämmer det?
Och att dessa trimhästar som hoppar in i stallet efter en trimning inte kommer jämnt o fint utan bara vid ett visst varvtal. Orkar inte motorn med det annars eller är trimmet inte ordentligt utfört?Kan inte någon kunnig räta ut detta för mig.
/micke
10 juli, 2003 kl. 09:53 #37925Kvarnis
Deltagareeehhh nja
Du får ju mer lagg med en större turbo iofs…
Så har du en hög vxl i och låga varav så…händer det inte så mycket…Men vid hysdade varv~3000rpm …så händer det en del om man säger så 😀
Om du fixar större volym på motorn så förändras det oxå 😀
Om vi nu pratar en helt orörd bil vs. en bil med som är mappad, så kommer den att vara/ha mer vrid tidigare än en bil som är orginal.
10 juli, 2003 kl. 11:32 #37922OzO
DeltagareHur bilen beter sig efter man har ändrat orginalförutsättningarna beror helt på vad man gör och/eller vilka önskemål man har. Man kan lika gärna ”trimma” en orginalbil och få mer vrid vid lägre varvtal eller också en sjujevla skjuts (massa häst) vid fullt varvtal.
Förmodligen kan man få både och med viss kompromiss.
Hur en turbobil känns har (inte helt konstigt nog) mycket med vilken turbo som sitter i. Och rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att tändningskurvan till stor del styr vridet. Är inte enda parametern så klart…
Men man kan inte säga att trimmade turbobilar har sämre bottendrag för det beror på hur de är trimmade.
Fast det är ju roligare med en ketchupflaskebil! Därför slänger man i en stor turbo! ;):D
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”Id be unstoppable… if I could just get started!”11 juli, 2003 kl. 22:27 #37927Micke81
DeltagareJag en smt6 i min bil (piggyback) där man kan styra ladd, bränsle o tändning. Om min inte går bra på låga varv betyder det då att den inte är injusterad ordentligt.
Förresten, nån som vet om en tidigare mappning med detta system eller andra kan återgå till original om man nollställer ecu:n? Lyfter ur batteriet en lång stund. Hade även ett kabelbrott tidigare på den sladden som går till magnetventilen, kan det påverka.Vad ska jag göra?
För övrigt laddar den nu 1,2 och fuelcutten står på 1,25 eller 1,3 som säkerhet, man vet aldrig./micke
16 juli, 2003 kl. 14:18 #37928Micke81
DeltagareKan inte nån som inte är på semester hjälpa mig. Vad är fel när man har så dåligt bottenvrid jämfört med original.
Det påverkar ju en del hur bilen i går totalt sett misstänker jag.
Jag vet inte om tändning o sånt är omställt men även om det inte skulle va det så borde den inte gå som skit på lågvarv, eller?🙁 🙁 ;(
/micke
17 juli, 2003 kl. 12:39 #37924skytiskapilen
DeltagareTa bort smt6-prylen! Sen nollställer du ECUn och provar igen. Om bilen då går jämnt vet du att piggybacken inte fungerar som den ska. Går den fortfarande dåligt, låt piggybacken vara av och fortsätt felsökandet. Det senare självklart pga att om du har något fel i hårdvaran eller mjukvaran så kan skadorna bli värre om du ”lurar” ECUn.
Var bor du?
17 juli, 2003 kl. 13:26 #37929Micke81
DeltagareI en av stockholms västra förorter.
Hur tar jag bort smt-boxen. Dum fråga, jag ringer etapp-nissen som har gjort skiten. Jag kollar det på en gång./micke
10 juni, 2004 kl. 18:40 #37923ExOrdis
DeltagareDet du saknar är en mappning (min översättning till lekmannasvenska = elektronisk mjukvarujustering av UT-data i förhållande till IN-data) för det ökade luftflödet.
En ECUTEK-2 mappning löser detta på ett smidigt sätt och för en
rimlig peng, om du inte har planer på att uppgradera vidare.
Då får du ett bättre bottenvrid och en överlag jämnare vridmomentkurva. Att toppeffekten sedan ökar är väl mera ett olycksfall i arbetet.
}(10 juni, 2004 kl. 18:40 #37926Micke81
DeltagareMen min bil har inte större turbo eller så. Bara avgas med dp mapp o pysventil. Original gör den som ex 70-110 på 5:an på ca 10 sek, nu ca 15sek efter trim, men den går bättre på höga varv.:9
/micke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.