Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Sasse
    Deltagare

Börjar bli dags att kika på sommardäck.

Är ute efter ett ”semi” r-däck, typ Ponteza RE070. Dessa är dock svåra att få tag i har jag märkt.

Vad finns det för övriga ”semi” r-däck i samma stuk som RE070? D.v.s bättre grepp än ett ”gatdäck” men slits inte riktigt lika snabbt som ett rent r-däck?

Nordquist
      Deltagare

Kumho har ett som heter Ecsta MX, de klassas väl som lite halvt r-däck…kolla annars på http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

dragster
        Deltagare

Just Potenza RE070 finns bara i 225/45/17 i Sverige vad jag har hört. 🙁 Vilket jag tycker är väldigt dumt då jag bara hört bra komentarer om detta däck. Möjligtvis att det slits något snabbare än ett ”vanligt” däck vid normal körning. Men det gör ju alla ”Semi R-däck”.
          Annard ska som sagt Khumo Ecsta MX vara bra och även Dunlop SP SSR. 🙂

MariaimprezaGT
          Deltagare

Toyo har sina T1-R däck är som Goodyear eagle F1 däcken, vattenavvisande, finns i de flesta dimensioner, säg till om du vill ha pris på dem.

Mvh Maria

Audi is teh ####!!

BVS-Robban
            Deltagare

Kan inte kalla dessa däck du skrev ovan(good year och toyo) för Semi R-däck. Vattenavvisande och har mkt goda allmänna egenskaper i väta det håller jag med om. De däcken är egentligen vanliga prestanda däck som inte utmärker så speciellt mkt. Ett bridgestone re070 däremot har ju en liknande uppbyggnad som ett ”R”-däck.Dvs rejält hårda stommar som inte viker sig vid mkt sväng och ger en go direkt känsla vid körning. Sen är mönstret utformat på det sättet att det blir mkt gummi backen i förhållande till bredden på däcket. Rekomenderas starkt !

/ Robban (gummikrängare)

killemannen
              Deltagare

Jag har läst rätt mycket på Rejsa kring detta då jag nu skall köpa nya däck till sommarn..

Jag kom då fram till att de bästa valet är att köpa ett vanligt högprestanda däck för vanlig väg då man kör för lite på Superstage/bana.

Min rekomendation är Potenza RE050a som Bylle och grabbarna kör på, De funkar bra och har fått bra recentioner av Rejsa grabbarna.

Lefty
                Deltagare

Jag säger som Nordquist, Kumho ECSTA MX är ett bra däck. Jag körde på det med rödingen och de funkade riktigt bra 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.