Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #270
    dlehtihet
    Deltagare

      Hej,

      Måste säga (och jag tror jag kan tala för de flesta) att imprezan är väldigt hållbar och driftsäker. Jag har inte WRX modellen själv utan en my00:a och det enda problem jag har haft med bilen är faktiskt bara att den ena lampan till nummerskylten gått sönder en gång. Resten av problemen har jag inte hört talas om. Visst är det så att det kan rassla och skallra lite ifrån inredningen men det hör till på något sätt (eller som man kan läsa att handlarna i England säger om saken på http://www.scoobynet.co.uk: “They all do that sir!”).

      Det är väl som alltid att ingenting håller för att bli mekaniskt misshandlat gång på gång genom att t.ex dumpa kopplingen ifårn 5000 varv upprepade gånger. Just kopplingen har folk haft vissa problem med (i undantagsfall även på icke-trimmade bilar), men det har nog främst berott brist på kopplingssympati. De flesta verkar dock byta kopplingen när de börjar höja effekten. Populära varianter är AP och STI. Sen finns det ju ambitiösa personer som använt sinterlamell och efter ett tag rensat växellådan också ( 😉 ) och då blir det ju dyrt 🙂

      Kolla t.ex på http://dyno.scoobynet.co.uk/ för att se olika konfigurationer på bilarna och hur mycket effekt de fick ut i bänkning.

      M v h

      Danne

      #36551
      TARManiAC
      Deltagare

        Hallo vakna!!

        Finns det verkligen inge WRX chaufører i Sverige??

        #36548
        dlehtihet
        Deltagare

          >Hallo vakna!!
          >
          >Finns det verkligen inge WRX chaufører i Sverige??

          Tror nog folk är vakna. Du måste ta och tagga ner lite bara 😉

          WRX och GT ÄR motormässigt i stort sett likadana. Det som är nytt är karossen (självklart) och att det tillkommit en del förstärkningar i densamma. Subaru har ju konstant förbättrat sina modeller ifrån år till år så varför skulle de plötsligt gå tillbaka och släppa ut något som är sämre än föregående år? Det är väldigt få som haft problem med bilarna, precis som jag sade tidigare. En WRX ägare som jag känner till har haft problem med kopplingen, men det sedan han unichippat bilen (= högre vrid/bhp). När man gör en sådan operation måste man räkna med att saker och ting KAN gå sönder. Har man inte kalkylerat med att den risken finns så ska man inte heller ge sig på det.

          //Daniel

          #36552
          TARManiAC
          Deltagare

            Det e just det. Jeg vet at folk er vakna så varfor svarer ingen?
            Jeg ville jo gerne høre från dom som har just denne model (WRX MY 01-02).
            Det finns faktisk fler motorskillnad Från GT til WRX bl.a. turbo,
            interc.,kat.,motorstyring och indsugning. Har provkørt begge modeller och
            tycker at WRX´en er lite tam så det er inte alltid at forandring er godt. Jeg vet at Subaru normalt producerer holdbar teknik, derfor också dom bra resultater i J.D.Power, men man bliver jo lite orolig når man læser om alle
            problemen på Scoobynet. Normalt var Volvo jo också kendt for kvalite men jeg
            har erfaret at det inte nødvendigvis er sådan længre. Jeg vil inte købe katten
            i sækken, som vi siger på dansk, en gang til. Så derfor er mit spørgsmål til
            ejere af WRX 01-02: er der generelle problemer med denne bilmodel, som kobling,
            elektronik, hjulindstilling, elhissar, ruter, motorstyring (CEL)?

            #36553
            TARManiAC
            Deltagare

              This site sucks!!!

              #36547
              Practos
              Deltagare

                lugna ner dig, Danne gav dig bra svar och det finns inte så många wrx åkare på denna bbs ännu.
                Lycka till med din vovlo.

                #36549
                TommyN
                Deltagare

                  Hej glade dansk!
                  WRX är definitivt SKAL om du jämför med Volvo!
                  Jag har en 01 sedan februari 01, första på vägarna i Sverige och är mycket nöjd.
                  Hade en -99 GT före men konstaterar att WRX är mycket bättre bil både i komfort och väghållning.
                  Kompenserar du sdan med lite modifikationer i form av Unichip, 3″ avgas från turbo och bakåt, Graham Goode Racing Induction Kit och sänkning 35 mm så är bilen i det närmaste oslagbar, i alla fall om du jämför med Volvo.
                  Jag har en V40 T4 med chips+öppet insug+3″avgas = 260 HK som inte går att jämföra på något sätt. WRX fungerar perfekt, Volvo håller inte kvaliteten det mesta har rasat, styrbox, hjullager, bensinpump, tokarmotor bak….
                  Lycka till med WRX!
                  TommyN

                  #36554
                  TARManiAC
                  Deltagare

                    Hej

                    Och tack for alla dom bra svar (till nu). Det hjalp med lite provokation.
                    Er inte upphetsat alls, visste bare at det skulle hjælpe. By the way;
                    er fore dette kørelærer och dansk mester i rr så jeg er inte nybegynder
                    på biler och mekanik. Har haft 7 bilar från Honda til VW, toyota,Opel,
                    Peugeot,Renault och Volvo. Læser alt jeg kan komme i nærheden af motorlitt..
                    och på nettet så det er inte viden jag saknar, men erfaringer från andre
                    som kører just den bilen jag vill ha så jag inte dummer mig igen. Det e
                    vel bl.a. det en site som denne er til for. Tror inte at folk ljuger om
                    bil problemer på nettet. Med vilket formål?

                    Tak for svaret dig med Sveriges første WRX.
                    Venter på dom andra..

                    Hej

                    #36545
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      >Det e just det. Jeg vet at folk er vakna så varfor svarer ingen?
                      >Jeg ville jo gerne høre från dom som har just denne model (WRX MY
                      >01-02).
                      >Det finns faktisk fler motorskillnad Från GT til WRX bl.a. turbo,
                      >interc.,kat.,motorstyring och indsugning. Har provkørt begge modeller
                      >och
                      >tycker at WRX´en er lite tam så det er inte alltid at forandring er
                      >godt. Jeg vet at Subaru normalt producerer holdbar teknik, derfor
                      >också dom bra resultater i J.D.Power, men man bliver jo lite orolig
                      >når man læser om alle
                      >problemen på Scoobynet. Normalt var Volvo jo också kendt for kvalite
                      >men jeg
                      >har erfaret at det inte nødvendigvis er sådan længre. Jeg vil inte
                      >købe katten
                      >i sækken, som vi siger på dansk, en gang til. Så derfor er mit
                      >spørgsmål til
                      >ejere af WRX 01-02: er der generelle problemer med denne bilmodel, som
                      >kobling,
                      >elektronik, hjulindstilling, elhissar, ruter, motorstyring (CEL)?

                      Som regel gäller alltid att köpa en bil i slutet av en serie, då är alla “barnsjukdomar” borta. Det man då missar är all ny teknik som finns
                      i den kommande men som inte är till 100% utprovad. Detta gäller för alla bilmärken, så ödmjuke herr Tarmaniac du kan alltså inte få både senaste
                      teknologin i en ny serie utan risk för att något kanske behöver justeras.
                      Dags för dig att lära dig något om bilar så slipper du hetsa upp dig?
                      Allt du läser på internet = sant, eller?

                      #36546
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        LAST EDITED ON Sep-16-02 AT 05:37PM (GMT)
                        Ahha, lite ödmjukhet är aldrig fel. 😉
                        Jag tror inte fler motiveras att svara på en fråga för att man “provocerar”
                        , men fel kan jag ha. Risken som jag ser det med en provokatör är väl att om du köper ett måndagsexemplar (oavsett märke) tack vare tips på ett öppet forum så är det väl att, då kan xx s.a.s ge andra skulden för problemen, eller är jag ute och cyklar? Om du har haft problem med dina tidigare uppräknade bilinnehav vågar i alla fall jag påstå att Subaru generellt sett har mindre problem än samtliga nämnda, och det var väl det du egentligen ville ha svar på.
                        Så till din fråga om köp, provkör en, kontrollera kostnader i förhållande till andra alternativ och fatta ett beslut, oavsett vilket det blir, lycka till.

                        Med vänliga hälsningar

                        Kjell Pettersson

                        Bara en tok bakom ratten utan placeringar att skryta med och helt utan teknisk kompetens. 😀

                        #36550
                        TARManiAC
                        Deltagare

                          Jeg er ny her. Jeg er åven dansk men håber ni vill hjålpe alligevel.

                          Ejer inte ens en Impreza. Endnu. Problemen for meg er at jeg for ca. 1 1/2
                          siden købte en Volvo S60 T5 med massor av problemer. Nu har jeg fått Volvo
                          ta tilbaks den och funderer derfor på at købe en WRX. Men har också hørt
                          (læst på nettet) at denna bil kan ha´ problem som ruskig kobling, motor-
                          styringsproblem, dåliga elhissar, CEL. Er dette noget generelt eller er
                          det bare en ut av 1000? Vill INTE ha en mandagsbil igen!!!!

                          Senere skal den trimmas lite. Sag runt 270-280 HK. Er det lika nemt at
                          gøre som på gamla GT´an? Er en komplet 3″ katfri udstødning m. downpipe/up-
                          pipe, chiptrim och filtermod. nok til at nå dessa effekttal?

                          Jeg hør gerne fra alle som har erfaring med eller forstand på WRX modellen,
                          och især från ågere til denne. Nån problem? ris/ros.

                          Vet nån hur mange WRX som kør i Sverige?

                          Hoppas på mange goda inlæg

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.