Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35983
    farbrorflum
    Deltagare

      Detta verkar va ett vanligt problem på många Subaru.
      Har någon en billig lösning?
      Eller ev vart man kan köpa billigare delar?
      Tips på youtube klipp lr likande mottages gärna 🙂

      #288775
      Frosty
      Deltagare

        Köpte pluggar till systemet och fick felkoderna bortprogrammerade.
        Pluggarna kostade väl 600 med fakt och avgifter.

        #288781
        farbrorflum
        Deltagare

          Fungerar bilen som vanligt efter pluggning?
          Hur går de med avgastestet på bilprovningen?

          #288777
          antosim
          Deltagare

            Ett billigare alternativ är att ‘lura’ ECUn med några enkla komponenter.

            Instruktioner, tyvärr på tyska, men relativt enkla.
            https://filehorst.de/download.php?file=cDJjHJnD.

            Tips från
            http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about7701.html

            #288776
            Frosty
            Deltagare

              Bilen fungerar som vanligt efter pluggning.
              Bilprovningen märker inte det eftersom systemet bara är aktivt under kort tid vid start.

              #288784
              Zopilote
              Deltagare

                Ett billigare alternativ är att ‘lura’ ECUn med några enkla komponenter.

                Instruktioner, tyvärr på tyska, men relativt enkla.
                https://filehorst.de/download.php?file=cDJjHJnD.

                Tips från
                http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about7701.html

                Registrerade mig här idag för att försöka få hjälp med att programmera bort felkoder för sekundärluften på vår Forester -06, och det första man dyker på är det här! 😀
                Skall definitivt provas innan jag ger mig på att ändra i ECU!
                Tackar Ödmjukast d—0.o—b

                #288778
                antosim
                Deltagare
                  #288785
                  Zopilote
                  Deltagare

                    Har en sambo som jobbar med elektronikkonstruktion (prototyper), så full tillgång till ELFA och Farnell’s sortiment. d—0.o—b
                    Tänkte bygga allt på ett kort och epoxigjuta i en låda så det håller.
                    Jo, kablaget var verkligen specat i överkant med tanke på vilka laster det handlar om, 0,5 eller 0,75 bör vara fullt tillräckligt.
                    Skulle helst vilka ha tag på en hankontakt som passar istället för V2, men som vanligt i fordonsindustrin är det väl någon obskyr standard som inte går att få tag på…

                    #288782
                    farbrorflum
                    Deltagare

                      Har en sambo som jobbar med elektronikkonstruktion (prototyper), så full tillgång till ELFA och Farnell’s sortiment. d—0.o—b

                      Tänkte bygga allt på ett kort och epoxigjuta i en låda så det håller.

                      Jo, kablaget var verkligen specat i överkant med tanke på vilka laster det handlar om, 0,5 eller 0,75 bör vara fullt tillräckligt.

                      Skulle helst vilka ha tag på en hankontakt som passar istället för V2, men som vanligt i fordonsindustrin är det väl någon obskyr standard som inte går att få tag på…

                      Vad vill du ha för att bygga en till mig också

                      #288786
                      Zopilote
                      Deltagare

                        Vad vill du ha för att bygga en till mig också

                        #288783
                        farbrorflum
                        Deltagare

                          Börjar med att bygga en och ser om den funkar, sen kan jag återkomma.

                          Delarna blir väl ett par hundra med ingjutningslåda och allt. Skulle gärna vilja ha en beteckning på det fempoliga kontaktdonet på V2.

                          #288773
                          Nathan
                          Deltagare

                            Kan inte tyska så jag vet inte om de prata om att en av ventilerna har en barometer i sig som ecu kanske använder som ett parameter i mappen

                            #288787
                            Zopilote
                            Deltagare

                              Kan inte tyska så jag vet inte om de prata om att en av ventilerna har en barometer i sig som ecu kanske använder som ett parameter i mappen

                              Vad jag har förstått är det inte så mycket en barometer som en relativt enkel tryckgivare. Min gissning är att tryckgivaren används för att verifiera att bägge ventilerna står i öppet läge: Aktiv luftpump och stängda ventiler ger ett högt tryck i systemet som genererar en felkod. Defekt pump ger lågt tryck i systemet som triggar en annan felkod.
                              Därav att man behöver använda tre justerbara resistorer för att kunna simulera ett värde från tryckgivaren med pumpen inaktiv och ett annat värde när pumpen är aktiverad.
                              Rätta mig gärna om jag har fel, min tyska är också lite rostig 😮
                              Har komponenterna hemma nu, tänkte bygga i morgon. Inte lyckats identifiera kontaktdonet på V2 tyvärr, så det får bli en nödlösning.

                              #288779
                              antosim
                              Deltagare
                                #288780
                                antosim
                                Deltagare

                                  En förmodligen maskinöversatt sida som beskriver felkoden och funktionen i systemet,
                                  https://secondaryairinjection.wordpress.com/2015/06/17/nar-ser-du-felkod-cel-p1410-i-en-subaru/

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.