Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #440
    Micke81
    Deltagare

      Min uppfattning gällande turbobilar är att trimmade bilar får sämre bottendrag när de är trimmade än när de e original! Stämmer det?
      Och att dessa trimhästar som hoppar in i stallet efter en trimning inte kommer jämnt o fint utan bara vid ett visst varvtal. Orkar inte motorn med det annars eller är trimmet inte ordentligt utfört?

      Kan inte någon kunnig räta ut detta för mig.

      /micke

      #37925
      Kvarnis
      Deltagare

        eehhh nja

        Du får ju mer lagg med en större turbo iofs…
        Så har du en hög vxl i och låga varav så…händer det inte så mycket…

        Men vid hysdade varv~3000rpm …så händer det en del om man säger så 😀

        Om du fixar större volym på motorn så förändras det oxå 😀

        Om vi nu pratar en helt orörd bil vs. en bil med som är mappad, så kommer den att vara/ha mer vrid tidigare än en bil som är orginal.

        #37922
        OzO
        Deltagare

          Hur bilen beter sig efter man har ändrat orginalförutsättningarna beror helt på vad man gör och/eller vilka önskemål man har. Man kan lika gärna “trimma” en orginalbil och få mer vrid vid lägre varvtal eller också en sjujevla skjuts (massa häst) vid fullt varvtal.

          Förmodligen kan man få både och med viss kompromiss.

          Hur en turbobil känns har (inte helt konstigt nog) mycket med vilken turbo som sitter i. Och rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att tändningskurvan till stor del styr vridet. Är inte enda parametern så klart…

          Men man kan inte säga att trimmade turbobilar har sämre bottendrag för det beror på hur de är trimmade.

          Fast det är ju roligare med en ketchupflaskebil! Därför slänger man i en stor turbo! ;):D

          ________________________________________
          http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
          ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
          “Id be unstoppable… if I could just get started!”

          #37927
          Micke81
          Deltagare

            Jag en smt6 i min bil (piggyback) där man kan styra ladd, bränsle o tändning. Om min inte går bra på låga varv betyder det då att den inte är injusterad ordentligt.
            Förresten, nån som vet om en tidigare mappning med detta system eller andra kan återgå till original om man nollställer ecu:n? Lyfter ur batteriet en lång stund. Hade även ett kabelbrott tidigare på den sladden som går till magnetventilen, kan det påverka.

            Vad ska jag göra?
            För övrigt laddar den nu 1,2 och fuelcutten står på 1,25 eller 1,3 som säkerhet, man vet aldrig.

            /micke

            #37928
            Micke81
            Deltagare

              Kan inte nån som inte är på semester hjälpa mig. Vad är fel när man har så dåligt bottenvrid jämfört med original.
              Det påverkar ju en del hur bilen i går totalt sett misstänker jag.
              Jag vet inte om tändning o sånt är omställt men även om det inte skulle va det så borde den inte gå som skit på lågvarv, eller?

              🙁 🙁 ;(

              /micke

              #37924
              skytiskapilen
              Deltagare

                Ta bort smt6-prylen! Sen nollställer du ECUn och provar igen. Om bilen då går jämnt vet du att piggybacken inte fungerar som den ska. Går den fortfarande dåligt, låt piggybacken vara av och fortsätt felsökandet. Det senare självklart pga att om du har något fel i hårdvaran eller mjukvaran så kan skadorna bli värre om du “lurar” ECUn.

                Var bor du?

                #37929
                Micke81
                Deltagare

                  I en av stockholms västra förorter.
                  Hur tar jag bort smt-boxen. Dum fråga, jag ringer etapp-nissen som har gjort skiten. Jag kollar det på en gång.

                  /micke

                  #37923
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Det du saknar är en mappning (min översättning till lekmannasvenska = elektronisk mjukvarujustering av UT-data i förhållande till IN-data) för det ökade luftflödet.
                    En ECUTEK-2 mappning löser detta på ett smidigt sätt och för en
                    rimlig peng, om du inte har planer på att uppgradera vidare.
                    Då får du ett bättre bottenvrid och en överlag jämnare vridmomentkurva. Att toppeffekten sedan ökar är väl mera ett olycksfall i arbetet.
                    }(

                    #37926
                    Micke81
                    Deltagare

                      Men min bil har inte större turbo eller så. Bara avgas med dp mapp o pysventil. Original gör den som ex 70-110 på 5:an på ca 10 sek, nu ca 15sek efter trim, men den går bättre på höga varv.:9

                      /micke

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.