- Detta ämne har 24 svar, 4,762 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 11 månader sedan av JensJ.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2019 kl. 17:42 #35983farbrorflumDeltagare
Detta verkar va ett vanligt problem på många Subaru.
Har någon en billig lösning?
Eller ev vart man kan köpa billigare delar?
Tips på youtube klipp lr likande mottages gärna 🙂11 februari, 2019 kl. 17:50 #288775FrostyDeltagareKöpte pluggar till systemet och fick felkoderna bortprogrammerade.
Pluggarna kostade väl 600 med fakt och avgifter.11 februari, 2019 kl. 19:03 #288781farbrorflumDeltagareFungerar bilen som vanligt efter pluggning?
Hur går de med avgastestet på bilprovningen?15 februari, 2019 kl. 08:48 #288777antosimDeltagareEtt billigare alternativ är att ‘lura’ ECUn med några enkla komponenter.
Instruktioner, tyvärr på tyska, men relativt enkla.
https://filehorst.de/download.php?file=cDJjHJnD.Tips från
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about7701.html16 februari, 2019 kl. 17:05 #288776FrostyDeltagareBilen fungerar som vanligt efter pluggning.
Bilprovningen märker inte det eftersom systemet bara är aktivt under kort tid vid start.16 februari, 2019 kl. 19:25 #288784ZopiloteDeltagareEtt billigare alternativ är att ‘lura’ ECUn med några enkla komponenter.
Instruktioner, tyvärr på tyska, men relativt enkla.
https://filehorst.de/download.php?file=cDJjHJnD.Tips från
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about7701.htmlRegistrerade mig här idag för att försöka få hjälp med att programmera bort felkoder för sekundärluften på vår Forester -06, och det första man dyker på är det här! 😀
Skall definitivt provas innan jag ger mig på att ändra i ECU!
Tackar Ödmjukast d—0.o—b17 februari, 2019 kl. 11:32 #288778antosimDeltagareDenna typ av relä rekommenderas istället för bil-relä
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/1-poligt-rela-12-v-dc-7-a-230-v-p36102Och denna trimpot. Kanske finns på Kjell.
https://www.ebay.co.uk/itm/1-100pcs-3296-Multiturn-Variable-Trimmer-Preset-Resistor-Potentiometer-Pot/231960342000?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649Sätts ihop på denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/monsterkort/experimentkort/experimentkort-fr2-100×160-mm-3-lankar-p89435Kontakter: hitta passande till kontakten i bilen.
Kablage: behövs inte det grova som specas i beskrivningen.
Typ denna, 0,75mm2
https://www.biltema.se/bil—mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kopplingsledning-2000018077Ev. en liten låda att gömma prylen i.
Kör på.
17 februari, 2019 kl. 11:51 #288785ZopiloteDeltagareHar en sambo som jobbar med elektronikkonstruktion (prototyper), så full tillgång till ELFA och Farnell’s sortiment. d—0.o—b
Tänkte bygga allt på ett kort och epoxigjuta i en låda så det håller.
Jo, kablaget var verkligen specat i överkant med tanke på vilka laster det handlar om, 0,5 eller 0,75 bör vara fullt tillräckligt.
Skulle helst vilka ha tag på en hankontakt som passar istället för V2, men som vanligt i fordonsindustrin är det väl någon obskyr standard som inte går att få tag på…17 februari, 2019 kl. 13:55 #288782farbrorflumDeltagareHar en sambo som jobbar med elektronikkonstruktion (prototyper), så full tillgång till ELFA och Farnell’s sortiment. d—0.o—b
Tänkte bygga allt på ett kort och epoxigjuta i en låda så det håller.
Jo, kablaget var verkligen specat i överkant med tanke på vilka laster det handlar om, 0,5 eller 0,75 bör vara fullt tillräckligt.
Skulle helst vilka ha tag på en hankontakt som passar istället för V2, men som vanligt i fordonsindustrin är det väl någon obskyr standard som inte går att få tag på…
Vad vill du ha för att bygga en till mig också
17 februari, 2019 kl. 14:40 #288786ZopiloteDeltagareVad vill du ha för att bygga en till mig också
17 februari, 2019 kl. 16:24 #288783farbrorflumDeltagareBörjar med att bygga en och ser om den funkar, sen kan jag återkomma.
Delarna blir väl ett par hundra med ingjutningslåda och allt. Skulle gärna vilja ha en beteckning på det fempoliga kontaktdonet på V2.
21 februari, 2019 kl. 11:02 #288773NathanDeltagareKan inte tyska så jag vet inte om de prata om att en av ventilerna har en barometer i sig som ecu kanske använder som ett parameter i mappen
21 februari, 2019 kl. 17:40 #288787ZopiloteDeltagareKan inte tyska så jag vet inte om de prata om att en av ventilerna har en barometer i sig som ecu kanske använder som ett parameter i mappen
Vad jag har förstått är det inte så mycket en barometer som en relativt enkel tryckgivare. Min gissning är att tryckgivaren används för att verifiera att bägge ventilerna står i öppet läge: Aktiv luftpump och stängda ventiler ger ett högt tryck i systemet som genererar en felkod. Defekt pump ger lågt tryck i systemet som triggar en annan felkod.
Därav att man behöver använda tre justerbara resistorer för att kunna simulera ett värde från tryckgivaren med pumpen inaktiv och ett annat värde när pumpen är aktiverad.
Rätta mig gärna om jag har fel, min tyska är också lite rostig 😮
Har komponenterna hemma nu, tänkte bygga i morgon. Inte lyckats identifiera kontaktdonet på V2 tyvärr, så det får bli en nödlösning.22 februari, 2019 kl. 08:13 #288779antosimDeltagareKanske någon från denna sida passar,
https://www.efihardware.com/products/c343/Subaru-ConnectorsEdit:
Eller från denna sida,
https://www.efihardware.com/products/c451/EFI-Connectors-with-5-Pins22 februari, 2019 kl. 08:15 #288780antosimDeltagareEn förmodligen maskinöversatt sida som beskriver felkoden och funktionen i systemet,
https://secondaryairinjection.wordpress.com/2015/06/17/nar-ser-du-felkod-cel-p1410-i-en-subaru/ -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.