› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Skillnad på fjädrar
- Detta ämne har 11 svar, 1,017 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
camino cielo.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2007 kl. 15:06 #4901
Heatseeker
DeltagareTja
tänke höra om det passar med fjädrar från en sedan till en kombi om inte vad som skiljer dom åt?
bilen det frågas om är en gt 99-00
mvh micke
9 juli, 2007 kl. 16:25 #69147Heatseeker
Deltagareingen som vet om fjädrar från en sedan passar en kombi?
my00
mvh micke
9 juli, 2007 kl. 16:54 #69139SecretAgentMan
DeltagareJag är säker på att det är samma-lika (i och med att det inte går att köpa eftermarknadsgrejer för olika varianter), men för att vara 100% säker är det ju bara att ringa subaruhandlarns’ reservdelspojkar och kika om det är så? 🙂
/J
10 juli, 2007 kl. 08:04 #69144camino cielo
DeltagareNej, dom ar inte samma-lika! Daremot passar dom men kombin kommer att sankas mer dar bak. Jag har STi wagon pinks (4.1kg F/3.5kg B) pa min kombi och de ar en valdigt bra kombination och ar det hardaste man kan ha pa orig.fjaderben (fast jag har nu Koni) fast man har lite mer gap fram an bak. Kommer dock att bestalla STi by Arai fjadrar som ju bara finns till sedananen nar jag nu aker hem. Dom ar lite hardare och fjaderlangden uppvags utav mina nya camberplattor som istallet sanker fram istallet for att hoja sa den kominationen blir perfekt, jag far dessutom tillbaka lite fjadringsvag.
10 juli, 2007 kl. 08:14 #69140SecretAgentMan
DeltagareDe originalare jag har i garaget från sedan och kombi ser identiska ut med blotta ögat.. :+ Men kolla med subaruhandlarna, det är nog enda sättet.
/J – har monterat samma typ av sänksatser på både sedan och kombi och aldrig sett någon större skillnad. 🙂
10 juli, 2007 kl. 11:57 #69148Heatseeker
Deltagaretack för hjälpen 🙂
10 juli, 2007 kl. 19:46 #69145camino cielo
DeltagareDe originalare jag har i garaget från sedan och kombi ser identiska ut med blotta ögat.. :+ Men kolla med subaruhandlarna, det är nog enda sättet./J – har monterat samma typ av sänksatser på både sedan och kombi och aldrig sett någon större skillnad. 🙂
Det ar absolut skilnad pa kombi och sedan fjadrarna. Varfor tror du annars sjalvaste Subaru med SPT har olika fjadrar i sitt sortiment? Och aven Tein salufor olika fjadrar for kombi (wagon) och sedan. Visst passar dom och det ar sakert valdigt liten skillnad och kommer nu inte ihag hur mycket, OJMR sa ar det langden som skiljer aningen, kombin ar ju 35 kg tyngre och mer utav vikten ligger darbak, antar att det ar langden som skiljer och inte hardheten.
11 juli, 2007 kl. 04:28 #69149Heatseeker
Deltagareokej har du nån länk till tex teins sida där man kan beställa deras fjädrar?
11 juli, 2007 kl. 17:03 #69142MariaimprezaGT
Deltagaretredje gången gillt nu då.. *datajävel*
vi ringde tein själva å såhär ligger det til..
man kan INTE ha samma fjädrar till en GF som till en GC.. detta beror på att kombin är tyngre.. anledningen till att den inte fanns i u.k. teins katalog är att den är så ovanlig. MEN den finns!! kostar samma som till GC bortsett från att det tillkommer flygfrakt samt tullavgift.. så ca 4000 +- 200 kr får man räkna med om man har kombi. De rekommenderar inte heller att man då köper fjädrar som passar till bägge bilarna då det omöjligt kan göra det..
då tänker nån. hur är det med coilovers??
jo, där kan man faktiskt ha samma.. MEN det blir positiv camber på kombin.. Så alternativer är då en coilover med ställbar camber, för att passa GT så krävs det då en Super Racing, å de tråkiga med dem är att de är väldigt extrema. liksom priset. som är i runda slängar 36 000 kr..
Maria
Audi is teh ####!!11 juli, 2007 kl. 17:25 #69141specialized
DeltagareSå alternativer är då en coilover med ställbar camber, för att passa GT så krävs det då en Super Racing, å de tråkiga med dem är att de är väldigt extrema. liksom priset. som är i runda slängar 36 000 kr..
Eller så köper man valfri billigare modell och köper till ställbara toppmonteringar för ~ 1000 kr styck 😉
Alternativt, köper excentriska camberbultar till både bak och fram 🙂Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉11 juli, 2007 kl. 17:41 #69143MariaimprezaGT
Deltagarejupp:D
Maria
Audi is teh ####!!
11 juli, 2007 kl. 19:31 #69146camino cielo
Deltagaretredje gången gillt nu då.. *datajävel*vi ringde tein själva å såhär ligger det til..man kan INTE ha samma fjädrar till en GF som till en GC.. detta beror på att kombin är tyngre.. anledningen till att den inte fanns i u.k. teins katalog är att den är så ovanlig. MEN den finns!! kostar samma som till GC bortsett från att det tillkommer flygfrakt samt tullavgift.. så ca 4000 +- 200 kr får man räkna med om man har kombi. De rekommenderar inte heller att man då köper fjädrar som passar till bägge bilarna då det omöjligt kan göra det..då tänker nån. hur är det med coilovers??jo, där kan man faktiskt ha samma.. MEN det blir positiv camber på kombin.. Så alternativer är då en coilover med ställbar camber, för att passa GT så krävs det då en Super Racing, å de tråkiga med dem är att de är väldigt extrema. liksom priset. som är i runda slängar 36 000 kr..MariaAudi is teh ####!!
Nu ar det ju faktiskt sa att det blir inte pos. camber men man forlorar ca .7 grader (ingen kor val med bara -0.7 camber?) med fjaderben fran sedanen men vissa coilovers passar till bada, t.ex. WL, AST, vissa Tein (mojl alla men Tein hade tidigare en separat coilover till wagon som dock ej saljs langre) och sakert nagra andra. Jag var pa vag att kopa Whitelines och en kompis med kombi lat mig provkora, tror det var att dom har storre oppningar pa ovre bulthalet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.