› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Skillnaden på gt och wrx (kurvtagning)
- Detta ämne har 25 svar, 2,142 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
29 maj, 2007 kl. 20:34 #1275
DajM
DeltagareYes, så här är det.
Polarn kör en WRX 01 och jag kör en GT-00 två likadana bilar fast ändo olika 😛Det är nämligen så att när jag ska ta en kurva snabbt så är det alltid framhjulen som släpper, medans han får bakhjulen att Släppa.
Dom sakerna som ja kom på, va att han har säkert annan viktfördelning,Det som skiljer är att han har andra däck (mer mönster dessutom) whiteline krängare med dropplinks fram och bak. Både han och jag kör H&R fjädrar. Jag har ett fjäderbensstag det är det han inte har.Så vad säger ni? Hur beter sig era Gt:s är de framhjulen som sviker först? Jag skulle hellre vilja ha det så att baken kastar 😀
// Jussi
29 maj, 2007 kl. 21:24 #43972.zip
DeltagareJag är inte helt hundra men enligt rykten så ska framhjulen på en GT vika sig lite utåt när det kränger, och återigen enligt rykten så kan man ordna detta genom att göra en fyrhjulsinställning.
Någon annan kan säkert detta bättre än mig 😛
//.zip
29 maj, 2007 kl. 22:40 #43962b20mannen
DeltagareUnderstyrningen på en GT går lätt att åtgärda med en hjulinställning.
Jag skrev litegrann om just detta i en annan tråd här på forumet. Sök på mitt användarnamn bara.
Edit: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=8749&mesg_id=8659&page=
Edit: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=6&topic_id=2338&mesg_id=2495&page=Min GT överstyr hårt när jag vill det, och har endast understyrning i sällsynta fall, som då lätt kan korrigeras med lite powerslide.
Sen är väl generella tipset angående GT:n att lära sig att börja använda handbromsen i kurvorna.
30 maj, 2007 kl. 08:12 #43973DajM
DeltagareJo dom har jag läst =)
Men en fyrhjuls instälning skulle nog kunna vara på sin plats. vet ej när det senast är gjort hehe
Dags att åka till akuten o röntga foten nu 🙁30 maj, 2007 kl. 13:04 #43974DajM
DeltagareSlutade med fraktur och snart bär det av til SÖS för att gipsas:( 🙁 En månad sa dom ;( sen ska de ha läkt vi får se om läkarna på SÖS säger annorlunda.
30 maj, 2007 kl. 17:00 #43953SecretAgentMan
DeltagareUmmm….handbromsa i kurvorna? 😮 Njaaäää – det är om det är hårnålar vi pratar om (och då på is kanske).
Int’ är det bra int’ för varesig mellandiff lr den halvveka handbromskonstruktionen.
Kör bilen rätt är mitt grundtips, det är ingen diffbroms bak i 99-00 GT (tidigare vet jag inte, inte senare heller), lr rättare sagt, det satt då ingen i den jag rensade en smula i Silverpilen förra sommaren.
Det gör att det blir svårt att med enbart gasen få ut rumpan, utan det krävs lastförflyttning (vänsterbroms, gassläpp – eller båda kombinerat med alldeles för hög fart in a’la KN).
Träna på bana med klubben, det skrivs av alldeles för många bilar när McRae Jr är ute och skall visa sig på den styva… 😉
Hjulvinklar gör massor, krängare gör lika mycket till.
/J
30 maj, 2007 kl. 17:21 #43969Snowman
DeltagareUmmm….handbromsa i kurvorna? 😮 Njaaäää – det är om det är hårnålar vi pratar om (och då på is kanske).Int’ är det bra int’ för varesig mellandiff lr den halvveka handbromskonstruktionen.Kör bilen rätt är mitt grundtips, det är ingen diffbroms bak i 99-00 GT (tidigare vet jag inte, inte senare heller), lr rättare sagt, det satt då ingen i den jag rensade en smula i Silverpilen förra sommaren.Det gör att det blir svårt att med enbart gasen få ut rumpan, utan det krävs lastförflyttning (vänsterbroms, gassläpp – eller båda kombinerat med alldeles för hög fart in a’la KN).Träna på bana med klubben, det skrivs av alldeles för många bilar när McRae Jr är ute och skall visa sig på den styva… ;)Hjulvinklar gör massor, krängare gör lika mycket till./J
Nu blev det intressant! Jag har fnulat lite på det där.. Vad sitter det för diff i mitten? Viskodiff? Isåfall, funkar inte det så att det snurrar planetdrev i en smetig siliconolja, och om dreven åker olika fort så blir oljan seg (varm oxå) o motverkar detta så att dreven snurrar lika fort?
OM det nu är så, hur kan diffen ta så mycket stryk av att ”dutta” med handbromsen? Vi snackar ju bara om ett par 10-delars sekund som bakhjulen står still. Och vilken skillnad gör det mot diffen om det är på is?
Det är klart att om man ständigt o jämt åker med låsta bakhjul så förstår jag att det inte är bra, blir ju varmt däri o man bränner oljan, men om man gör det snabbt och bara då o då, är det alltså ändå jättefarligt?
Detta inlägg är baserat på ren nyfikenhet, inget annat! 🙂
/Markus
30 maj, 2007 kl. 17:37 #43954SecretAgentMan
DeltagareDu har en planetdiff i mitten, tillsammans med en viskodiff som bromsar upp hastighetsskillnader mellan fram/bakaxel (det är begränsning på hur mycket vrid den kan bromsa upp med dock). 🙂
Det man kan göra livet surt för är viskodelen, men det är inget som rasar så fort man tittar på handbromsen – betydligt tuffare har själva handbromsen, de bitarna är inte alls dimensionerade, eller tänkta att agera driftingverktyg. 😉
Det är en jäkla skillnad att handbromsa sig runt i hårnålarna i en WRC-kärra med smarta diffar och hydraulisk handbroms, mot det vi har som är till för att se till att bilen står säkert parkerat. 😀 :+
/J
31 maj, 2007 kl. 09:11 #43963b20mannen
DeltagareJag körde hela sista kurvpartiet i konbanan hos SAD med full attack på tvåan och samtidigt avvägt snåldragande i kryckan för att ge bilen rätt riktning.
Works like a charm!
Vändningen gick också hur bra som helst med kryckan.
Det är ett gammalt missförstånd att kryckan enbart är till för att hålla bilen i parkeringsrutan. 😉
31 maj, 2007 kl. 09:17 #43955SecretAgentMan
DeltagareMissförstånd eller inte, allt jag säger är att bitarna där bak inte på något sätt är dimensionerat för krafterna..
Det är betydligt enklare (och billigare) att bara köra fortare, och mera rätt. 😉
/J
31 maj, 2007 kl. 09:19 #43977Niklas
DeltagarePå med Whiteline krängare ställda på max så får du bort mycket av tendensen till understyrning.
Rycka/fegdra i kryckan? Nja, det klarar vi oss bra utan. Det finns väldigt mycket man kan göra med bilen med allt är inte hälsosamt.
31 maj, 2007 kl. 10:11 #43958simo
DeltagareJag körde hela sista kurvpartiet i konbanan hos SAD med full attack på tvåan och samtidigt avvägt snåldragande i kryckan för att ge bilen rätt riktning.Works like a charm!Vändningen gick också hur bra som helst med kryckan.Det är ett gammalt missförstånd att kryckan enbart är till för att hålla bilen i parkeringsrutan. 😉
Tvåan 😮 gå upp ett pinnhål, skit i kryckan o lär dig använda vänsterfoten istället så ska du se på grejer 🙂
/U
31 maj, 2007 kl. 10:46 #43970Snowman
DeltagareJag körde hela sista kurvpartiet i konbanan hos SAD med full attack på tvåan och samtidigt avvägt snåldragande i kryckan för att ge bilen rätt riktning.Works like a charm!Vändningen gick också hur bra som helst med kryckan.Det är ett gammalt missförstånd att kryckan enbart är till för att hålla bilen i parkeringsrutan. 😉
Tvåan 😮 gå upp ett pinnhål, skit i kryckan o lär dig använda vänsterfoten istället så ska du se på grejer :)/U
Hmm, intressant 🙂
Nu kanske man kan lära sig ett o annat! Jag körde också på 2:an sista kurvpartiet, det blev faktiskt ganska hysteriskt.. Jag vänsterbromsade iofs för att få in bilen runt konorna, men menar du att du körde på trean runt där? Känns som om bilen skulle bli lite trög då.. Men jag testade som sagt inte 🙂Men du menar på att du hade bra drag igenom hela biten efter 90 gradaren efter storslalomen ända fram till målfållan på trean?
En fågel viskade en gång om att man kunde oftast tjäna tid genom att just gå upp ett pinnhål i lådan, men det KÄNNS inte så.. Hmm.. Måste testa det nästa gång!
/Markus – nöjd med konbanetiden ändå :9
31 maj, 2007 kl. 11:50 #43959simo
DeltagareVisst var det bra tryck på trean genom det partiet…lagom till varvstoppet innan mål 🙂
Vet inte hur du körde men vänstern efter 90gradern tog jag ut väldigt mycket för att få en så rät linje mot mål som möjligt./U
31 maj, 2007 kl. 12:16 #43976hermelinen
DeltagareVad är det för inställning som krävs då?
Understyrningen på en GT går lätt att åtgärda med en hjulinställning.Jag skrev litegrann om just detta i en annan tråd här på forumet. Sök på mitt användarnamn bara.Edit: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=8749&mesg_id=8659&page=Edit: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=6&topic_id=2338&mesg_id=2495&page=Min GT överstyr hårt när jag vill det, och har endast understyrning i sällsynta fall, som då lätt kan korrigeras med lite powerslide.Sen är väl generella tipset angående GT:n att lära sig att börja använda handbromsen i kurvorna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.