SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Skillnad STI US spec?

  • Detta ämne har 12 svar, 1,382 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av WingsWest.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1017
    Hulken
    Deltagare

    Undrade som sagt vad det är för skillnad på en europeisk och en amerkiansk STI -04 förutom att deras motor är en 2,5 liters? Ser den nå annorlunda ut inuti t.ex? Är det nå andra bromsar?

    Är lite sugen på den här! :9

    http://www.blocket.se/vi/7813595.htm?ca=6_s

    Vad tror ni?

    /Magnus

    #41879
    Bodyshot
    Deltagare

    Jag vågar inte uttala mig, men motorvolymen är nog den största skillanden, han skrev ju själv i annonsen att stolar och bromsar är samma som här.. Lycka Till! // Bodyshot

    #41880
    josefn
    Deltagare

    Jag säger så här,dom går mycket bättre..Jag har en 2005, det är ett större block och en mycket kraftigare turbo på den, den svenska och europa versionen kom med en IHI VF34(tror jag) men dom här kommer men den IHI VF39 en kraftigare turbo.
    2004-2005 i den modellen gjordes ändast i usa för deras marknad då och ingen annanstans.
    Bilen går väldigt bra och du kommer inte bli missnöjd ifall du skulle köpa den..

    Josef

    #41874
    Hulken
    Deltagare

    Okay…..får de hur jag gör! Det finns ju ingen garanti kvar på den heller. Den försvann ju när bilen flyttade till ett annat land! Tack för svaren…;-)

    #41876
    pannan
    Deltagare

    http://www.airpowersystems.com.au/us_spec/subaru/sti/pistons/pistons.htm

    The 2004 model US Specification STI is a unique model in many ways. Just some of those already identified are as follows:

    Side feed 480 cc injectors (350 flywheel horsepower at 11.0:1 A/F ration, 100% duty cycle). This is in stark contrast to the International Specification vehicle with its 565 cc top feed units.
    Although it does not appear at first sight to be so, the turbocharger’s physical configuration is unique. APS is currently investigating upgrading the stock component with the SR Series range of ball bearing turbochargers.
    Most of the VF Series turbochargers are airflow limited to approximately 350 flywheel horsepower. In an optimum configuration, the VF 39 fitted to the US Spec STI will support approximately 370 horsepower.
    The stock ECU’s operating software and loom hardware are unlike any other late model WRX.
    As is quite well known, the throttle butterfly is drive by wire.
    STI pistons are typically forged, however the US specification pistons are cast. Click here for pictorial comparison.

    Tål att jämföras

    mvh
    J

    #41875
    Hulken
    Deltagare

    Det betyder alltså att på en amerikansk STI så är spridarna mindre och kolvarna är gjutna, medans turbon är större? Om så är fallet så är ju inte den amerikanska modellen lika driftsäker i motorn som den europeiska modellen?

    #41873
    Manor
    Deltagare

    Det betyder alltså att på en amerikansk STI så är spridarna mindre och kolvarna är gjutna, medans turbon är större? Om så är fallet så är ju inte den amerikanska modellen lika driftsäker i motorn som den europeiska modellen?

    Jag gjorde samma tolkning…det verkar bakvänt på något sätt :o.

    mvh Mats N

    #41877
    pannan
    Deltagare

    Sade detta förra året när folk började sukta efter en US STI.

    #41872
    SecretAgentMan
    Deltagare

    …jag tycker det där ser ut som ett riktigt kap jag..

    /J

    #41881
    josefn
    Deltagare

    nej jag har för mig att spridarna i min bil är på 565-566cc i US versionen..Jag äger en och jag är J***a nöjd med den och ännu mer efter den varit inne hos grabbarna på JRM..väntar på att rototest i rönninge ska sätta ihop en rullande bänk för 4-hjulsdrift, väntar samtal från dom…

    Josefn

    #41878
    pannan
    Deltagare

    nej jag har för mig att spridarna i min bil är på 565-566cc i US versionen..Jag äger en och jag är J***a nöjd med den och ännu mer efter den varit inne hos grabbarna på JRM..väntar på att rototest i rönninge ska sätta ihop en rullande bänk för 4-hjulsdrift, väntar samtal från dom…Josefn

    Klart den går bra 😉 nu menade vi mer att motorn är lite snålad när det gäller material. Sedan har det diskuterats både på Nasioc och Scoobynet vilken av bilarna som är hållbarast vid trim.

    Jag tror att 2.5 litaren är strået vassare men vissa subarister säger motsatsen.

    #41882
    josefn
    Deltagare

    Enda sättet att få reda på sånt blir väl att fråga subaru usa själva. För jag tror alla byggar upp olika uppfattningar om bilarna, beroende på vilken dom ägt eller äger..

    Josef

    #41883
    WingsWest
    Deltagare

    Om det är bilen från Västerbotten som va ute på blocket så är jag polare med ägaren (kan inte se annonsen då den är borttagen)
    bilen är riktigt J*VLA fin kan jag garantera, går riktigt bra! som en gocart och allt med bilen är riktigt seriöst gjort så inge ihopsläng..

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.