Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1797
    kroc
    Deltagare

      Tja alla i detta avlånga land nu undrar jag om det finns nån nöjd Subaru ägare med Simons 3″ avgas system?? funkar det bra? kan man köra utan katalysator? vad blir effekt ökningen på?? har hört att Imprezan är strypt just efter turbon & ner!! priset för hela kittet är ju rekord låga 4700:- inklusive moms..

      tackar på förhand / Gasglad Kiruna pojk….

      #46959
      maxan
      Deltagare

        >Tja alla i detta avlånga land nu undrar jag om det finns nån nöjd
        >Subaru ägare med Simons 3″ avgas system?? funkar det bra? kan man köra
        >utan katalysator? vad blir effekt ökningen på?? har hört att Imprezan
        >är strypt just efter turbon & ner!! priset för hela kittet är ju
        >rekord låga 4700:- inklusive moms..

        Hmm, njae, ärligt talat tror jag inte det rullar många Imprezor i Sverige med avgassystem från Simons. Förutom grejjer från t.ex. Scoobysport, Scoobymania osv är det väl Feritta och Raka rör som är vanliga på de svenska imprezorna.

        4700 inkl moms? Tja, det låter som ett system utan någon kata.. det billigaste kompletta system med race-kata. jag känner till är nog Raka Rör.. Tror det ligger på runt 10000:-.

        Visst kan du köra utan katalysatorerna (sitter två stycken under bilen). Någon exakt siffra på si och så många hästar mer kan jag inte ge, det är väldigt individuellt. Det kan t.o.m. bli sämre (jajamensann!).

        Stoppa in en laddtrycksmätare och kör ett tag innan du byter avgassystem. Ha sedan koll på om t.ex. turbon laddar bättre sämre när du bytt system till t.ex. Simon.. Laddar den sämre, tuff lycka.. laddar den bättre, kul för dig.. Ingen skillnad? Du har säkert högre ljudvolym när du åker förbi tjejerna på stan 🙂

        Max!

        #46961
        Miki
        Deltagare

          LAST EDITED ON Aug-17-01 AT 11:11AM (GMT)
          >Tja alla i detta avlånga land nu undrar jag om det finns nån nöjd
          >Subaru ägare med Simons 3″ avgas system?? funkar det bra? kan man köra
          >utan katalysator? vad blir effekt ökningen på??

          Kan endast svara sittande i en Legacy stol… efter monterat chip presterade min bil ~225hk i dynotest, när vi sen tog bort 2,5″-2″ “strypningen” strax före ljuddämparen och satt en Simons Race-dämpare (2,5) istället hittades ungefär 10 bortsprungna kusar. När jag sedan i vintras böt hela systemet mot ett hemgjort (inkl downpipe) “katlöst” 2,5″ (inte Simons), kom jag upp i hela 261hk!!!
          Dynoresultaten före och efter detta går att skåda här

          http://www.xmission.com/~dac/centric/members/miki.htm

          * Miki *

          #46962
          v_skogh
          Deltagare

            10 tkr låter ju billigt om det nu är två Race-kattar, är du säker att dessa då är i rostfritt?
            Vad jag vet så kostar EN RACE-kat ca 6-8 tkr.

            Quattro, AWD, 4WD same same but different.

            #46963
            Red
            Deltagare

              Tja.

              Jag kör med simons halv system (Från katt och med 90/120 utblås) på min MY00. Det både låter mycket sportigare och ser bättre ut,(Klart värt 3300 pix) .Det ska vara ett fett utblås, inte två små sugrör som orginal! Ska göra ett effekttest imorgon så då får vi se om det verkligen har släppt lös några hästar.

              Ha det gott!

              #46966
              Stefan
              Deltagare

                OK, någon som vet om det blir någon märkbar skillnad med simons systemet eller vart man får tag på detta???
                Du som skulle effekt mäta, när kommer resultatet på detta eller vart det sämre???

                /Stefan

                #46964
                Red
                Deltagare

                  Hej.

                  Bänkade min MY00, med Simons halv system och K&N panel filter, 170 Kw (231 hk)! Och 95 Kw drivhjulen. Det är svårt att säga hur mycket det gjort för effekten eftersom Imprezan ligger över de 218 hk som skall vara original. Men Det låter ju mycket tuffare och ser fett ut. Byter man DP (Downpipe) blir det såklart bättre respons och några fler hästar. Min bil toppar 16 psi och stannar på 15 psi, förut 13-14 psi. Luftsnorkel är borttagen samt racing olja i motorn, detta gör stor skillnad vill jag påstå.

                  God Jul och Gott Nytt år!!

                  *Red*

                  #46960
                  diego
                  Deltagare

                    Förra ägaren had monterat simons på min(numera sålda) impreza,det var inte mycket kvar av de rören 🙂 Man får ju hoppas att de börjat med rostfritt nu 🙂
                    Jag monterade mitt nya 3″ hos Uppsala avgasteknik,4500:- från första katen(dp) och bakåt + 6års garanti

                    #46967
                    Evildead
                    Deltagare

                      Klart att rostfritt e bättre, men ändå…

                      jag tänker dokumentera mitt projekt om intresse finns, har köpt
                      lösa prylar, rörböjar, och 2 simonz dämpare och 4,5 tums avslut(simonz)
                      det landade på 1800 spänn, men då svetsar jag själv. Inklusive downpipen.

                      Eftersom jag dessutom tycker sånt e roligt så kan jag inte motivera
                      de höga priser ett rostfritt hamnar på, men men, det e ju jag det 🙂

                      Jag körde omkring i 5 år med mitt förra ‘vanliga’ innan jag fick byta
                      en dämpare som i sig från början var av usel kvalitet.
                      Simon´s dämpare idag håller faktiskt bra, bättre än många tror.

                      -Chrille

                      #46965
                      ADDE.H
                      Deltagare

                        DU KAN FÅ TAG PÅ SIMONS3″ HOS RAY METALLFABRIKEN 0321-63366 ELLER KOLLA PÅ http://WWW.RAY.SE 3TUM FRÅN TURBON UTAN KATT KOSTAR 4700KR.STOR SKILLNAD TYCKER JAG (SKÖNT LJUD) /ADDE

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.