SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Skillnaden på gt och wrx (kurvtagning)

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Max camber fram, lite toe-in fram och noll toe bak kommer ge mer spännande egenskaper (vill man utmana ödet sätter man lite toe-ut till och med).

Men största inställningen sitter mellan stol och ratt, kan man hantera lastförflyttning (det är det som händer med scandinavian flicks, trailbraking, etc) så löser det sig i alla fall.

Förvänta er inga underverk att det blir driftingbilar av dem, för det blir det inte.

Jag vill minnas att både KN och jag åker på högst syftade SGM-special-vinklar (mao, inte överdrivet uppmätt) – och KN är ju snabbast jämnt… 😉

/J

SecretAgentMan
      Deltagare

Jag är inte helt hundra men enligt rykten så ska framhjulen på en GT vika sig lite utåt när det kränger, och återigen enligt rykten så kan man ordna detta genom att göra en fyrhjulsinställning.Någon annan kan säkert detta bättre än mig 😛 //.zip

Bumpsteer kallas det, och det är inbyggt i geometrin (hjulupphängning och styrstag följer inte samma radie, så när fjäringen komprimeras så styr hjulet utåt).

Detta för att göra bilarna lite säkrare på gränsen, och det finns i massor av bilar, det är lite därför man motar med lite mer toe-in fram än brukligt, och sätter man dit betydligt stummare fjäderben än standard så hjälper det av det här ytterligare.

Den enda riktiga lösningen är att shimsa om läget på styrracket, så styrstaget följer samma radie som spindeln. 🙂

/J

Snowman
        Deltagare

Visst var det bra tryck på trean genom det partiet…lagom till varvstoppet innan mål 🙂 Vet inte hur du körde men vänstern efter 90gradern tog jag ut väldigt mycket för att få en så rät linje mot mål som möjligt./U

Varvstoppet på trean!!! 😮 😮
          Damn, jag skulle vilja åkt med dig 🙂 Jag tror inte jag var på varvstoppet ens på tvåan, hehehe.. Nog var det nära, men inte riktigt. Bromsa ficka jag göra en sådär fem meter innan mål boxen för o inte flytta konen därframme!

Jag tog nog inte ut så värst mycket, försökte komma runt de där två konerna så tight som möjligt.. Och jag fick för mig att man skulle vara innanför dom vita heldragna linjerna, men det såg jag sen att man visst inte behövde :+

/Markus

Pontus
          Deltagare

Ummm….handbromsa i kurvorna? 😮 Njaaäää – det är om det är hårnålar vi pratar om (och då på is kanske).Int’ är det bra int’ för varesig mellandiff lr den halvveka handbromskonstruktionen.Kör bilen rätt är mitt grundtips, det är ingen diffbroms bak i 99-00 GT (tidigare vet jag inte, inte senare heller), lr rättare sagt, det satt då ingen i den jag rensade en smula i Silverpilen förra sommaren.Det gör att det blir svårt att med enbart gasen få ut rumpan, utan det krävs lastförflyttning (vänsterbroms, gassläpp – eller båda kombinerat med alldeles för hög fart in a’la KN).Träna på bana med klubben, det skrivs av alldeles för många bilar när McRae Jr är ute och skall visa sig på den styva… ;)Hjulvinklar gör massor, krängare gör lika mycket till./J

hur farligt är det o använda handbroms? borde man verkligen inte göra det eller är det lugnt på t ex snö?

DajM
            Deltagare

Max camber fram, lite toe-in fram och noll toe bak kommer ge mer spännande egenskaper (vill man utmana ödet sätter man lite toe-ut till och med).Men största inställningen sitter mellan stol och ratt, kan man hantera lastförflyttning (det är det som händer med scandinavian flicks, trailbraking, etc) så löser det sig i alla fall.Förvänta er inga underverk att det blir driftingbilar av dem, för det blir det inte.Jag vill minnas att både KN och jag åker på högst syftade SGM-special-vinklar (mao, inte överdrivet uppmätt) – och KN är ju snabbast jämnt… ;)/J

Okej, Är det nått man klarar själv om man är ganska ny inom mekar världen, eller är det bara proffesionals som klarar av detta.

Nån drifting bil är jag absolut inte ute efter 😛

Är det någon som har koll i Stockholms området och kan tänka sig hjälpa till? :7 :7 En platta bärs utlovas haha:D

b20mannen
              Deltagare

Tvåan 😮 gå upp ett pinnhål, skit i kryckan o lär dig använda vänsterfoten istället så ska du se på grejer :)/U

Nu gjorde du mig osäker? Trean? Inte gick det väl så fort? 😮

När jag tänker efter så låg jag ju runt 3000 i svängen efter ”långa rakan” och behöll växeln och laddtrycket just genom att jag började ”fegdra”, för att sedan öka och öka i varv till mål.

Känner inte riktigt att jag kan ha gjort så värst många fel med 58,0 på en GT med original 217.666 Uszbekiska hästar.

Är du säker på att det var trean? Men usch! Bilen går ju rätt fort då när det börjar varva ur. :+

simo
                Deltagare

Visst är jag säker på att det var trean.

Kanske inte är så konstigt om man räknar på’t.
                  Du körde på 58 s vilket ger en snitthastighet på 79 km/h, jag körde på 52 s vilket ger ett snitt på ca 10 km/h mer. Med tanke på att vi står stilla i starten, har ungefär samma hastighet i hårnålarna osv. så måste det gå lite fortare på vissa andra ställen 😉

/U

Mats
                  Deltagare

Jag låg på fyran… 😀 :*

Mats GBG
                    Regionsansvarig Göteborg

b20mannen
                    Deltagare

Jag låg på fyran… 😀 :* Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Nej vänta nu… Jag är helt säker på att jag såg dig köra på femman hela banan. 😉 :+

simo
                      Deltagare

Jag låg på fyran… 😀 :* Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Nej vänta nu… Jag är helt säker på att jag såg dig köra på femman hela banan. 😉 :+

Eftersom Mats åker en Type R som har en annan utväxling på lådan så ser jag inte det som omöjligt att det skulle krävs fyra där 🙂

/U

b20mannen
                        Deltagare

Lite avancerat taskmörteri att hacka på stackars lilla mig som har orörd högmilad stackars original GT-motor. ;(

Jag höll full gas nästan jämnt, men inte så man fick nackspärr för det. 🙁

Nästan så man hinner skriva in en JUN-motor, utan ketchup, men med extra mos, på önskelistan till tomten innan man avverkat raksträckan. 😉

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.