Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1017
    Hulken
    Deltagare

      Undrade som sagt vad det är för skillnad på en europeisk och en amerkiansk STI -04 förutom att deras motor är en 2,5 liters? Ser den nå annorlunda ut inuti t.ex? Är det nå andra bromsar?

      Är lite sugen på den här! :9

      http://www.blocket.se/vi/7813595.htm?ca=6_s

      Vad tror ni?

      /Magnus

      #41879
      Bodyshot
      Deltagare

        Jag vågar inte uttala mig, men motorvolymen är nog den största skillanden, han skrev ju själv i annonsen att stolar och bromsar är samma som här.. Lycka Till! // Bodyshot

        #41880
        josefn
        Deltagare

          Jag säger så här,dom går mycket bättre..Jag har en 2005, det är ett större block och en mycket kraftigare turbo på den, den svenska och europa versionen kom med en IHI VF34(tror jag) men dom här kommer men den IHI VF39 en kraftigare turbo.
          2004-2005 i den modellen gjordes ändast i usa för deras marknad då och ingen annanstans.
          Bilen går väldigt bra och du kommer inte bli missnöjd ifall du skulle köpa den..

          Josef

          #41874
          Hulken
          Deltagare

            Okay…..får de hur jag gör! Det finns ju ingen garanti kvar på den heller. Den försvann ju när bilen flyttade till ett annat land! Tack för svaren…;-)

            #41876
            pannan
            Deltagare

              http://www.airpowersystems.com.au/us_spec/subaru/sti/pistons/pistons.htm

              The 2004 model US Specification STI is a unique model in many ways. Just some of those already identified are as follows:

              Side feed 480 cc injectors (350 flywheel horsepower at 11.0:1 A/F ration, 100% duty cycle). This is in stark contrast to the International Specification vehicle with its 565 cc top feed units.
              Although it does not appear at first sight to be so, the turbocharger’s physical configuration is unique. APS is currently investigating upgrading the stock component with the SR Series range of ball bearing turbochargers.
              Most of the VF Series turbochargers are airflow limited to approximately 350 flywheel horsepower. In an optimum configuration, the VF 39 fitted to the US Spec STI will support approximately 370 horsepower.
              The stock ECU’s operating software and loom hardware are unlike any other late model WRX.
              As is quite well known, the throttle butterfly is drive by wire.
              STI pistons are typically forged, however the US specification pistons are cast. Click here for pictorial comparison.

              Tål att jämföras

              mvh
              J

              #41875
              Hulken
              Deltagare

                Det betyder alltså att på en amerikansk STI så är spridarna mindre och kolvarna är gjutna, medans turbon är större? Om så är fallet så är ju inte den amerikanska modellen lika driftsäker i motorn som den europeiska modellen?

                #41873
                Manor
                Deltagare

                  Det betyder alltså att på en amerikansk STI så är spridarna mindre och kolvarna är gjutna, medans turbon är större? Om så är fallet så är ju inte den amerikanska modellen lika driftsäker i motorn som den europeiska modellen?

                  Jag gjorde samma tolkning…det verkar bakvänt på något sätt :o.

                  mvh Mats N

                  #41877
                  pannan
                  Deltagare

                    Sade detta förra året när folk började sukta efter en US STI.

                    #41872
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      …jag tycker det där ser ut som ett riktigt kap jag..

                      /J

                      #41881
                      josefn
                      Deltagare

                        nej jag har för mig att spridarna i min bil är på 565-566cc i US versionen..Jag äger en och jag är J***a nöjd med den och ännu mer efter den varit inne hos grabbarna på JRM..väntar på att rototest i rönninge ska sätta ihop en rullande bänk för 4-hjulsdrift, väntar samtal från dom…

                        Josefn

                        #41878
                        pannan
                        Deltagare

                          nej jag har för mig att spridarna i min bil är på 565-566cc i US versionen..Jag äger en och jag är J***a nöjd med den och ännu mer efter den varit inne hos grabbarna på JRM..väntar på att rototest i rönninge ska sätta ihop en rullande bänk för 4-hjulsdrift, väntar samtal från dom…Josefn

                          Klart den går bra 😉 nu menade vi mer att motorn är lite snålad när det gäller material. Sedan har det diskuterats både på Nasioc och Scoobynet vilken av bilarna som är hållbarast vid trim.

                          Jag tror att 2.5 litaren är strået vassare men vissa subarister säger motsatsen.

                          #41882
                          josefn
                          Deltagare

                            Enda sättet att få reda på sånt blir väl att fråga subaru usa själva. För jag tror alla byggar upp olika uppfattningar om bilarna, beroende på vilken dom ägt eller äger..

                            Josef

                            #41883
                            WingsWest
                            Deltagare

                              Om det är bilen från Västerbotten som va ute på blocket så är jag polare med ägaren (kan inte se annonsen då den är borttagen)
                              bilen är riktigt J*VLA fin kan jag garantera, går riktigt bra! som en gocart och allt med bilen är riktigt seriöst gjort så inge ihopsläng..

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.